Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Buda, MFiPR: Tam, gdzie da się odtworzyć tramwaj, powinno się to zrobić

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2020-01-15 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Buda, MFiPR: Tam, gdzie da się odtworzyć tramwaj, powinno się to zrobić
fot. Kasper Fiszer
Tramwaj to ekologiczny środek transportu, który pozwala ograniczać emisję zanieczyszczeń – przekonywał w Łodzi Waldemar Buda. Polityk PiS i wiceminister w rządzie Mateusza Morawieckiego ocenił, że nawet tam, gdzie komunikację szynową da się zastąpić autobusami, należy utrzymywać połączenia tramwajowe. Stwierdził on także, że tam, gdzie to możliwe, należy odbudowywać zamknięte trasy.

– Aby rozwijała się aglomeracja, muszą być pielęgnowane relacje społeczne czy zawodowe. Bez transportu zbiorowego to bardzo trudne do realizacji – mówił wczoraj (14 stycznia) w Łodzi Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej. Tłumaczył tym samym zaangażowanie władz centralnych w finansowanie inwestycji związanych z tramwajowymi liniami podmiejskimi. W tym miesiącu rząd przeznaczył pewne środki na realizację prac na nieczynnych liniach z Łodzi do Zgierza i Konstantynowa. W obu tych przypadkach pierwotne szacunki zawarte we wnioskach o dofinansowanie unijne okazywały się znacząco zbyt niskie, a niewielkie gminy miały problem z pokryciem powstałego deficytu we własnym zakresie.

Część transportu ma być zrównoważona emisyjnie

Przekonywał on, że polityka aktualnych władz regionu (wywodzących się z PiS) „dźwignęła transport zbiorowy w aglomeracji i w województwie na zupełnie inny level”. – Teraz jeszcze tego nie widzimy, bo dopiero podjęte zostały decyzje o inwestycjach. Za dwa lata zobaczymy to wszystko w praktyce – zapowiadał.

– Bardzo cieszę się, że projekty tramwajowe ruszają, bo to zgodne z dążeniami rządu w kierunku transportu niskoemisyjnego i ekologicznego. Proszę zwrócić uwagę, że transport szynowy spokojnie można byłoby zastąpić choćby autobusami. Nie robimy tego, bo chcemy, by część transportu była zrównoważona emisyjnie – podkreślał Waldemar Buda. Wiceminister ocenił przy tym, że tam, gdzie można odtworzyć komunikację tramwajową, powinno się ją odbudowywać.

Czy tramwaj stanie się „elektromobilny”?

– Wkład finansowy z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego w tym kierunku jest ogromy – stwierdził przedstawiciel rządu. – Środki budżetowe też są jednak potrzebne i udało się je znaleźć – mówił. Wskazywał przy tym na wysoką jakość współpracy rządu z łódzkimi władzami regionalnymi, o czym wspomniał także marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber.

Czy słowa wiceministra można interpretować jako zauważenie przez władze centralne, że tramwaj jest jednym ze środków transportu wprost wpisującym się w ideę elektromobilności? O tym zadecydują kolejne działania, także systemowe i odnoszące się do obszarów innych niż aglomeracja łódzka. Bez wątpienia jednak wsparcie z budżetu centralnego znacząco przybliżyło Zgierz i Konstantynów do realizacji długo oczekiwanych modernizacji nieczynnych tras tramwajowych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5