Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Budowa metra z Karolina na Wolę jednym ciągiem?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2018-11-10 07:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Budowa metra z Karolina na Wolę jednym ciągiem?
fot. WU
Konsorcjum firm Gulermak i Astaldi zbuduje dwa zachodnie odcinki II linii metra – od torów odstawczych za stacją C6 Księcia Janusza do stacji C1 Karolin wraz z STP na Morach – w ramach dwóch oddzielnych umów. Choć jeden z kontraktów zawiera też projektowanie, trwają rozważania nad koordynacją prac przy tunelach – tak, by te same tarcze wykonały bez zbędnych przestojów od razu dwa odcinki.

W piątek (9 listopada) Warszawa podpisała umowę z konsorcjum firm Gulermak i Astaldi umowę na projekt i budowę odcinka zachodniego od torów odstawczych stacji C4 Powstańców Śląskich do stacji C1 Karolin wraz z STP na Morach. Czas trwania kontraktu to 48 miesięcy. Dokładny harmonogram nie jest jeszcze znany. – Kontrakt będzie prowadzony w formule projektuj i buduj. Po stronie generalnego wykonawcy będzie przeprowadzenie procesu projektowego zgodnie z bardzo szczegółowymi wytycznymi, które były zawarte w materiałach przetargowych. W ciągu maks. 30 dni wykonawca jest zobowiązany do przedłożenia harmonogramu rzeczowego – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego. – Zgodnie z umową w ciągu 10 miesięcy musimy skończyć projekt budowlany i złożyć wniosek o pozwolenie na budowę – dodaje Bulent Ozdemir, przedstawiciel firmy Gulermak. Realnie więc prace budowlane rozpoczną się w 2020 r.

W czwartek 15 listopada planowane jest natomiast podpisanie kolejnej umowy z tym samym konsorcjum na budowę wcześniejszego odcinka II linii od torów odstawczych stacji C6 Księcia Janusza do stacji C4 Powstańców Śląskich. Projekty są już gotowe. Na realizację przeznaczono 36 miesięcy (czyli o rok mniej). Siłą rzeczy ten odcinek będzie realizowany szybciej – kontrakt ten pozbawiony jest elementu projektowania. Pierwsze prace ruszą po 2-3 miesiącach od zawarcia umowy, po zatwierdzeniu organizacji ruchu.

Wykonawca informuje, że trwają rozważania jak skoordynować prace tarcz TBM na tych odcinkach. – Zobaczymy, jak będzie z harmonogramem. Możliwe, że wykorzystamy te same tarcze, które wydrążą całość – od jednej strony do końca – mówi Bulent Ozdemir.

Jak wynika z informacji uzyskanych od Metra Warszawskiego teraz najrealniejszym wariantem jest rozpoczęcie drążenia na stacji C1 Karolin i zakończenia drążenia przed stacją C6 Księcia Janusza. W takim przypadku – z uwagi na różnice w zakresie prac, czasie trwania kontraktu oraz harmonogramie wykonywania obiektów kubaturowych – tarcze TBM przechodziłyby bez zatrzymania przez niegotowe korpusy stacji C1 Karolin, C2 Chrzanów i C3 Lazurowa (innymi słowy najpierw zostałby wykonany tunel, a dopiero potem stacja na najniższym poziomie – następnie tunel w miejscu powstającej stacji zostałby rozebrany, by zrobić miejsce na halę peronową). Taki wariant ćwiczono na centralnym odcinku II linii metra na stacji C10 Rondo ONZ.

Jednocześnie zastosowanie odwrotnej kolejności – by tarcze drążyły tunele od stacji C6 Księcia Janusza do stacji C1 Karolin – jest utrudnione. Prawo praktycznie nie pozwala na uzyskanie nowego pozwolenia budowlanego – w tym przypadku na szyb startowy – w miejscu, gdzie wciąż toczy się inna inwestycja w oparciu o inną decyzję budowlaną. Tymczasem obecnie prowadzona budowa odcinka zachodniego – od torów odstawczych stacji C9 Rondo Daszyńskiego do stacji C6 Księcia Janusza – zakończy się dopiero w listopadzie 2019 r.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Metro przez Bemowo na Karolin. Na razie brakuje pieniędzy na węzły

Przestrzeń

Metro przez Bemowo na Karolin. Na razie brakuje pieniędzy na węzły

Witold Urbanowicz 09 listopada 2018

Metro przez Bemowo na Karolin: Umowa podpisana, finisz prac w 2022 r.

Komunikacja

Metro przez Bemowo na Karolin: Umowa podpisana, finisz prac w 2022 r.

Witold Urbanowicz 09 listopada 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5