Bydgoszcz chce budować pierwszy etap tramwaju przez Szwederowo - do pętli Bielicka. Natomiast jakie są dalsze plany wobec budowy całej trasy, aż do ronda Grunwaldzkiego, a także jaką obsługę trasy do Bielickiej planuje miasto? Sprawdzamy to w poniższym tekście
Niedawno pisaliśmy o
przetargu na zupełnie nową trasę tramwajową, jaka ma powstać w Bydgoszczy. Tamtejszy Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej chce zbudować nowy odcinek torów od ronda Kujawskiego do nowej pętli tramwajowo-autobusowej przy Bielickiej, jako pierwszy etap Tramwaju przez Szwederowo.
W ramach zadania
powstanie 1,4-kilometrowa, dwutorowa trasa tramwajowa biegnąca ulicą Solskiego z przystankami na wysokości ulicy Ugory, tuż przed pętlą Bielicka a także na wysokości samej pętli (z myślą o docelowym przedłużeniu tej trasy aż do ronda Grunwaldzkiego).
Jakie tramwaje na Solskiego?
Przy okazji ogłoszenia przetargu zapytaliśmy miasto, a dokładniej ZDMiKP, o plany obsługi nowego odcinka i to, ile linii tramwajowych zostanie na niego skierowane.
– Jest za wcześnie, aby można było podać szczegóły planowanej siatki połączeń. Należy pamiętać, że przyszła inwestycja torowa to tylko kolejny fragment docelowego rozwiązania przebicia torowego w kierunku ul. Szubińskiej, a potem do ronda Grunwaldzkiego. Tym samym nie zakładamy bardzo znacznego udziału nowych linii tramwajowych. Z pewnością o docelowej liczebności tramwajów, a także linii obsługujących ten fragment miasta będziemy mogli się dowiedzieć, dzięki pozyskaniu audytu komunikacji publicznej, na który organizujemy przetarg. To na podstawie tego dokumentu będziemy mogli określić optymalne potrzeby przewozowe – mówi nam Katarzyna Muszyńska, rzeczniczka prasowa ZDMiKP w Bydgoszczy.
Co z przedłużeniem trasy do ronda Grunwaldzkiego?
Muszyńska w swojej odpowiedzi przypomniała o wspomnianym przez nas wydłużeniu nowej
trasy aż do ronda Grunwaldzkiego. O perspektywy na wykonanie projektu tej trasy oraz jej właściwą, fizyczną budowę zapytaliśmy więc samą rzeczniczkę.
– Priorytetem są obecnie budowa trasy wzdłuż ulicy Solskiego oraz rozbudowa pętli Las Gdański. Ogłosiliśmy także przetarg na zaprojektowanie trasy wzdłuż Alei S. Wyszyńskiego, która połączy rondo Fordońskie z Bielawami. Należy pamiętać, że w kolejce czekają również remont torowisk na ulicy Jagiellońskiej oraz przez Babią Wieś. Trwa też modernizacja torowiska na ulicy Toruńskiej. Każda nowa trasa tramwajowa jest cenna i ma duże znaczenie dla poprawy komunikacji publicznej, jednak działania te są uzależnione od wielu kwestii, w tym koordynacji prac z innymi prowadzonymi inwestycjami oraz pozyskania finansowania – odpowiada na tak postawione pytania Katarzyna Muszyńska.
Przypomnijmy, że dla budowy drugiej części trasy, od Bielickiej do ronda Grunwaldzkiego, miasto
ma jak na razie gotową koncepcję (nie mylić z projektem budowlanym), z lokalizacją przystanków oraz układem torowym (w tym wyprowadzeniem torów w kierunku osiedla Błonie). Szeroko o założeniach dla drugiej części inwestycj
i piszemy tutaj. Rzeczniczka w swojej wypowiedzi przywołała również przetarg na projekt kolejnej linii tramwajowej (od pętli Bielawy do r. Fordońskiego), który opiszemy w kolejnych dniach a także rozbudowę pętli w Lesie Gdańskim, o czym więcej
można przeczytać tutaj.