We wtorek (11 września) Bydgoszcz podpisała umowę z Mercedesem na zakup 11 nowych przegubowców. Odnowa taboru autobusowego pochłonie 15,85 mln zł. Trwają przygotowania do zakupu pierwszych elektrobusów.
Autobusy będą miały długość około 18 metrów, którymi jednocześnie będzie mogło podróżować co najmniej 135 pasażerów. W przetargu najkorzystniejszą ofertę przedstawiła firma EvoBus oferująca autobusy marki Mercedes. Autobusy z nowej dostawy mają wyjechać na ulice wiosną przyszłego roku. Za 11 przegubowców miejska spółka zapłaci blisko 16 mln zł.
Wszystkie z zamówionych pojazdów będą miały niską, antypoślizgową podłogę. Zostaną wyposażone w czytelną informację pasażerską i system zapowiedzi głosowych. Tabor ma spełniać oczekiwania osób niepełnosprawnych. Zamawiane autobusy, zgodnie z wprowadzonymi standardami, będą wyposażone w bezprzewodowy Internet oraz klimatyzację. Nowe przegubowce będą też przyjazne dla środowiska – wyposażone w silniki spełniające standard emisji spalin Euro 6. W pojazdach nie zabraknie tablic LED, monitoringu i portów USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Nadwozie pojazdów zabezpieczone jest antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej – tzw. KTL. Autobusy z niezależnym zawieszeniem wyposażone będą w najnowocześniejsze silniki OM 470 o najniższym zużyciu paliwa i emisji szkodliwych substancji na granicy wykrywalności. Wydzielona kabina kierowcy będzie w pełni zabudowana. Kierowcy i pasażerom jazdę ułatwi system monitoringu i informacji pasażerskiej.
– Jestem przekonany, że dla MZK Bydgoszcz nasze pojazdy będą bardzo dobrym wyborem, ponieważ ten model jest jednym z czołowych autobusów, jeśli chodzi o tzw. całkowite koszty użytkowania, czyli koszty powstające nie tylko w momencie zakupu, ale także w czasie gdy pojazd jeździ na linii – mówi Artur Konarski, prezes EvoBus.
Bydgoszcz znacząco zmniejsza wiek autobusów
– Od 2011 roku zakupionych zostało 111 autobusów. Dzięki tym inwestycjom pasażerowie podróżują wygodnymi i bezpiecznymi autobusami. Bydgoszcz stała się wzorem dla innych miast. Teraz przygotowujemy się do kolejnych inwestycji. Zależy nam, by po centrum miasta zaczęły kursować autobusy niskoemisyjne. To jeszcze mniej spalin i hałasu na naszych ulicach. Nie zapominamy też o tramwajach. Trwają dostawy 21 Swingów zamówionych do obsługi rozbudowanej ul. Kujawskiej i przebudowanych torowisk na górnym tarasie miasta – mówi Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy.
Autobusy niskopodłogowe stanowią już ponad 90% całego taboru autobusowego kursującego po Bydgoszczy. Średni wiek autobusów to niespełna 6 lat. Jak chwali się miasto – to jeden z lepszych wyników w kraju. – MZK Bydgoszcz użytkuje aktualnie flotę 162 autobusów, realizując roczną pracę przewozową na poziomie 11,5 mln wozokilometrów. Korzystamy obecnie z dwóch marek autobusów: Mercedes w liczbie 88 szt. i Solaris w liczbie 74 szt. Co roku średnio zakupujemy 14 pojazdów. W ostatnich latach na ten cel przeznaczyliśmy ponad 100 mln zł – wyjaśnia prezes MZK, Andrzej Wadyński.
W stronę elektryków
W kolejnych latach planowane jest między innymi wdrożenie pierwszego etapu transportu zeroemisyjnego – autobusów elektrycznych. Bydgoszcz uczestniczy m.in. w projekcie E-bus. Jest on realizowany wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Docelowo planowany jest zakup 30 autobusów zeroemisyjnych. Zakup ma być dofinansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. Wartość inwestycji to 62 mln złotych netto przy dofinansowaniu na poziomie 60 procent.
Miasto bierze również udział w konkursie ogłoszonym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych wraz z budową punktów długiego i krótkiego ładowania. W przypadku uzyskania dofinansowania planowany jest zakup 12 autobusów elektrycznych (4 krótkich i 8 długich). Pojawiłyby się one na liniach nr 52, 57 i 60. Miejskie Zakłady Komunikacyjne wraz z ZDMiKP zlecą między innymi przygotowanie koncepcji budowy stacji ładowania na terenie zajezdni oraz pętli na Błoniu, Leśnym, Rycerskiej i Morskiej. Wartość zakupów to około 25 mln zł netto. Wysokość dofinansowania nie jest jeszcze znana. CUPT przeznaczył na dofinansowanie 300 mln zł dla wszystkich uczestników konkursu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.