Infrastruktura szynowa może być mniej inwazyjna i całkiem estetyczna. Dowodzi tego najnowszy przykład z Bratysławy. Modernizowane torowisko do Dubravki pokrył właśnie żółty rozchodnik.
Od czerwca zeszłego roku Bratysława remontuje trasę tramwajową do dzielnic Karlova Ves i Dubravka na odcinku Chatam Sofer – Damborskeho. To ważny ciąg, przewożący codziennie ok. 30 tys. mieszkańców Bratysławy. Obecnie jest realizowany ostatni etap prac – między tramwajowym tunelem a przystankiem Molecova.
Torowisko znajdowało się w stanie awaryjnym. Efektem prac ma być oprawa bezpieczeństwa, a także warunków ruchu tramwajów. Czas przejazdu między pętlą na Dubravce a tunelem skróci się o ok. 3 minuty. Tramwaje otrzymają priorytety na wszystkich skrzyżowaniach. Ponadto zaplanowano węzły przesiadkowe w rejonie przystanków Molecova i Damborského, w których nacisk kładziony jest na zminimalizowanie punktów kolizji. Wszystkie przystanki zostaną wyposażone w nowe, oświetlone wiaty, tablice informacyjne, biletomaty, a także pozbawione barier (to ważne, gdyż niektóre przystanki są dostępne z poziomu kładek i przejść podziemnych). Ponadto na pętli Karlova Ves będzie możliwe obracanie tramwajów także z kierunku Dubravki.
![]()
Węzeł przesiadkowy, mat. UM BratysławaMieszkańcy mogą podziwiać już wizualne efekty prac. – Karloveska trasa tramwajowa ma kolor. Soczyste byliny z rodzaju sedum (Rozchodnik) sprawiają, że wygląd linii tramwajowej jest przyjemniejszy. Nie są trudne w utrzymaniu i nie muszą być nawadniane. Rozchodnik będzie można zobaczyć od przystanku Molecova do pętli Karlova Ves. Obecnie znajduje się już na odcinku od urzędu lokalnego Karlova Ves do przystanku Borská. Na odcinku od tunelu do przystanku Botanická záhrada zostanie zainstalowany podczas trwającej przebudowy. Żywszą wersję torowisk wprowadzimy także w innych obszarach Bratysławy – mówi Matúš Vallo, burmistrz Bratysławy.
mat. UM Bratysława