Bydgoszcz przygotowuje się do nowej perspektywy unijnej. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej prowadzi przetarg na koncepcję rozbudowy sieci tramwajowej. Przewidziano trzy nowe trasy o długości ok. 6 km i przebudowę dwóch pętli.
Przedmiotem przetargu jest opracowanie wielowariantowej koncepcji programowo-przestrzennej dla rozwoju sieci tramwajowej po roku 2020. Dokument obejmuje cztery nowe trasy tramwajowe oraz przebudowę dwóch pętli. Termin składania ofert mija 17 października, a o wyborze zdecydują cena (50%) i doświadczenie projektanta w specjalności inżynieryjnej drogowej (50%). Na opracowanie koncepcji przeznaczono 12 miesięcy.
Rozpatrywane mają być trzy warianty rozbudowy sieci. Pierwszy obejmuje trasę Artyleryjską i Wyszyńskiego, drugi – Chocimską i Wyszyńskiego, a trzeci – trasę wzdłuż ulic Solskiego, Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej. Planowane przedsięwzięcia mają zostać poddane analizie transportowej, ekonomicznej, środowiskowej, przestrzennej i społecznej. Koncepcja wskaże pierwszeństwo realizacji poszczególnych inwestycji.
Jedną z nowych tras jest dwutorowa linia o długości ok. kilometra, która miałaby połączyć pętlę przy Rycerskiej z Gdańską. Założono korytarz wzdłuż Artyleryjskiej (w śladzie torów kolejowych) bądź Chocimskiej (w ciągu jezdni). Taka linia skomunikuje północną część Śródmieścia, ułatwi dojazd do dworca, a także przyczyni się do rewitalizacji osiedla Bocianowo. Na skrzyżowaniu Gdańskiej i Chodkiewicza przewidziano do budowę rozjazdów z Chodkiewicza na Gdańską w kierunku Lasu Gdańskiego.
Wariant przez Artyleryjską, mat. ZDMiKP
Wariant przez Chocimską, mat. ZDMiKPKolejna trasa miałaby zostać wytyczona w ciągu ul. Wyszyńskiego. Dwutorowa linia o długości ok. 1,6 km miałaby połączyć pętlę przy Chodkiewicza na osiedlu Bielawy z rondem Fordońskim. Inwestycja zapewni sprawniejsze połączenie centrum Bydgoszczy przez licznie zamieszkane osiedla Bielawy oraz Bartodzieje z ulicą Fordońską.
Przebieg przez Wyszyńskiego, mat. ZDMiKPZałożono także realizację trasy tramwajowej wzdłuż ulic Solskiego, Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej. Dwutorowa linia o długości 3,4 km zapewni lepszą obsługę osiedli Szwederowo i Błonie, łącząc rondo Kujawskie z rondem Grunwaldzkim.
Przebieg przez Solskiego, Piękną, Szubińską i Kruszwicką, mat. ZDMiKPOpracowaniem objęta ma zostać także pętla Las Gdański. Założono jej wyposażenie w dodatkowy tor z peronem dla osób wysiadających oraz dodatkowy tor z peronem dla wsiadających. Przebudowana miałaby być zostać także awaryjna pętla Bałtycka. Obecnie możliwe jest zawracanie tramwajów wyłącznie od strony zachodniej. Według założeń miałby być możliwy wjazd także od strony wschodniej.
Pętla Las Gdański, mat. ZDMiKP
Pętla Bałtycka, mat. ZDMiKP