Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Bydgoszcz. Jubileusz i plany na rozbudowę tramwaju do dworca

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
23-11-2022
Ostatnia modyfikacja:
28-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Bydgoszcz

Podziel się ze znajomymi:

Prawie dokładnie 10 lat temu (22 listopada 2012 roku) otwarto nową linię tramwajową do dworca PKP w Bydgoszczy. Skróciła ona czas dojazdu do północnej części Śródmieścia, poprawiła bezpieczeństwo kierowców i pieszych oraz podniosła estetykę tej części Bydgoszczy. Obecnie linia kończy się pętlą przy Rycerskiej, choć miasto myśli już o przedłużeniu tego odcinka przez Bocianowo aż do skrzyżowania Gdańskiej, Chodkiewicza i Chocimskiej.

Obszar dworca PKP obsługują obecnie trzy linie tramwajowe: nr 5, 8 i 9. Każdego dnia z tramwajów w tej części Śródmieścia korzysta średnio około 9 tysięcy, a z autobusów 12 tysięcy pasażerów.
Budowa nowej linii o długości 1,7 kilometrów trwała dwa lata. Już na etapie prac projektowych zdecydowano się na wiele nowoczesnych rozwiązań. Na odcinku od węzła Garbary do Dworcowej powstało nowe wydzielone torowisko. Most im. Wł. Jagiełły zarezerwowano wyłącznie dla tramwajów, pojazdów uprzywilejowanych, rowerzystów i pieszych.

Uporządkowanie ruchu

Zupełnie zmienił się wygląd placu przed dworcem. Ograniczony został na nim ruch, zlokalizowano jedynie przystanki przelotowe, zapewniono też bezpieczne dojścia w ich kierunku. Pętlę zlokalizowano natomiast przy ul. Rycerskiej, do której dobudowano wydzielona jezdnię dla autobusów i tramwajów (tzw. tram-bus pas). Wraz z tą inwestycją zaczęto wdrażać system ITS, który funkcjonuje do dziś. Po oddaniu trasy do użytku zrealizowano wiele kolejnych inwestycji, które zdecydowanie poprawiły estetykę tej części miasta: nowy dworzec kolejowy, remonty przyległych ulic i chodników, kamienic, modernizacja przejść podziemnych.

Reaktywacja po latach

Pierwsza linia tramwajowa do dworca uruchomiona została w 1888 roku, a początkowo obsługiwały ją tramwaje konne. Trasa prowadziła od ul. Gdańskiej ulicą Dworcową. Trasa była użytkowana do 1990 roku, kiedy to zawieszono ruch tramwajowy ze względu na zły stan torowiska. Tramwaje wróciły pod bydgoski dworzec po 22 latach w 2012 roku.

Tramwajem przez Bocianowo

Magistrat przeprowadził w ostatnich latach szerokie konsultacje społeczne, których celem był wybór najkorzystniejszej koncepcji rozbudowy trasy do dworca, na odcinku od pętli przy Rycerskiej do skrzyżowania z ulicą Gdańską. Dzięki temu tramwaje mają wjechać na bydgoskie Bocianowo. Jak informuje strona urzędu miasta, połączenie pomiędzy Rycerską i ul. Gdańską analizowane było w trakcie konsultacji w dwóch wariantach. Pierwszy zakładał poprowadzenie torów wzdłuż ul. Artyleryjskiej. Drugi wzdłuż ul. Chocimskiej.

Bez wyburzeń, z lepszą obsługą Bocianowa

Konsultacje zostały zdominowane przez wnioski mieszkańców dotyczących zachowania dwóch modernistycznych kamienic na rogu ulicy Gdańskiej i Chodkiewicza. Na konieczność ich zachowania wskazało kilkuset mieszkańców miasta. Bydgoszczanie wskazywali na szereg różnych rozwiązań, by zachować oba budynki i zrealizować ważną inwestycję. Najczęściej w związku z tym proponowali wybór wariantu przez ul. Chocimską. Wskazywali również często na inne zalety tego rozwiązania związane z poprawą obsługi komunikacyjnej osiedla Bocianowo, skrócenie czasu podróży, miastotwórczą rolę tramwaju na rewitalizowanych terenach przemysłowo-magazynowych.

Innowacyjne rozwiązania w propozycjach

Alternatywą proponowaną przez część mieszkańców było asymetryczne położenie torowisko (nie w osi jezdni, ale bliżej kamienic na ul. Gdańskiej po stronie zachodniej), stosowanie bardziej skomplikowanych splotów i rozjazdów i sygnalizacji oraz wytyczenie torowiska wzdłuż ul. Artyleryjskiej.

