Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Budowa tunelu tramwajowego w Brnie na półmetku. Pod nadzorem św. Barbary

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2021-05-09 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Budowa tunelu tramwajowego w Brnie na półmetku. Pod nadzorem św. Barbary
fot. DPMB
Budowa tunelu tramwajowego w Brnie na półmetku. Pod nadzorem św. Barbary
Budowa tunelu tramwajowego w Brnie na półmetku. Pod nadzorem św. Barbary
Budowa tunelu tramwajowego w Brnie na półmetku. Pod nadzorem św. Barbary
Budowa tunelu tramwajowego w Brnie na półmetku. Pod nadzorem św. Barbary
Budowa tunelu tramwajowego w Brnie na półmetku. Pod nadzorem św. Barbary
Budowa tunelu tramwajowego w Brnie na półmetku. Pod nadzorem św. Barbary
Budowa tunelu tramwajowego w Brnie na półmetku. Pod nadzorem św. Barbary
Budowa tunelu tramwajowego w Brnie na półmetku. Pod nadzorem św. Barbary
Budowa tunelu tramwajowego w Brnie na półmetku. Pod nadzorem św. Barbary
Budowa tunelu tramwajowego w Brnie na półmetku. Pod nadzorem św. Barbary
Budowa tunelu tramwajowego w Brnie na półmetku. Pod nadzorem św. Barbary
Budowa tunelu tramwajowego w Brnie na półmetku. Pod nadzorem św. Barbary
Budowa tunelu tramwajowego w Brnie na półmetku. Pod nadzorem św. Barbary
Budowa tunelu tramwajowego w Brnie na półmetku. Pod nadzorem św. Barbary
W Brnie trwa budowa ok. 600-metrowego tunelu tramwajowego do kampusu uniwersyteckiego. Zakończono już prace przy ścianach i stropie, a przed miesiącem nad portalem tunelu umieszczono poświęconą figurkę św. Barbary. Jako patronka budowli górniczych ma chronić budowniczych, ale i przyszłych użytkowników obiektu.

Budowa 912-metrowej trasy tramwajowej, łączącej przystanek Osová i kampus uniwersytecki, rozpoczęła się od wmurowania kamienia węgielnego w połowie października 2019 r. Obecnie prace znajdują się na półmetku. Roboty przebiegają zgodnie z harmonogramem pomimo pandemii, jak i trudnych warunków pogodowych, wymuszających dodatkowe zabezpieczenia wykopu.

Zasadniczym elementem inwestycji jest 609-metrowy tunel z podziemnym przystankiem. Zakończyła się już budowa ścian głównych i stropu. – W maju strop zostanie zasypany, a od przełomu lata i jesieni rozpoczną się prace związane z kształtowaniem krajobrazu, w tym sadzeniem zieleni. Po zasypaniu tunelu zakres prac na powierzchni będą się stopniowo zmniejszać, a latem duża część działań zostanie przeniesiona pod ziemię, skąd będziemy wydobywać urobek (w sumie ok. 135 tys. ton) i przygotowywać się do układania torowiska – wyjaśnia Miloš Havránek, dyrektor przedsiębiorstwa komunikacyjnego DPMB. Prace będą prowadzone w rejonie przystanku końcowego, zostanie też wyremontowany ok. 450-metrowy odcinek torowiska w rejonie przystanku Osová.

W zeszłym miesiącu przy wjeździe do tunelu od strony ul. Netroufalky umieszczono figurkę św. Barbary. Waży 120 kg, a jej wysokość to 90 cm. Została wyrzeźbiona z włoskiego marmuru przez pracowników Przemysłu Kamieniarskiego Komárek w Letovicach we współpracy z rzeźbiarzem Albertem Sotą. ¬– Bardzo ucieszyła mnie inicjatywa przedsiębiorstwa komunikacyjnego, aby umieścić figurę św. Barbary, która jest również uważana za patronkę budowli górniczych. Nasi przodkowie po drodze budowali posągi świętych i miało to ogromne znaczenie dla ich życia. Dziś po drodze nie można przegapić reklam, które podpowiadają, co kupić, jakich kosmetyków używać, jak myć zęby… Posągi świętych były i są reklamami o tym, jak żyć. Niech św. Barbara towarzyszy wszystkim, którzy proszą ją o wstawiennictwo w trudnych sytuacjach życiowych – powiedział bp Vojtěch Cikrle, który święcił posąg.

Koszt inwestycji to 1,4 mld koron. Prace realizuje Metrostav. – Budowa linii tramwajowej do kampusu uniwersyteckiego jest wyjątkowa pod kilkoma względami. W całych Czechach jest to największy od dekad projekt, realizowany w zabudowanej tkance miasta. Kwota dotacji, jaką udało nam się uzyskać z funduszy europejskich, przekracza miliard koron i pokryje 85 proc. kosztów. Przede wszystkim jednak inwestycja przyniesie korzyści mieszkańcom, ułatwiając podróżowanie na teren kampusu uniwersyteckiego, do którego codziennie przyjeżdża ponad 40 tys. osób – zarówno na studia, jak i do pracy. Pasażerowie będą mogli dostać się tu dostać z centrum miasta w 15 minut – powiedziała Markéta Vaňková, burmistrz Brna.

Wszystkie zasadnicze prace w tunelu i przy torowisku zakończą się w tym roku. Następnie konieczne będzie zainstalowanie wszystkich systemów bezpieczeństwa, sterowania rozjazdami, oświetlenia, monitoringu itp. Podróżni skorzystają z nowego odcinka linii 8 pod koniec 2022 r. Do jej obsługi miasto kupuje dwukierunkowe tramwaje Škoda ForCity Smart 34. Umowa ramowa o wartości 2,4 mld koron obejmuje 40 pojazdów. Producent ma dostarczyć pierwsze pięć pojazdów do lutego 2023 r., ale miasto ma nadzieję, że pojazdy będą gotowe na otwarcie linii.


mat. DPMB


mat. DPMB

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Brno może kupić nawet 40 tramwajów Škody. Umowa ramowa

Przestrzeń

Brno może kupić nawet 40 tramwajów Škody. Umowa ramowa

Witold Urbanowicz 02 lutego 2021

Brno wybrało wykonawcę studium podziemnej średnicy

Przestrzeń

Brno wybrało wykonawcę studium podziemnej średnicy

Witold Urbanowicz 10 września 2020

Brno idzie śladami Ostrawy. Karta płatnicza zamiast biletu

Komunikacja

Brno idzie śladami Ostrawy. Karta płatnicza zamiast biletu

Rafał Dybiński 18 czerwca 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5