Bydgoszcz przygotowuje się do rozbudowy ulicy Nakielskiej. Jeszcze tej jesieni miasto chce wybrać wspólnie z mieszkańcami najlepszy sposób przebudowy odcinka ważnej arterii od ul. Nasypowej do ronda Grunwaldzkiego. Konsultacje społeczne rozpoczną się 10 listopada.
Inwestycja na ulicy Nakielskiej realizowana będzie w etapach:
- Odcinek Łochowska-Nasypowa – dla tej części odbyły się już konsultacje, kończą się prace projektowe i uzyskiwane są niezbędne pozwolenia,
- Odcinek Wiadukt-Nasypowa – opracowano koncepcję programowo-przestrzenną, 10 listopada rozpoczynają się konsultacje społeczne,
- Odcinek Nasypowa – rondo Grunwaldzkie – opracowano warianty przekrojów poprzecznych ulicy,10 listopada rozpoczynamy konsultacje społeczne.
– Rozbudowa ul. Nakielskiej to jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji przez bydgoszczan – mówi prezydent Bydgoszcz, Rafał Bruski. – Zakres prac na osiedlu Miedzyń-Prądy uzgodniliśmy już z mieszkańcami, kompletowana jest dokumentacja. Chcemy równocześnie przygotowywać się do kolejnego etapu prac na odcinku od ul. Nasypowej do ronda Grunwaldzkiego. To, jaki przekrój będzie najlepszy, już na wstępie chcemy przedyskutować z mieszkańcami – mówi prezydent.
– Wszystkie warianty zakładają brak wyburzeń. Pas drogowy zostanie wpisany w granice istniejącej zabudowy i zachowane zostaną budynki tworzące obustronne pierzeje ulicy. To jeden z często pojawiających się już postulatów mieszkańców, który uwzględniliśmy przed formalnym rozpoczęciem konsultacji – podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy, Mirosław Kozłowicz.
Konsultacje trwają od 10 listopada do 20 grudnia br. Opinie będzie można wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej dostępnej na stronie
www.bydgoszcz.pl/nakielska. W ramach konsultacji odbędzie się również spotkanie z projektantem, pracownikami miasta koordynującymi przygotowanie zadania oraz wiceprezydentem Mirosławem Kozłowiczem. Planowane jest również spotkanie konsultacyjno-informacyjne na osiedlu Miedzyń.
Po szczegółowych analizach oraz mając na uwadze dużą wartość historycznej zabudowy wzdłuż najważniejszej ulicy osiedla Wilczak projektanci zalecają wybór pomiędzy dwoma podstawowymi wariantami. Kluczowym elementem zmian będzie podniesienie bezpieczeństwa oraz płynności ruchu szczególnie dla komunikacji publicznej.

Jeden wariant zakłada wyznaczenie przystanków wiedeńskich. Na jednoprzestrzennej jezdni funkcjonowałyby po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Tramwaje korzystałyby ze środkowych pasów ruchu, a na zewnętrznych pasach ruchu powstaną przystanki wiedeńskie. Możliwe jest też wydzielenie torowiska wyłącznie dla pojazdów komunikacji publicznej, czyli stworzenie trambuspasów.
Tam, gdzie będzie to możliwe pomiędzy wewnętrznymi pasami ruchu, wygospodarowane zostaną miejsca na lewoskręty. Ograniczyłoby to blokowanie ruchu na pasach, którym poruszałyby się tramwaje. Autobusy poruszałyby się na zasadach ogólnych, korzystając również z przystanków wiedeńskich. Wybór takiego wariantu nie pozwala jednak na wprowadzenie ścieżek rowerowych. Ciąg rowerowy zostałby wyprowadzony od ul. Nakielskiej w kierunku Starego Kanału Bydgoskiego i dalej w kierunku ronda Grunwaldzkiego. Konieczne byłoby „wyprowadzenie” torowiska tramwajowego poza jezdnię w rejonie skrzyżowania z ul. Czerwonego Krzyża.
Drugi wariant zakłada wyznaczenie dróg rowerowych. W takim układzie jezdnia składałaby się z trzech pasów ruchu. Zewnętrzne prowadziłyby wspólny ruch tramwajowy, autobusowy i samochodowy. Natomiast środkowa część jezdni umożliwiłaby wytyczenie lewoskrętów oraz azyli na przejściach dla pieszych. Taki układ jezdni pozwoliłby dodatkowo na wydzielenie poza jezdnią obustronnych dróg rowerowych. Wejście do tramwaju lub autobusu odbywałoby się bezpośrednio z chodnika, bez konieczności wkraczania pieszych na jezdnię.
Na odcinku od Nasypowej do wiaduktu koncepcja zakłada m.in. niezbędne poszerzenie jezdni, rozbudowę linii tramwajowej do układu dwutorowego. Przewidziano jeszcze konsultacje dot. rozwiązań projektowych wokół wiaduktu kolejowego. Ta część dokumentacji powstała zgodnie z uwagami mieszkańców złożonych podczas rozmów o odcinku od ul. Łochowskiej do wiaduktu. Eksperci po rozmowach z kolejarzami uznali, że ze względu na planowaną inwestycję PKP PLK (koncepcję rozbudowy linii kolejowej wraz z projektem przebudowy wiaduktu kolejowego i projektem przystanków kolejowych) warto zaprojektować nową pętlę tramwajowo-autobusową po zachodniej stronie torów i skoordynować oba zadania. Powstałby w ten sposób kolejny zintegrowany węzeł komunikacyjny pozwalający na wygodne przesiadki pomiędzy różnymi środkami transportu publicznego, a także umożliwiający zaplanowanie parkingu P+R. Na tym etapie kolejowa spółka PKP PLK nie określiła jednak szczegółowego zakresu swojej inwestycji, co nie pozwala na dostosowanie dokumentacji rozbudowy ul. Nakielskiej do kolejowych rozwiązań w obrębie wiaduktu. W przypadku braku realizacji zadania kolejowego konieczne będzie opracowanie dokumentacji i budowa tymczasowej pętli po wschodniej stronie torów oraz dostosowanie układu drogowego do istniejącego wiaduktu.
Przebudowa torów tramwajowych na wysokości ul. Nasypowej jest niezbędna, by ograniczyć zatory pojawiające się w tej części ul. Nakielskiej. Zabudowanym torowiskiem w kierunku centrum (w stronę kościoła) mogłyby również poruszać się autobusy. Po obu stronach funkcjonować mają również drogi rowerowe.