Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Brno wybrało średnicę zamiast podziemnej linii metra

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
03-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
31-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Brno wybrało średnicę zamiast podziemnej linii metra
fot. město Brno
Opcji było kilka – tramwaj, linia kolejowa, a nawet metro. Trwa opracowywanie studium wykonalności dla podziemnej linii komunikacyjnej na trasie północ – południe w czeskim Brnie. Władze miasta zdecydowały, że powstać ma podziemna kolej. Ostateczna decyzja należy jednak do Centralnej Komisji Ministerstwa Transportu.

Brno jest drugim największym miastem w Czechach. Od dłuższego czasu przewija się temat budowy metra, czy innej formy wydzielonej, podziemnej trasy szynowej. Na razie miasto zleciło wykonanie studium wykonalności szynowej linii średnicowej, co związane jest z planowanym przeniesieniem dworca i stacji w rejon rzeki Svratka.

W ramach studium wykonalności szczegółowo oceniono sześć wariantów podziemnego transportu. Przeanalizowano zarówno rodzaje transportu, jak i proponowane trasy. Dla każdego wariantu opracowano bardziej szczegółowe rozwiązanie techniczne, prognozę popytu, koszty inwestycji, czy symulację ekonomiczną w formie analizy kosztów i korzyści.

Stwierdzono, że ogólną korzyścią wszystkich opcji jest zmniejszenie ruchu pasażerskiego w centralnej części Brna. Na podstawie przeprowadzonego badania, miasto wybrało pociąg jako preferowaną opcję, która umożliwia transport nie tylko w obrębie metropolii, ale także w szerszym obszarze metropolitalnym. Opcja lekkiego metra, jako całkowicie wydzielonego systemu, została oceniona jako nieefektywna ekonomicznie, natomiast opcję kolejową uznano, za korzystną pod względem skrócenia czasu dojazdu do centrum miasta – i to bez konieczności przesiadki.

Jak podaje miasto, peron podziemnej linii średnicowej północ – południe zostanie wybudowany bezpośrednio w obrębie nowej stacji kolejowej. Będzie obsługiwał pociągi od strony południa (z linii Chrlice). Rozważania dotyczące średnicy północ – południe obejmują także przyszłą rozbudowę w kierunku północnym (od Tišnova). W planie zagospodarowania przestrzennego stworzono na to rezerwę.

Stanowisko miasta jest jednym z wielu, które rozważy Komitet Sterujący ds. Węzła Kolejowego. Ostateczny głos będzie miała Centralna Komisja Ministerstwa Transportu.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Stalowa Wola stoi przed wyzwaniami infrastruktury drogowej

Przestrzeń

Stalowa Wola stoi przed wyzwaniami infrastruktury drogowej

Maciej Mikulski 01 sierpnia 2025

Pionki: darmowy, samorządowy autobus w pełnym kursie

Komunikacja

Lublin z środkami europejskimi na mobilność

Mobilność

Lublin z środkami europejskimi na mobilność

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Stalowa Wola stoi przed wyzwaniami infrastruktury drogowej

Przestrzeń

Stalowa Wola stoi przed wyzwaniami infrastruktury drogowej

Maciej Mikulski 01 sierpnia 2025

Pionki: darmowy, samorządowy autobus w pełnym kursie

Komunikacja

Lublin z środkami europejskimi na mobilność

Mobilność

Lublin z środkami europejskimi na mobilność

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej 01 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij