Partner serwisu
Komunikacja

Bydgoszcz usprawni ruch tramwajów. Wagony wrócą na Most Pomorski

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
22-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
22-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Bydgoszcz

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Bydgoszcz usprawni ruch tramwajów. Wagony wrócą na Most Pomorski
fot. JR
Bydgoszcz zapowiedziała właśnie duże zmiany w komunikacji miejskiej, głównie w trakcji tramwajowej. Dzięki temu pasażerowie mają przestać jeździć w tłoku a tramwaje mają także zyskać priorytet na ważnych skrzyżowaniach. Wagony wrócą też na Most Pomorski.

– Wsłuchujemy się w opinie pasażerów – podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. – Zdajemy sobie sprawę, że część tramwajów do Fordonu, mimo uruchomienia linii nr 11, jest jeszcze przepełniona. Dlatego od grudnia pracowaliśmy nad pakietem zmian m.in. w obsłudze relacji Centrum-Fordon i poprawie obsługi osiedla Leśnego. Zależy nam, by wszystkie usprawnienia wprowadzić jednym rozkładem jazdy. Stąd powiązaliśmy wszystkie najważniejsze zmiany z planowanym na marzec zakończeniem naprawy na moście Pomorskim.

Rozkłady do koordynacji. Tramwaj do Fordonu co około 5 minut

Pracownicy ZDMIKP w ciągu ostatnich dwóch miesięcy dokonali dokładnej analizy czasów przejazdu i poziomu napełnień w tramwajach. Na ich podstawie przygotowywane są nowe rozkłady jazdy. Wybrane zostały priorytetowe kierunki, gdzie tramwaje w godzinach szczytu, z założenia, będą kursować w równych odstępach:

Rondo Jagiellonów – Jagiellońska - Fordon (co ok. 4-6 min. w szczycie)
Fordon – Jagiellońska- Rondo Jagiellonów (co ok. 4-6 min. w szczycie)
Rondo Jagiellonów-Kujawska – Węzeł Szarych Szeregów (co ok. 6-8 min. w szczycie)
Węzeł Szarych Szeregów- Kujawska - Rondo Jagiellonów (co ok. 5-8 min. w szczycie)
Rondo Jagiellonów- Garbary (co ok. 4-7 min. w szczycie)
Garbary - Rondo Jagiellonów (co ok. 4-6 min. w szczycie)

Oznacza to, że w rozkładach jazdy na priorytetowych kierunkach znikną kilkunastominutowe przerwy pomiędzy odjazdami, nawet w godzinach szczytu (np. w drodze z Fordonu do ronda Jagiellonów to nawet 11 minut) - pisaliśmy o tym tutaj. To był jeden z powodów przepełnień na wybranych kursach. Po zmianach na tym priorytetowym kierunku, z którego korzysta najwięcej pasażerów (linie nr 3,5,10) tramwaje będą pojawiać się co około 5 minut.

Do koordynacji wybrane zostały kierunki, na których podróżuje najwięcej pasażerów. Dlatego na górnym tarasie tramwaje w równych odstępach będą poruszać się od węzła Szarych Szeregów w stronę centrum, a nie z pętli na Glinkach i Kapuściskach. Udało się jednak również na tych pętlach ograniczyć przerwy pomiędzy kursami tramwajów w kierunku ronda Jagiellonów.

Skoordynowane będą też m.in. odjazdy:

linii nr 7 i 11 z Fordonu w kierunku węzła Szarych Szeregów oraz w przeciwnym kierunku (co 9 -11 min w szczycie)
linii nr 2 i 10 z Lasu Gdańskiego w kierunku ronda Jagiellonów (co 9 -11 min w szczycie)
linie nr 2 i 8 z Kapuściska w stronę Centrum (co 9 -11 min w szczycie)
Obecnie trwa weryfikacja szczegółowych rozkładów jazdy. Mogą wystąpić w związku z tym minimalne korekty w przyjętych założeniach.

Wzmocnienie linii tramwajowej nr 10

W dni powszednie wydłużone zostanie funkcjonowanie linii nr 10 łączącej Fordon z Lasem Gdańskim. Tramwaje będą kursować także po godzinie 19. Odjazdy z pętli w Lesie Gdańskim będą skoordynowane z linią nr 2. Znacznie poprawi to obsługę osiedla Leśnego. O wprowadzenie tej zmiany apelowali m.in. pracownicy i pacjenci 10. Wojskowego Szpitala Klinicznego oraz Rada Osiedla Leśne.

Priorytet na kolejnych skrzyżowaniach

Na kolejnych 8 skrzyżowaniach wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji nadając priorytet pojazdom komunikacji szynowej. Oznacza to, że tramwaje szybciej przejadą w następujących miejscach:

Fordońska / Bałtycka – prace programowe zakończone, trwają testy,
Fordońska / Fabryczna – prace programowe zakończone, trwają testy,
Królowej Jadwigi / Dworcowa – prace programowe zakończone, trwają testy,
Gdańska / Mickiewicza – prace programowe zakończone,
Dworcowa / Sobieskiego – trwają prace programowe,
Solskiego / Chodkiewicza – trwają prace programowe,
Wojska Polskiego / Ujejskiego – trwają prace programowe,
Toruńska / Spokojna – trwają prace programowe.

