Partner serwisu
Przestrzeń

Bydgoszcz: Trwa projektowanie torowiska na Szwederowo. Będzie zielono

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
22-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Bydgoszcz

Podziel się ze znajomymi:

Trwa projektowanie nowej linii tramwajowej z ronda Kujawskiego do pętli przy ul. Bielickiej w Bydgoszczy. Do dokumentacji wprowadzanych jest wiele innowacyjnych rozwiązań. Na ul. L. Solskiego powstaną zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach. Miasto wybrało rozwiązania do realizacji po szerokich konsultacjach z mieszkańcami. Projektanci dużą część pracy opierają na własnych pomiarach i wizjach lokalnych w terenie. Na realizację inwestycji pozwolą pieniądze z Unii Europejskiej.

– Budowa linii z ronda Kujawskiego wzdłuż ul. L. Solskiego wraz z pętlą na wysokości ul Bielickiej to priorytetowa inwestycja związana z rozwojem sieci tramwajowej – podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Cieszę się, że prace postępują zgodnie z planem. Do końca roku powinniśmy dysponować kompletną dokumentacją i pozwoleniami. Wcześniej zapewniliśmy też finansowanie tej inwestycji z wykorzystaniem środków europejskich z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). W przyszłym roku zlecamy prace budowlane.

Projekt zaawansowany, uzgodnienia trwają

Prace projektowe realizuje firma Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, która na etapie przetargu złożyła najkorzystniejszą ofertę i wykazała się bogatym doświadczeniem przy tego typu przedsięwzięciach. – Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku – mówi dyrektor ds. zarządzania projektami w firmie Progreg Grzegorz Rychel. – Przebudowana zostanie też cała podziemna infrastruktura. Fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy będą poszerzone z wydzielonymi pasami do skrętu. Na skrzyżowaniach zaprojektowaliśmy sygnalizacje świetlne. Między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza wytyczymy dodatkowe przejście dla pieszych na wysokości centrum handlowego Kaufland. Skróci to wielu pieszym drogę m.in. na zakupy.

Projektanci nie kryją, że największym wyzwaniem była różnica wysokości terenu między rondem Kujawskim a T. Lenartowicza. Udało się jednak zaprojektować torowisko na wysokości istniejącego terenu bez konieczności budowy dodatkowej infrastruktury w postaci murów oporowych lub obniżania przyległych jezdni.

Tory aż do ul. J. Kossaka

– Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana za skrzyżowaniem ulic Solskiego z Bielicką – wyjaśnia Grzegorz Rychel. – Tam będzie znajdowała się też sporych rozmiarów podstacja trakcyjna. Część blaszanych garaży ulegnie likwidacji. Projektujemy torowisko między jezdniami aż do ul. J. Kossaka. Za ul. I. Skorupki torowisko się zakończy ślepo, a ulica zostanie zwężona do 1 jezdni. To rozwiązanie z myślą o realizacji II etapu inwestycji w kolejnych latach, aż do ronda Grunwaldzkiego. Wprowadzamy już na etapie projektowania wiele innowacyjnych rozwiązań. Wszystkie wiaty przystankowe na tym odcinku zaplanowaliśmy z zielonymi dachami i stelażami do rozwoju roślinności podlewanej deszczówką. W torowisku uwzględniamy zielone maty rozchodnikowe, które są łatwe w utrzymaniu i zielone od lata do zimy.

Ograniczony hałas i rowerowy parking

W ramach prac projektowych zaplanowane zostały też:
  • elementy zmniejszające hałas i drgania m.in. maty wibroizolacyjne;
  • zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickiej
  • zintegrowane sygnalizacje świetlne na głównym ciągu ul. L. Solskiego.
Projektanci dużą część pracy opierają na własnych pomiarach i lokalnej wizji w terenie. Największym wyzwaniem dla projektantów są obecnie wszystkie kolizje podziemne i uzgodnienia z gestorami sieci. W ramach prac będzie musiała zostać tez przebudowana cała infrastruktura sieci gazowej, ciepłowniczej, energetycznej a także odwodnienie i kanalizacja. To żmudne i bardzo długotrwałe procedury i uzgodnienia. Dokumentacji wraz z decyzjami środowiskową i ZRID (zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej) ma być gotowa na koniec bieżącego roku.

Więcej o tramwajowych planach Bydgoszczy piszemy tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdzie dojadą bydgoskie tramwaje w najbliższych latach? (mapy)

Komunikacja

Gdzie dojadą bydgoskie tramwaje w najbliższych latach? (mapy)

Jakub Rösler 18 stycznia 2024

Zielona Warszawa – podsumowanie 2023 roku

Przestrzeń

Zielona Warszawa – podsumowanie 2023 roku

inf. pras. UM Warszawa 07 stycznia 2024

Bydgoszcz. Rewitalizacja bulwarów. Kolejna umowa podpisana

Przestrzeń

Bydgoszcz. Rewitalizacja bulwarów. Kolejna umowa podpisana

inf. pras. UM Bydgoszcz 04 stycznia 2024

Bydgoszcz: Wybrano wykonawcę modernizacji zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Bydgoszcz projektuje tramwaj przez Szwederowo

Przestrzeń

Bydgoszcz projektuje tramwaj przez Szwederowo

Witold Urbanowicz 16 marca 2023

Zobacz również:

Gdzie dojadą bydgoskie tramwaje w najbliższych latach? (mapy)

Komunikacja

Gdzie dojadą bydgoskie tramwaje w najbliższych latach? (mapy)

Jakub Rösler 18 stycznia 2024

Zielona Warszawa – podsumowanie 2023 roku

Przestrzeń

Zielona Warszawa – podsumowanie 2023 roku

inf. pras. UM Warszawa 07 stycznia 2024

Bydgoszcz. Rewitalizacja bulwarów. Kolejna umowa podpisana

Przestrzeń

Bydgoszcz. Rewitalizacja bulwarów. Kolejna umowa podpisana

inf. pras. UM Bydgoszcz 04 stycznia 2024

Bydgoszcz: Wybrano wykonawcę modernizacji zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Bydgoszcz projektuje tramwaj przez Szwederowo

Przestrzeń

Bydgoszcz projektuje tramwaj przez Szwederowo

Witold Urbanowicz 16 marca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5