Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Bytom ma środki na pierwsze z centrów przesiadkowych

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

UM Bytom

Data publikacji:
10-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Bytom

Podziel się ze znajomymi:

Budowa trzech centrów przesiadkowych: na pl. Wolskiego, w Stroszku i Karbiu to inwestycje, dzięki którym poprawi się funkcjonowanie komunikacji publicznej w Bytomiu. Miasto w oparciu o założenia powstałego w czerwcu 2024 roku programu funkcjonalno-użytkowego, złożyło dwa wnioski o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Pierwszy z wniosków został już pozytywnie rozpatrzony, dzięki czemu Bytom pozyskał ponad 7 mln zł na budowę centrum przesiadkowego w Stroszku.

– Budowa dworca autobusowego przy pl. Wolskiego i centrów przesiadkowych w Stroszku i Karbiu to jeden z priorytetów na najbliższe lata. Inwestycja ta poprawi funkcjonowanie transportu publicznego w mieście i sprawi, że korzystanie z połączeń autobusowo-tramwajowych, kolejowych, ale również uruchomionego w 2024 roku Metroroweru będzie jeszcze łatwiejsze – mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.

Na podstawie analiz funkcjonalności centrów przesiadkowych i technologii ich budowy zawartych w programie funkcjonalno-użytkowym, wstępny koszt budowy trzech centrów przesiadkowych w Bytomiu został określony na około 70 mln zł. Miasto stara się o dofinansowanie do realizacji tej inwestycji z dwóch źródeł: Programu FEnIKS /Fundusze Europejskiej na Klimat, Infrastrukturę, Środowisko 2021-2027/ na kwotę prawie 41 mln zł oraz Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach środków Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027. To właśnie w ramach ZIT miasto pozyskało dofinansowanie na ponad 7 mln zł na budowę centrum przesiadkowego w Stroszku w rejonie wiaduktu nad ul. Strzelców Bytomskich.

Co zakłada program funkcjonalno-użytkowy?

Program funkcjonalno-użytkowy to dokument, który nie tylko zawiera opis zadania, ale także wymagania m.in. architektoniczne, techniczne, materiałowe i funkcjonalne niezbędne do realizacji zadania.

– Program Funkcjonalno-Użytkowy określa kierunki i założenia dla każdego z trzech planowanych węzłów przesiadkowych w naszym mieście. Chcemy w nich zintegrować połączenia samochodowe, autobusowe, tramwajowe, kolejowe, rowerowe i piesze, aby ułatwić nie tylko podróżowanie w mieście, ale również sprawny i szybki transport do największych miast Metropolii – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. – Pozyskaliśmy już środki finansowe na budowę pierwszego z trzech centrów przesiadkowych – dodaje wiceprezydent Michał Bieda.

PFU zakłada przy realizacji inwestycji m.in.: budowę i przebudowę dróg, chodników i dróg rowerowych, przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych, ale także budowę poczekalni, stanowisk postojowych dla autobusów, miejsc parkingowych, powstanie stacji ładowania autobusów elektrycznych i niskoemisyjnych, dostosowanie obiektów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz integrację centrów przesiadkowych z różnymi środkami transportu.

Wszystkie koncepcje konsultowane

Miejski Zarząd Dróg i Mostów przed opracowaniem założeń projektowych do programu funkcjonalno-użytkowego oraz ogłoszeniem przetargu na „Opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla zadania pn.: „Mobilna Metropolia – Budowa Centrów Przesiadkowych na terenie Gminy Bytom” skonsultował powstałe koncepcje z przedstawicielami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Tramwajów Śląskich oraz PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Koncepcja budowy centrów przesiadkowych w Bytomiu była również tematem warsztatów, w których udział wzięli studenci i nauczyciele akademiccy z Wydziałów Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach i Uniwersytetu Technicznego w czeskiej Ostrawie.

Bytomski projekt jednym z kluczowych w Metropolii

Bytomski projekt „Mobilna Metropolia – budowa Centrów Przesiadkowych na terenie gminy Bytom” jest jednym z kilkunastu projektów miast Metropolii wpisanych na listę projektów zintegrowanych realizujących cele Strategii Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027, z perspektywą do 2030 roku, który w czerwcu 2023 uzyskał już pozytywną opinię Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w zakresie możliwości współfinansowania tych projektów w ramach programu FEnIKS (Fundusze Europejskiej na Klimat, Infrastrukturę, Środowisko 2021-2027).

Realizacja projektu budowy centrów przesiadkowych, jak również budowa linii tramwajowych: łączących ul. Powstańców Warszawskich – pl. Wolskiego – ul. Jagiellońskiej w Śródmieściu jest uzależniona od pozyskania przez Miasto Bytom oraz spółkę Tramwaje Śląskie dofinansowania zewnętrznego.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Więcej autobusów wróci na chorzowski rynek

Komunikacja

Więcej autobusów wróci na chorzowski rynek

Transport GZM 08 sierpnia 2025

Płatność kartą już we wszystkich pojazdach Transport GZM

Komunikacja

GZM. Więcej kontroli, mniej gapowiczów

Komunikacja

GZM. Więcej kontroli, mniej gapowiczów

Transport GZM 06 sierpnia 2025

Sosnowiec. Tramwaje i autobusy wracają na stałe trasy

Mobilność

Zobacz również:

Więcej autobusów wróci na chorzowski rynek

Komunikacja

Więcej autobusów wróci na chorzowski rynek

Transport GZM 08 sierpnia 2025

Płatność kartą już we wszystkich pojazdach Transport GZM

Komunikacja

GZM. Więcej kontroli, mniej gapowiczów

Komunikacja

GZM. Więcej kontroli, mniej gapowiczów

Transport GZM 06 sierpnia 2025

Sosnowiec. Tramwaje i autobusy wracają na stałe trasy

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij