Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Bytom: Linia 38 zmieni się nie do poznania już w przyszłym roku

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-09-14 17:57
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Bytom: Linia 38 zmieni się nie do poznania już w przyszłym roku
fot. WU
Tramwaje Śląskie pracują nad sporym projektem inwestycyjnym, który ma poprawić stan infrastruktury. Nie ominie on także linii 38 – symbolu Bytomia. Nie chodzi przy tym wyłącznie o zmiany taborowe. Dzięki rozbudowie układu torowego linia będzie mogła zostać wydłużona do pl. Sikorskiego.

Niedawno pisaliśmy o planach Tramwajów Śląskich w zakresie taboru. Trwające obecnie przetargi zakładają także dostawy dwóch tramwajów jednoczłonowych, częściowo niskopodłogowych. Jak przekazała spółka, są one zamawiane właśnie z myślą o linii 38 i zastąpieniu starych eNek. Później Tramwaje Śląskie zapewniły jednak, że wiekowe tramwaje pozostaną, ale będą kursować naprzemiennie z nowym taborem.

Jednotorowy charakter linii obecnie wymusza generalnie obsługę z wykorzystaniem wyłącznie jednej brygady (w wyjątkowych sytuacjach, gdy potrzeba wzmocnionej obsługi, jak w czasie Wszystkich Świętych, przez lata praktykowano kursowanie dwóch tramwajów w parze, jeden za drugim). Ten stan ma się jednak zmienić. Tramwaje Śląskie przymierzają się do przebudowy linii. – Zadanie jest inwestycją wspólną Tramwajów Śląskich i miasta Bytom. Poza modernizacją torowiska, budową platform przystankowych i nowej sieci trakcyjnej, w zakresie miejskim jest m.in. przebudowa jezdni, chodników, budowa ścieżki rowerowej, przebudowa instalacji podziemnych – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

Dodatkowe tory i rozjazdy

Wprowadzenie dwóch brygad będzie możliwe dzięki rozbudowie infrastruktury torowej. – Poza dwoma końcami, na trasie w ul. Piekarskiej nie zaprojektowano mijanek. Fragment dwutorowy będzie przy Sądzie Rejonowym między rozjazdami z ul. Sądową a skrzyżowaniem z ul. Wrocławską. Dwa tory pojawią się również od skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich do peronów zlokalizowanych przy cmentarzu. Tam powstaną trzy platformy przystankowe z dwoma torami. Platformy powstaną po wschodniej stronie ul. Piekarskiej, a ruch samochodowy poprowadzony zostanie stroną zachodnią (przy zakładzie pogrzebowym Walicki) – wyjaśnia Zowada.

Rozbudowany ma być także układ rozjazdów. – Dodatkowy rozjazd w prawą stronę pojawi się na skrzyżowaniu ul. Piekarskiej i Sądowej, a także w lewo z ul. Sądowej w ul. Powstańców Warszawskich. Dzięki temu linia nr 38 będzie mogła kursować od Sądu w prawo w Sądową, następnie w lewo w Powstańców Warszawskich i dalej w lewo w ul. Moniuszki, przez pl. Sikorskiego w lewo w ul. Katowicką i dalej w prawo z powrotem w ul. Piekarską. Na skrzyżowaniu ul. Piekarskiej z ul. Powstańców Śląskich nie przewiduje się innego rozjazdu niż ten, dzięki któremu krańcówka będzie dwutorowa – opisuje rzecznik.

Przystanki niemal po staremu


Przystanki mają pozostać w dotychczasowych lokalizacjach, z ewentualnym przesunięciem o kilka metrów. – Zostanie zastosowana tradycyjna zabudowa platform przystankowych na chodnikach z wejściem do tramwaju z poziomu jezdni – mówi Andrzej Zowada. Nie przewidziano tutaj przystanków wiedeńskich.

Również i tutaj sieć trakcyjna nie będzie już przymocowana do budynków. – Sieć trakcyjna zostanie rozpięta na nowych słupach trakcyjnych, z których część będzie również pełnić funkcję słupów oświetleniowych. Powody są proste – po pierwsze uwolnimy elewacje budynków od urządzeń sieciowych i na budynki nie będą się przenosić drgania sieci, po drugie spółka nie będzie dłużej musiała ponosić kosztów związanych z opłatami z tego tytułu – mówi Zowada.

Tramwaje Śląskie zapewniają też, że na przebudowie nie ucierpią piesi. – Szerokość chodników będzie się wahać (w zależności od poprowadzenia ścieżki rowerowej czy usytuowania miejsc parkingowych) od ok. 2 do ponad 4 metrów – mówi Zowada.

Przebudowa w przyszłym roku

Spółka dysponuje już dokumentacją projektową. – Teraz następuje proces uzyskiwania m.in. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (występuje miasto Bytom) i pozwolenia na budowę. Następnie zostanie przygotowane i ogłoszone postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy prac – mówi Zowada. – Planujemy, że prace powinny rozpocząć się w II kwartale 2018 roku i potrwają do końca 2018 roku, choć oczywiście jest to zależne od tego, jak potoczy się proces pozyskania stosownych decyzji i pozwoleń, proces przygotowania przetargu i samo postępowanie przetargowe – zapowiada Zowada.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Chorzów. Zmodernizowany tramwaj ma imię. Gucio [ZDJĘCIA]

Komunikacja

Chorzów. Zmodernizowany tramwaj ma imię. Gucio [ZDJĘCIA]

jd/inf. pras. 25 sierpnia 2017

Bytom: Zabytkowe eNki mają pozostać na linii tramwajowej 38

Komunikacja

Bytom: Zabytkowe eNki mają pozostać na linii tramwajowej 38

Witold Urbanowicz 22 sierpnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5