Partner serwisu
Komunikacja

Były marszałek: Łódzkie powinno pomóc w odbudowie tramwaju do Lutomierska

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
15-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
01-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Były marszałek: Łódzkie powinno pomóc w odbudowie tramwaju do Lutomierska
fot. Flickr/Fotopolska.eu, CC BY-SA 2.0, commons.wikimedia.orgKultowy tramwaj 43 bis na rynku w Lutomiersku
Trwa opóźniona modernizacja linii tramwajowej z Łodzi do Konstantynowa Łódzkiego. Nie jest natomiast pewne, czy kiedykolwiek ruch będzie wznowiony także na dalszym odcinku tej trasy – do Lutomierska. Witold Stępień, były marszałek województwa łódzkiego, twierdzi, że w realizacji niezbędnych prac infrastrukturalnych powinien pomóc urząd marszałkowski.

W styczniu opisywaliśmy na naszych łamach konflikt pomiędzy miastami Lutomiersk i Konstantynów Łódzki, które wzajemnie oskarżają się o brak działań niezbędnych do odtworzenia połączenia tramwajowego pomiędzy tymi miejscowościami. Linia 43B nie funkcjonuje od 2019 r., gdy łódzkie MPK zamknęło torowisko z uwagi na jego zły stan techniczny. Niezależnie od sporu lokalnych samorządów perspektywy przywrócenia komunikacji tramwajowej są aktualnie mgliste.

Gminy potrzebują wsparcia, nie tylko finansowego

Podczas sesji budżetowej Sejmiku Województwa Łódzkiego głos w sprawie przyszłości tramwaju zabrał Witold Stępień, dziś radny opozycyjnej Koalicji Obywatelskiej, a do 2018 r. – marszałek województwa łódzkiego. – Trwa opóźniona budowa trasy z Łodzi do Konstantynowa. Prośba o to, by pomyśleć o kolejnym kroku, tzn. o Lutomiersku – wyraził swoje poparcie dla idei odtworzenia przejezdności. Przypomniał też, że w modernizację niszczejącego torowiska musiałyby zaangażować się obie gminy, co stanowi aktualnie duży problem z uwagi nie tylko na brak porozumienia, ale i na konieczność poniesienia dużych wydatków, które byłyby trudne do uniesienia przez małe podłódzkie miasta.

– Warto byłoby, by samorząd województwa spróbował koordynować prace – stwierdził samorządowiec. Potencjalnie mogłoby to sprzyjać osiągnięciu kompromisu, ale nie rozwiązałoby kłopotów z zabezpieczeniem środków. Radą na to miałoby być natomiast wyasygnowanie pewnej sumy z kasy regionu.

KO patrzy dziś na tramwaj przychylniej

Były marszałek zasugerował, by UMWŁ wsparł gminy poprzez finansowanie czy współfinansowanie dokumentacji projektowej przebudowy. – Obie gminy prowadzą wiele inwestycji – argumentował, wskazując na ich trudną sytuację budżetową. Dodał, że w dłuższej perspektywie czasowej powinno się zaplanować możliwość udzielenia kilkudziesięciomilionowej dotacji z zarządzanych przez region funduszy europejskich na samą realizację robót.

To stanowisko znaczące wobec zbliżających się wyborów samorządowych. Tym niemniej należy zaznaczyć, że poprzednia koalicja PO – PSL stała co do zasady na stanowisku, że funkcjonowanie tramwajów podmiejskich jest sprawą gmin. Choć administracja Witolda Stępnia zapewniła częściowo np. finansowanie zrealizowanej już przebudowy linii pabianickiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, nie podejmowała kroków w zakresie przejęcia części finansowania funkcjonowania czy remontu infrastruktury tramwajowej. Nie koordynowała też prac związanych z planowanymi wówczas inwestycjami na linii pabianickiej czy niezrealizowanej do dziś przebudowy odcinka do Ozorkowa.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lutomiersk i Konstantynów kłócą się o tramwaj

Przestrzeń

Lutomiersk i Konstantynów kłócą się o tramwaj

Witold Urbanowicz 18 stycznia 2024

Tramwaj do Lutomierska: Spór między gminami

Prawo & Finanse

Tramwaj do Lutomierska: Spór między gminami

Roman Czubiński 08 maja 2022

Lutomiersk: Co dalej z tramwajem? Gmina pisze do premiera

Komunikacja

Zobacz również:

Lutomiersk i Konstantynów kłócą się o tramwaj

Przestrzeń

Lutomiersk i Konstantynów kłócą się o tramwaj

Witold Urbanowicz 18 stycznia 2024

Tramwaj do Lutomierska: Spór między gminami

Prawo & Finanse

Tramwaj do Lutomierska: Spór między gminami

Roman Czubiński 08 maja 2022

Lutomiersk: Co dalej z tramwajem? Gmina pisze do premiera

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5