Bydgoszcz ogłosiła przetarg na budowę nowej, prawie 1,5-kilometrowej trasy tramwajowej na Solskiego. To pierwszy etap tzw. Tramwaju przez Szwederowo. W ramach zadania powstanie zielone torowisko wraz z nową pętlą tramwajowo-autobusową Bielicka.
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy rozpisał właśnie przetarg na budowę nowej linii tramwajowej, od ronda Kujawskiego do nowej pętli Bielicka wraz z pętlą - to pierwszy
etap tramwaju przez Szwederowo. Nowa, dwutorowa trasa pobiegnie ulicą Solskiego i będzie liczyła około 1,4 kilometra, z czego około 400 metrów toru za nową pętlą (patrząc w kierunku Szubińskiej) będzie jak na razie nieużywane w obsłudze liniowej - to zaczątek
przedłużenia tej trasy, mającej docelowo biec aż do ronda Grunwaldzkiego.Zadanie podzielono na dwa zakresy - pierwszy z nich dotyczy odcinka torów oraz jezdni od r. Kujawskiego do nowej pętli a drugi od nowo planowanej pętli do końca opracowania.
W ramach zadania powstanie dwutorowa trasa tramwajowa w technologii zielonego torowiska oraz wspólna - autobusowo-tramwajowa pętla Bielicka, która będzie miała dwa tory postojowe dla tramwajów a ponadto będzie mogła obsługiwać tramwaje jadące zarówno od ronda Kujawskiego, jak i Grunwaldzkiego (po budowie przedłużenia trasy).
Między nową pętlą a rondem Kujawskim zaplanowano pary przystanków na wysokości ulicy Ugory (za skrzyżowaniem w obu kierunkach), tuż przed pętlą Bielicka, a także na wysokości samej pętli. Wszystkie perony mają mieć długość 70 metrów.
W ramach zadania, poza budową trasy oraz nowych przystanków, uzupełnione o dwa przystanki zostanie także rondo Kujawskie - powstaną one na osi wschód - zachód, a dwa obecne zostaną wydłużone. Te po wschodniej stronie ronda mają mieć 70 metrów długości, natomiast te po zachodniej - 65 metrów długości. Jak informuje zamawiający, jest to efekt ograniczeń geometryczno-terenowych.
Bydgoszcz nie byłaby sobą, gdyby przy okazji budowy nowej trasy tramwajowej nie zdecydowała się także na utrzymanie obecnego układu drogowego, a więc dwóch pasów w każdym z kierunków jazdy (nie wliczają się w to dodatkowe pasy do skrętu w lewo na skrzyżowaniach). Taki standard, miejskich autostrad, charakteryzuje Bydgoszcz od lat. Oczywiście w ramach zadania powstaną także drogi rowerowe (po obu stronach ulicy) a także chodniki.
Całość zadania ma potrwać 27 miesięcy od momentu zawarcia umowy, przy czym budowa pierwszego odcinka torowiska oraz pętli Bielicka mają potrwać 15 miesięcy od podpisania umowy, natomiast etap drugi ma zostać zrealizowany w 10 miesięcy od zakończenia etapu drugiego. Końcowy odbiór całej inwestycji ma nastąpić w dwa miesiące po zakończeniu prac budowlanych przy etapie drugim.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cen - 60%, długość gwarancji na wykonane roboty torowe - 20% oraz długość gwarancji na wykonane roboty dotyczące branży zieleni - 20%.
Bydgoszcz zbuduje nową trasę dzięki środkom europejskim z programu FEnIKS, których pozyskania miasto jest już pewne. Jak na razie nie wiemy, jaką obsługę nowego odcinka planuje Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. W tej sprawie czekamy na odpowiedzi od organizatora przewozów w mieście.