Po przeprowadzeniu analizy wielokryterialnej wybrana została do dalszych prac trasa tramwajowa o długości około 900 metrów w ciągu ul. Chocimskiej. Uzyskała ona więcej punktów od trasy w ciągu ul. Artyleryjskiej.

Bez skrętu w kierunku Lasu Gdańskiego

W wybranym wariancie relacja z ul. Chodkiewicza w stronę pętli Las Gdański nie jest niezbędna, a rozwiązanie takie pozwoli na zachowanie obu kamienic. Analiza wytrasowania relacji skrętnych dla taboru tramwajowego na tym skrzyżowaniu bez konieczności wyburzania narożnych kamienic będzie stanowiła zadanie dla wykonawcy dokumentacji na etapie opracowywania projektu budowlanego. Ten wariant ma gwarantować również krótszy czas przejazdu w kierunku dworca oraz poniesienie mniejszych wydatków.

Wybór wariantu przez Chocimską oznacza konieczność przeniesienia budynku figurującego pod adresem Pomorska 88F (odbudowy w nowej lokalizacji) oraz rozbiórki zabudowań przy ul. Rycerskiej 20. Są one usytuowane w granicach działek przeznaczonych pod rozbudowę układu drogowego.

Nie ma możliwości wytrasowania przebiegu torowiska w zgodzie z obowiązującymi przepisami przy próbie zachowania wymienionych zabudowań Bydgoskiego „Londynka". Należy podkreślić, iż przebieg projektowanej jezdni i torowiska jest w pełni zgodny z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego „Bocianowo - Artyleryjska"

Ograniczyć hałas, zadbać o zieleń

Projektanci uwzględnili na etapie prac nad raportem uwagi związane z koniecznością zastosowania technologii tłumiących hałas. Na ul. Chocimskiej, z uwagi na wąski korytarz transportowy, w którym zaplanowano wspólny ruch drogowo-tramwajowy, zastosowane mają być maty antywibracyjne, które minimalizują hałas oraz drgania wywołane od poruszającego się taboru tramwajowego.

Wiele uwag dotyczyło przygotowania dużego pakietu nasadzeń zastępczych oraz tworzenia zielonych alei. Plan nasadzeń będzie tworzony na etapie tworzenia dokumentacji projektowej. Bydgoszczanie zgłaszali również uwagi związane z lokalizacją przystanków na tej trasie (łącznie powstaną 3 pary) i nadaniem nazwy docelowej ulicy, która obecnie roboczo nazywana jest Nowoświecką (Rada Miasta nadaje nazwy istniejącym obiektom).
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Bydgoszczy powstaną kolejne przystanki wiedeńskie

Przestrzeń

W Bydgoszczy powstaną kolejne przystanki wiedeńskie

Redakcja/inf. pras. 24 sierpnia 2022

Jak idzie budowa mostu tramwajowego w Bydgoszczy?

Mobilność

Jak idzie budowa mostu tramwajowego w Bydgoszczy?

Redakcja/inf. pras. 09 sierpnia 2022

Bydgoszcz podpisała z Pesą umowę na nowe tramwaje

Przestrzeń

Bydgoszcz podpisała z Pesą umowę na nowe tramwaje

inf. pras / oprac. WU 26 lipca 2022

Bydgoszcz zaakceptowała ofertę na dostawę do 46 tramwajów

Przestrzeń

Bydgoszcz z jedną ofertą na zakup do 46 nowych tramwajów

Komunikacja

Zobacz również:

W Bydgoszczy powstaną kolejne przystanki wiedeńskie

Przestrzeń

W Bydgoszczy powstaną kolejne przystanki wiedeńskie

Redakcja/inf. pras. 24 sierpnia 2022

Jak idzie budowa mostu tramwajowego w Bydgoszczy?

Mobilność

Jak idzie budowa mostu tramwajowego w Bydgoszczy?

Redakcja/inf. pras. 09 sierpnia 2022

Bydgoszcz podpisała z Pesą umowę na nowe tramwaje

Przestrzeń

Bydgoszcz podpisała z Pesą umowę na nowe tramwaje

inf. pras / oprac. WU 26 lipca 2022

Bydgoszcz zaakceptowała ofertę na dostawę do 46 tramwajów

Przestrzeń

Bydgoszcz z jedną ofertą na zakup do 46 nowych tramwajów

Komunikacja

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5