W przypadku części skrzyżowań analizowane są jeszcze skutki wprowadzenia zmiana dla pozostałych uczestników ruchu (samochodów, rowerzystów i pieszych), które zadecydują o możliwości włączeniu wysokiego priorytetu dla tramwajów.

Tramwaje wrócą na most Pomorski

W marcu tramwaje wrócą też na most Pomorski. Będzie to możliwe po zakończeniu trwającej naprawy nasypu prowadzącego na most od strony ronda Fordońskiego. To oznacza skrócenie czasu przejazdu linii nr 4, 6 i 8. Rondo Toruńskie ponownie będzie pełnić funkcję ważnego węzła przesiadkowego. Zakończenie prac umożliwi też wprowadzenie w życie wszystkich powyższych zmian w rozkładach jazdy. O powodach zamknięcia mostu dla tramwajów pisaliśmy w tym tekście.

Linia międzygminna 40 do Ostromecko

Z początkiem marca zacznie funkcjonować w formule całorocznej linia podmiejska nr 40 łącząca pętlę Przylesie między innymi z Ostromeckiem. Funkcjonowanie linii w obszarze podmiejskim finansować będzie gmina Dąbrowa Chełmińska. Gmina bierze pod uwagę możliwość rozszerzenia komunikacji podmiejskiej na swoim terenie po dodatkowych analizach i konsultacjach z mieszkańcami.

Zabytki zniknęły z linii MZK

Miejskie Zakłady Komunikacyjne będą realizować wszystkie kursy autobusów własnym taborem niskopodłogowym. Na 2,5 miesiąca spółka powierzyła obsługę 3 kursów Stowarzyszeniu na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy, które wykorzystywało tabor zabytkowy. Wcześniej - od 1 stycznia 2024 roku 3 kursy przekazane zostały do spółki Mobilis. Wprowadzone zmiany pozwalają obecnie realizować wszystkie zaplanowane kursy wynikające z rozkładów. MZK dysponują też niezbędną rezerwą pojazdów i kierowców na wypadek zdarzeń losowych.

Mimo dostaw nowego taboru tramwajowego nie będą jeszcze likwidowane starsze pojazdy ("Konstale"). Dodatkowo Miejskie Zakłady Komunikacyjne w 2023 roku sfinansowały szkolenia 45 kandydatów na kierowców, z czego 25 osób jest jeszcze w trakcie szkolenia. Pozwoli to płynnie zastępować kierowców przechodzących na emeryturę lub zmieniających pracę. Spółka rozpoczęła też wprowadzanie zmian, które umożliwią otwarcie na nowe formy zatrudnienia (B2B i umowy cywilno- prawne) oraz w przyszłości zatrudnianie obcokrajowców. Obecnie spółka MZK zatrudnia 380 kierowców i 178 motorniczych.

Zmiany dobrze przygotowane

Zmiany są możliwe dzięki zabezpieczeniu przez Miasto dodatkowych środków. W budżecie na 2024 roku najbardziej wzrosły wydatki na transport publiczny (o 17 procent do kwoty ponad 267 mln zł). Zaplanowaliśmy zwiększenie pracy przewozowej, której wielkość ma wynieść 18 mln wozokilometrów (w ubiegłym roku było to 17,7 mln wzkm). By jak najlepiej wykorzystać te pieniądze rozmawiamy z przewoźnikami i przedstawicielami Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego. Nowe rozkłady jazdy będą jeszcze dodatkowo weryfikowane przez jego członków.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bydgoszcz: Jest umowa na przebudowę torów wzdłuż Toruńskiej

Przestrzeń

Bydgoszcz: Jest umowa na przebudowę torów wzdłuż Toruńskiej

Witold Urbanowicz 21 lutego 2024

Bydgoszcz szykuje się do przebudowy pętli Las Gdański

Komunikacja

Bydgoszcz szykuje się do przebudowy pętli Las Gdański

inf. pras ZDMiKP Bydgoszcz 20 lutego 2024

Możesz nazwać bydgoskiego Swinga

Komunikacja

Możesz nazwać bydgoskiego Swinga

inf. pras. UM Bydgoszcz 07 lutego 2024

Bydgoszcz podpisała umowę na modernizację zajezdni tramwajowej

Komunikacja

Gdzie dojadą bydgoskie tramwaje w najbliższych latach? (mapy)

Komunikacja

Bydgoszcz wybrała wykonawcę remontu torów na Toruńskiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Bydgoszcz: Jest umowa na przebudowę torów wzdłuż Toruńskiej

Przestrzeń

Bydgoszcz: Jest umowa na przebudowę torów wzdłuż Toruńskiej

Witold Urbanowicz 21 lutego 2024

Bydgoszcz szykuje się do przebudowy pętli Las Gdański

Komunikacja

Bydgoszcz szykuje się do przebudowy pętli Las Gdański

inf. pras ZDMiKP Bydgoszcz 20 lutego 2024

Możesz nazwać bydgoskiego Swinga

Komunikacja

Możesz nazwać bydgoskiego Swinga

inf. pras. UM Bydgoszcz 07 lutego 2024

Bydgoszcz podpisała umowę na modernizację zajezdni tramwajowej

Komunikacja

Gdzie dojadą bydgoskie tramwaje w najbliższych latach? (mapy)

Komunikacja

Bydgoszcz wybrała wykonawcę remontu torów na Toruńskiej

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5