Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Bydgoszcz podniesie ceny biletów przez drogi prąd i Polski Ład

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
19-10-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Bydgoszcz

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Bydgoszcz podniesie ceny biletów przez drogi prąd i Polski Ład
fot. MJ
Rządowe cięcia dla samorządów i inflacja uderzają w mieszkańców polskich miast. Szybko drożejące paliwa i energia z państwowych firm oznaczają znacznie większe wydatki miasta na komunikację miejską, utrzymanie budynków, ulic przy jednoczesnym spadku dochodów. Wpłynie to na ceny komunikacji miejskiej i opłat za parkowanie. Ogranicza to także możliwości inwestycyjne. Bydgoszcz już teraz zapowiada podwyżki cen biletów i opłat za parkowanie.

„Polski Ład” i galopująca inflacja zabierze bydgoszczanom w przyszłym roku ponad 110 mln złotych: W tym roku planowane wpływy z PIT w Bydgoszczy to 571 mln zł. Rok przyszły to spadek tych dochodów 490 mln zł. To minus 81 mln zł,
  • Wzrost cen energii o ponad 80 % oznacza w budżecie miasta na 2022 minus 16 mln zł
  • Wzrosty minimalnych wynagrodzeń oznaczają dla budżetu miasta wydatek na poziomie minus 17 mln zł
  • Wysoka inflacja wpłynie też na wyższe koszty obsługi bankowej wydatków, prowadzenia inwestycji, z funkcjonowaniem komunikacji publicznej (paliwo).

– Polski Ład to tak naprawdę mega podatek. Już w poprzednich latach bydgoszczanie stracili część dochodów na skutek bardzo niekorzystnych zmian w podatku PIT – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Od przyszłego roku samorządom zabrane mają być kolejne pieniądze na rządowy „Polski Ład”. W szybkim tempie rosną ceny energii, paliw. To musi wpłynąć na ceny miejskich usług. Gdyby nie „Polski Ład”, będący nowym podatkiem, bardziej swobodnie moglibyśmy kształtować ceny. Dodatkowo będziemy mieli duży problem z uruchomieniem nowych dużych inwestycji poza tymi, które zyskają unijne dofinansowanie. Gdyby nie polski ład nie proponowalibyśmy zmian – dodjae.

– Według analiz rządowych i Narodowego Banku Polskiego samorządy stracą na Polskim Ładzie około 13 miliardów złotych rocznie, to są dane opublikowane na stronach rządowych - podkreśla skarbnik Miasta, Piotr Tomaszewski. – W pierwszym roku funkcjonowania oznacza to dla Bydgoszczy 80 mln złotych mniej. Rządowe rekompensaty nie pokryją tej straty. Dodatkowo w polskie samorządy uderza galopująca inflacja. Ceny prądu na nowy rok wzrastają o 80 procent. Zmiany w minimalnych wynagrodzeniach skutkują również dodatkowymi wydatkami. To łącznie kolejne ponad 30 mln złotych mniej w budżecie miasta – wskazuje.

Ograniczenie dochodów samorządów i wysoka inflacja oznaczają zmiany cen miejskich usług związanych między innymi z funkcjonowaniem komunikacji publicznej. – Zmiany będą na poziomie podobnym lub niższym niż w innych dużych polskich miastach. W ostatnich latach przy niezmienionych cenach biletach ceny energii wzrosły o ponad 73 procent, a ceny paliw i autobusów o prawie 30 procent. Jednocześnie wprowadziliśmy szereg działań wzmacniających atrakcyjność transportu publicznego: zakupy 33 nowych tramwajów, rozbudowa buspasów, nowe linie na terenie miasta i obszarze podmiejskim oraz atrakcyjne formy płatności – mówi wiceprezydent Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz.

Od 1 stycznia w Bydgoszczy proponowana cena sieciówki to 108 złotych (obecnie 88 zł). Proponowana cena biletu jednoprzejazdowego normalnego to 3,8 zł (obecnie 3 zł). Jednocześnie wprowadzony zostanie postulowany nowy bilet czasowy jednorazowy – 20 minutowy z ceną 3 zł. To realizacja kolejnego postulatu z konsultacji na temat komunikacji.

Radnym, którzy podejmą ostateczne decyzje, zaproponowane zostaną też zmiany w funkcjonowaniu strefy płatnego parkowania. Nie zmienią się koszty abonamentu dla osób mieszkających na terenie strefy. Ceny parkowania za pierwszą godzinę w podstrefia A wyniosą – 3,8 zł, a w strefie B – 2,6 zł. Jednocześnie proponowane jest rozszerzenie granic strefy płatnego parkowania. Łącznie znajdzie się w niej około 4500 miejsc. Do strefy zostaną włączone m.in. obszary znajdujące się na Okolu, Wilczaku, Bielawach, Babiej Wsi i parking przy ul. Ustronie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Francja: Loty muszą być drogie!

Prawo & Finanse

Francja: Loty muszą być drogie!

Mateusz Kieruzal 03 września 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Komunikacja

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Mateusz Kieruzal 15 lutego 2023

GZM: Zmiany w taryfie ZTM. Promocja za złotówkę

Przestrzeń

GZM: Zmiany w taryfie ZTM. Promocja za złotówkę

Redakcja/inf. pras. 16 grudnia 2022

Zobacz również:

Francja: Loty muszą być drogie!

Prawo & Finanse

Francja: Loty muszą być drogie!

Mateusz Kieruzal 03 września 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Komunikacja

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Mateusz Kieruzal 15 lutego 2023

GZM: Zmiany w taryfie ZTM. Promocja za złotówkę

Przestrzeń

GZM: Zmiany w taryfie ZTM. Promocja za złotówkę

Redakcja/inf. pras. 16 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5