W Brnie trwa budowa ok. 600-metrowego tunelu tramwajowego do kampusu uniwersyteckiego. Zakończono już prace przy ścianach i stropie, a przed miesiącem nad portalem tunelu umieszczono poświęconą figurkę św. Barbary. Jako patronka budowli górniczych ma chronić budowniczych, ale i przyszłych użytkowników obiektu.
Budowa
912-metrowej trasy tramwajowej, łączącej przystanek Osová i kampus uniwersytecki, rozpoczęła się od wmurowania kamienia węgielnego w połowie października 2019 r. Obecnie prace znajdują się na półmetku. Roboty przebiegają zgodnie z harmonogramem pomimo pandemii, jak i trudnych warunków pogodowych, wymuszających dodatkowe zabezpieczenia wykopu.
Zasadniczym elementem inwestycji jest 609-metrowy tunel z podziemnym przystankiem. Zakończyła się już budowa ścian głównych i stropu. – W maju strop zostanie zasypany, a od przełomu lata i jesieni rozpoczną się prace związane z kształtowaniem krajobrazu, w tym sadzeniem zieleni. Po zasypaniu tunelu zakres prac na powierzchni będą się stopniowo zmniejszać, a latem duża część działań zostanie przeniesiona pod ziemię, skąd będziemy wydobywać urobek (w sumie ok. 135 tys. ton) i przygotowywać się do układania torowiska – wyjaśnia Miloš Havránek, dyrektor przedsiębiorstwa komunikacyjnego DPMB. Prace będą prowadzone w rejonie przystanku końcowego, zostanie też wyremontowany ok. 450-metrowy odcinek torowiska w rejonie przystanku Osová.
W zeszłym miesiącu przy wjeździe do tunelu od strony ul. Netroufalky umieszczono figurkę św. Barbary. Waży 120 kg, a jej wysokość to 90 cm. Została wyrzeźbiona z włoskiego marmuru przez pracowników Przemysłu Kamieniarskiego Komárek w Letovicach we współpracy z rzeźbiarzem Albertem Sotą. ¬– Bardzo ucieszyła mnie inicjatywa przedsiębiorstwa komunikacyjnego, aby umieścić figurę św. Barbary, która jest również uważana za patronkę budowli górniczych. Nasi przodkowie po drodze budowali posągi świętych i miało to ogromne znaczenie dla ich życia. Dziś po drodze nie można przegapić reklam, które podpowiadają, co kupić, jakich kosmetyków używać, jak myć zęby… Posągi świętych były i są reklamami o tym, jak żyć. Niech św. Barbara towarzyszy wszystkim, którzy proszą ją o wstawiennictwo w trudnych sytuacjach życiowych – powiedział bp Vojtěch Cikrle, który święcił posąg.
Koszt inwestycji to 1,4 mld koron. Prace realizuje Metrostav. – Budowa linii tramwajowej do kampusu uniwersyteckiego jest wyjątkowa pod kilkoma względami. W całych Czechach jest to największy od dekad projekt, realizowany w zabudowanej tkance miasta. Kwota dotacji, jaką udało nam się uzyskać z funduszy europejskich, przekracza miliard koron i pokryje 85 proc. kosztów. Przede wszystkim jednak inwestycja przyniesie korzyści mieszkańcom, ułatwiając podróżowanie na teren kampusu uniwersyteckiego, do którego codziennie przyjeżdża ponad 40 tys. osób – zarówno na studia, jak i do pracy. Pasażerowie będą mogli dostać się tu dostać z centrum miasta w 15 minut – powiedziała Markéta Vaňková, burmistrz Brna.
Wszystkie zasadnicze prace w tunelu i przy torowisku zakończą się w tym roku. Następnie konieczne będzie zainstalowanie wszystkich systemów bezpieczeństwa, sterowania rozjazdami, oświetlenia, monitoringu itp. Podróżni skorzystają z nowego odcinka linii 8 pod koniec 2022 r. Do jej obsługi miasto kupuje dwukierunkowe tramwaje Škoda ForCity Smart 34.
Umowa ramowa o wartości 2,4 mld koron obejmuje 40 pojazdów. Producent ma dostarczyć pierwsze pięć pojazdów do lutego 2023 r., ale miasto ma nadzieję, że pojazdy będą gotowe na otwarcie linii.
![](https://www.transport-publiczny.pl/img/20210508224913viz07.jpg)
mat. DPMB
![](https://www.transport-publiczny.pl/img/20190705164940BrnoA3.jpg)
mat. DPMB