Brno ma plany budowy linii tramwajowej do dzielnicy Leśna. Na przeszkodzie stoi jednak burmistrz dzielnicy Brno-Północ, który blokuje inwestycję. Dlatego do tej części miasta wcześniej dojedzie trolejbus.
Dzielnicę Leśna w Brnie zamieszkuje ok. 16 tys. osób. O budowie do tego rejonu miasta linii tramwajowej mówi się już od kilkudziesięciu lat. Co więcej, część torowiska już leży na ul. Merhautova. Wszystko wskazuje jednak na to, że mieszkańcy będą musieli jeszcze poczekać na szynowy środek transportu, gdyż najpierw miasto wybuduje linię trolejbusową. Jak podaje portal
zdopravy.cz radni podjęli taką decyzję za sprawą burmistrza dzielnicy Brno-Północ, Martina Malečeka, który nie chce tramwaju ze względu na hałas. Ponadto zasiada on także w zarządzie przedsiębiorstwa transportowego.
Zgodnie z zatwierdzonym wariantem linia trolejbusowa powinna przebiegać ulicami Seifertova i Okružní. – Obsługę dzielnicy Sobešice zapewniałyby trolejbusy wyposażone w baterie. Jednocześnie budując słupy trakcyjne, będziemy myśleć o rezerwie terenowej, która umożliwiłaby w przyszłości poprowadzenie komunikacji tramwajowej – powiedział portalowi Petr Kratochvíl, radny miasta ds. transportu.
Obecnie trwa przebudowa mostu nad linią kolejową w Merhautovie. To bardzo ważny element całej trasy, gdyż przeprawa była w bardzo złym stanie technicznym. Prace obejmują także ułożenie torów tramwajowych na obiekcie. Nowy most będzie miał ponadto wystarczającą przepustowość dla ruchu trolejbusowego, a później także tramwajowego. – W ramach tej inwestycji powstanie stacja transformatorowa, co będzie miało również istotne znaczenie dla ewentualnych przyszłych decyzji co do linii tramwajowej – zaznaczyła Markéta Vaňková, burmistrz Brna.
Miasto w dalszym ciągu prezentuje plany powstania linii tramwajowej do dzielnicy Leśna, jednak nie zostały one zatwierdzone na etapie studium wykonalności. Wciąż podawany harmonogram zakłada na razie, że w 2024 roku mają wystartować prace przy budowie linii. Uruchomienie trasy zaplanowano na 2026 rok. Szacunkowa wartość projektu wynosi 800 mln koron. Miasto będzie się starać o pozyskanie części środków z funduszy unijnych. – Efektem doprowadzenia tramwaju do dzielnicy Leśna ma być krótszy czas podróży, szybkość oraz wygoda przejazdu, gdyż tramwaje mają większą pojemność i są szybsze niż autobusy. Nie ograniczają ich korki – czytamy w opisie projektu.