Pierwszego dnia największych w Europie dedykowanych producentom autobusów targów Busworld Volvo zaprezentowało po raz pierwszy oficjalnie nowy, elektryczny przegubowy autobus miejski Volvo 7900 Electric. Jak zapewnia producent, umożliwi on zelektryfikowanie miejskich linii autobusowych o wysokiej częstotliwości kursowania, na których podróżuje duża liczba pasażerów. Czy w pełni elektryczny przegubowiec szwedzkiego producenta powtórzy sukces autobusów hybrydowych, które biją rekordy sprzedażowe także w Polsce?
– Aby ułatwić naszym klientom wejście w „elektryczną przyszłość”, Volvo 7900 Electric Articulated jest dostępny jako kompleksowe rozwiązanie w stałej, z góry określonej cenie za kilometr. Zapewniamy operatorom dostępność autobusów przygotowanych do jazdy, bez konieczności ich zakupu. Serwis, naprawy, utrzymanie akumulatora, szkolenie kierowców – wszystko jest wliczone w cenę za kilometr. Z Volvo kupujesz nie tylko autobus, ale też gwarancję jego pełnej dostępności – powiedział Håkan Agnevall, prezes Volvo Bus Corporation. Volvo Buses może także przejąć pełne zarządzanie projektem – od symulacji i analizy trasy, do wdrożenia systemu ładowania. Oczywiście na taki model wdrożenia e-busów musiałyby się decydować miasta, organizując odpowiednie przetargi w tym celu.
Własne silniki elektryczne w pojeździe
Nowy, przegubowy Volvo 7900 Electric jest dostępny w dwóch długościach: 18 i 18,7 m. W pierwszym wypadku pomieści 150 pasażerów i w takiej wersji pokazywany jest w Brukseli. Zasilany jest przez dwa silniki elektryczne produkowane przez Volvo o mocy 200 kW, dające autobusowi moc 400 kW. Zamontowano w nim baterie o pojemności prawie 400 kWh. W zależności od potrzeb klienta szwedzki producent może umożliwić ładowanie zarówno poprzez stacje szybkiego ładowania na trasie (OppCharge), jak i przez ładowarki stacjonarne.
– Nowy Volvo 7900 Electric został zaprojektowany w taki sposób, by zapewnić wysoką efektywność i wygodne podróżowanie nawet przy wjeżdżaniu pod górę – autobus dobrze radzi sobie z podjazdami nawet o 20-stopniowym nachyleniu, także wtedy, gdy wiezie komplet pasażerów i jest w pełni obciążony – dodał szef Volvo. Zaznaczył, że nowy przegubowiec jest najcichszym pojazdem, jakim kiedykolwiek jechał.
Volvo zachwala też unowocześnioną kabinę kierowcy, która zapewnia doskonałą widoczność i zapewnia wygodną pozycję podczas wielu godzin za kółkiem. Nowy, zaprojektowany z myślą o e-busach jest też system klimatyzacji o wysokiej efektywności.
Elementy do jazdy autonomicznej i wspomagające kierowcę w seryjnych pojazdach
Volvo, na zamówienie, może w autobusie zamontować system do jazdy autonomicznej w obszarze zajezdni. Producent przetestował już i wdrożył taki system do użycia w Szwecji. Aby dodatkowo wzmocnić bezpieczeństwo niechronionych użytkowników ruchu drogowego – pieszych czy rowerzystów, Volvo 7900 Electric może zostać wyposażony w system zarządzania strefą bezpieczeństwa, która automatycznie zapobiega przekraczaniu określonych limitów prędkości, a także system automatycznego wykrywania pieszych i rowerzystów, dzięki któremu kierowca informowany jest o ryzyku kolizji z pieszym lub rowerzystą. Zaprezentowany w Belgii autobus taki system ma.
Co w środku?
Wnętrze pojazdu jest schludne, ale możliwie proste. Autobus zaprojektowano tak, aby cała jego przestrzeń dostępna była dla pasażerów. Podesty, jeśli występują, są niskie, sporo jest miejsc siedzących, ponieważ żadne szafy elektryczne czy urządzenia nie przeszkadzają w ich umieszczeniu. Wszelkie uchwyty rozmieszczono z pełną znajomością zasad ergonomii, jednak przejścia pomiędzy siedzeniami wydają się stosunkowo ciasne.
Autobus będzie oczywiście produkowany we Wrocławiu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.