Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Buspasy muszą być lepiej chronione: RBF proponuje zmiany w prawie

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2020-12-29 15:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Buspasy muszą być lepiej chronione: RBF proponuje zmiany w prawie
fot. UM Sosnowiec
Forum Kolejowe Railway Business Forum złożyło petycję do Marszałek Sejmu w sprawie wprowadzenia zmian w prawie o ruchu drogowym. Chodzi o lepsze zabezpieczenie buspasów przed wtargnięciami niepowołanych pojazdów dzięki wykorzystaniu monitoringu i sił straży miejskiej.

Jak podkreśla Adrian Furgalski, przewodniczący Railway Business Forum komunikacja publiczna jest jednym z remediów na zatłoczenie ulic polskich miast samochodami indywidualnymi, które powoduje korki, hałas i zanieczyszczenia powietrza. - Rozwój komunikacji publicznej musi się wiązać nie tylko z inwestycjami w nowoczesny i nie-emisyjny tabor, ale także z nadaniem tejże komunikacji priorytetu w ruchu ulicznym – podkreśla. Jednym ze sposobów jest wyznaczanie buspasów. Niestety zdarza się, że blokują je kierowcy nieuprawnieni do poruszania się po nich.

Według obecnych przepisów, mandaty za nieuprawnioną jazdę po buspach może wystawiać jedynie Policja, która – jak zaznacza Adrian Furgalski - robi to sporadycznie mając w kompetencjach znacznie więcej poważniejszych zadań do wykonywania. Dlatego projekt zgłoszonej przez RBF nowelizacji proponuje poszerzenie kompetencji straży miejskiej o możliwość karania kierowców, którzy łamią przepisy wykorzystując buspas. Proponuje się także, aby strażnicy mogli prowadzić postępowanie mandatowe na podstawie zapisów nagrań kamer umieszczonych na ulicach i wchodzących w skład gminnego monitoringu, gdyż ma to bezpośredni związek z zachowaniem porządku publicznego.

Dlaczego to takie ważne? - W Warszawie aż 60 proc. podróży niepieszych odbywa się komunikacją publiczną, a jedynie 33 proc. samochodem indywidualnym. Jeden autobus zajmuje na ulicy tyle miejsca co 4 samochody, podczas gdy w samochodzie podróżuje średnio jedna osoba, a w autobusie nawet 180 osób – wylicza Furgalski. Dlatego też wprowadzanie priorytetu dla komunikacji publicznej sprzyja nie tylko zmniejszeniu emisji hałasu czy zanieczyszczeń, ale też – dzięki zmniejszeniu korków – działa na korzyść wszystkich użytkowników dróg, także podróżujących w samochodach osobowych.

Z petycją można zapoznać się tutaj.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Gdynia wybuduje buspas na Chwarznieńskiej

Przestrzeń

Gdynia wybuduje buspas na Chwarznieńskiej

Witold Urbanowicz 18 grudnia 2020

Ustawa o elektromobilności. Strefy czystego transportu obowiązkowe

Prawo & Finanse

Ustawa o elektromobilności. Strefy czystego transportu obowiązkowe

Witold Urbanowicz 23 października 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5