Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Bruksela. Od 2021 r. ograniczenie do 30 km/h obejmie... całe miasto

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-11-24 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Bruksela. Od 2021 r. ograniczenie do 30 km/h obejmie... całe miasto
fot. blazvog, lic. CC0
Na początku listopada Elke Van den Brandt, stołeczna mister mobilności, zapowiedziała, że od 1 stycznia 2021 r. strefa Tempo 30 obejmie cały region Brukseli. Takiej zmiany domagają się mieszkańcy stolicy Belgii, w której jednocześnie mieści się znaczna część instytucji unijnych.

Na zmianę, która nieco za rok spotka belgijską stolicę, zwrócił uwagę serwis brd24.pl. W Brukseli podobne rozwiązanie rozważano już od kilku miesięcy, ale dopiero Van den Brandt jasno zadeklarowała termin małej rewolucji na drogach.

Test w Schaerbeek

Małej, bo warto przyjrzeć się jak sytuacja wygląda obecnie. Dziś mniej więcej w połowie miasta już jeździ się z maksymalną prędkością 30 km/h. Takie ograniczenie obowiązuje m.in. w całej dzielnicy Schaerbeek. Problem w tym, że kierowcy nagminnie to ograniczenie przekraczają. Według badań, mniej więcej co trzeci kierowca zachowuje się w ten sposób.

Schaerbeek stał się szczególnego rodzaju eksperymentem. Całą dzielnicę objęto strefą Tempo30 we wrześniu ubiegłego roku. Jedynie na kilku głównych ulicach zachowano ograniczenie do 50 km/h. Wywalczył to lokalny ruch aktywistów w reakcji na kilka śmiertelnych potrąceń, m.in. 86-letniej staruszki przejechanej przez ciężarówkę, czy 28-letniego dziennikarza popularnej gazety De Standaard.

Analizy wykazały, że w rejonach gdzie obniżono dozwoloną prędkość liczba wypadków spadła o 25-40 proc. - Co więcej pieszy potrącony przez auto jadące z prędkością 30 km/h ma trzykrotnie większe szanse na przeżycie niż ten uderzony z prędkością 50 km/h - mówił belgijskim mediom Benoit Godart, rzecznik Vias Intitute, czyli belgijskiej instytucji badającej ruch drogowy.

Pieszy uderzony z większą prędkością, szanse na przeżycie ma minimalne, ale to już wiadomo m.in. z badań szwedzkich specjalistów odpowiedzialnych za Wizję Zero.

Z wyjątku reguła

Nie tylko te liczby przekonały Belgów. - Musimy uspokoić ruch w mieście, poprawić komfort życia, poprawić bezpieczeństwo na drogach, o połowę ograniczyć hałas transportowy i przeciwdziałać zanieczyszczeniu - wyliczała Van den Brandt. W mieście podkreśla się też, że takie rozwiązanie może upłynnić ruch. Bruksela jest jednym z najbardziej zakorkowanych miast w Europie.

Jednak, jak wcześniej wspomnieliśmy, wielu kierowców nie przestrzega ograniczenia. To też przyczyna zmiany, która spowoduje, że 30 km/h będzie obowiązywało w całym regionie Brukseli (to 1,2 mln mieszkańców i 161 km2, czyli mniej więcej 1/3 powierzchni Warszawy), z wyjątkiem kilku głównych dróg i tuneli śródmiejskiej obwodnicy, gdzie zostanie utrzymana prędkość 50 km/h, a w kilku miejscach 70 km/h.

- Kierowcy będą wiedzieli, że co do zasady, po mieście jeździ się z prędkością 30 km/h, chyba że konkretne oznaczenia pozwalają na inną prędkość. To odwrócenie obecnej sytuacji, gdy to 30 km/h jest wyjątkiem - tłumaczy stołeczna minister mobilności.

Przed tygodniem "Brussels Times" opublikował wyniki ankiety przeprowadzonej przez lokalny ratusz. Wśród 8 tys. mieszkańców Brukseli, którzy wypełnili internetową ankietę 75 proc. zadeklarowało, że wolałoby mieszkać w cichej dzielnicy, w której jest mniej aut i obowiązuje strefa Tempo30, 71 proc. zgodziło się na zamianę części przestrzeni parkingowej na przestrzeń lokalną, np. parki, czy skwery.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa docelowo w 2/3 ma być strefą Tempo 30

Przestrzeń

Warszawa docelowo w 2/3 ma być strefą Tempo 30

Jakub Dybalski 28 października 2019

Wiedeń. Jak miasto uczy chodzenia i to nie tylko dzieci

Mobilność

Wiedeń. Jak miasto uczy chodzenia i to nie tylko dzieci

Łukasz Malinowski 11 sierpnia 2018

Londyn nie jest jak Warszawa. Stawia na pieszych

Przestrzeń

Londyn nie jest jak Warszawa. Stawia na pieszych

Łukasz Malinowski 24 lipca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5