Od 7 do 15 lutego 2022 roku Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) będą testować na bydgoskich trasach autobus elektryczny. Testy będą przeprowadzane na wybranych liniach autobusowych. To kolejny sprawdzian dla tego typu pojazdu i dobra okazja aby samemu sprawdzić i ocenić zastosowane tam rozwiązania.
Testowany elektryk to model Solaris Urbino 12 electric. Autobus będzie kursował na liniach nr: 54, 57, 80, 84, 92 i 99. Funkcjonowanie i przebieg pojazdu mogą być jednak uzależnione od wielu czynników np. dodatkowego ładowania w ciągu dnia.
Dobrze wyposażony pojazd
Autobus posiada 24 miejsca siedzące z czego 8 z niskiej podłogi. Wyposażony jest w szerokie drzwi, które ułatwiają wsiadanie i wysiadanie, przestronne okna oraz LED-owe oświetlenie wnętrza. Autobus jest wyposażony w baterie, które umieszczono z tyłu pojazdu, a także na dachu, nad pierwszą osią. Rozkład baterii gwarantuje odpowiednie rozłożenie nacisków na obie osie i dodatkowo umożliwia zwiększenie przestrzeni pasażerskiej.
Wyposażenie dodatkowe autobusu stanowią automatyczne systemy wspierające pracę kierowcy. Dzięki kamerom umieszczonym po bokach autobusu, kierowca otrzymuje ostrzeżenia o pieszych lub rowerzystach znajdujących się w pobliżu. Pojazd posiada też system kamer zastępujących lusterka wsteczne oraz boczne, co zmniejsza całkowitą szerokość autobusu. Jest to szczególnie ważne w przypadku węższych ulic o dużym natężeniu ruchu.
Na pokładzie pojazdu znajduje się nawet urządzenie liczące pasażerów, które pozwala przewoźnikowi zbierać dane o przepływie pasażerów w autobusie na danej linii.
Przejazd autobusem tylko na papierowym bilecie
Należy jednak pamiętać, że w autobusie nie będzie możliwości zakupu biletu kartą kredytową oraz nie będą odtwarzane zapowiedzi głosowe. Elektrobus nie będzie posiadał też barw miejskich, dostępu do WiFi i gniazd ładowania USB. W pojeździe brak będzie też tablicy bocznej z nr linii i wielu przydatnych informacji wewnątrz. W związku z powyższym, przejazd autobusem trzeba będzie opłacić za pomocą tradycyjnego biletu papierowego.
Autobus elektryczny jest pomalowany na szaro z żółtymi pasami, więc rozpoznanie go nie sprawi większego problemu.
To kolejny sprawdzian dla elektrycznego autobusu. Pod koniec grudnia testowany był na bydgoskich trasach MAN Lion's City o czym więcej pisaliśmy
w tym miejscu.