Pod koniec marca na ulicach Bratysławy zadebiutowały nowe, bateryjne trolejbusy 12-metrowe firmy SOR. Pozwoliły one na objęcie komunikacją elektryczną nowych tras.
29 marca na ulice wyjechało 11 nowych trolejbusów bateryjnych SOR TS 12. Tym samym w sumie do ruchu wprowadzono w ostatnim okresie 50 nowych trolejbusów.
– Nowe trolejbusy są bardzo nowoczesne i wygodne. Ich największą zaletą jest napęd hybrydowy, dzięki któremu możemy kierować pojazdy doi obsługi tras bez sieci trakcyjnego, zastępując autobusy, To symboliczne, że zeroemisyjne trolejbusy będą jeździły na nowej linii 44 w rejonie Parku Horskego, nazywanego zielonymi płucami Bratysławy – mówi Martin Rybanský, szef przedsiębiorstwa DPB.
Pojazdy obsługują linię 44, która zastąpiła linię autobusową 41. Pojazdy kursują na wydłużonej trasie Koliba – Hodžovo nám. – Hrad – Búdková – Drotárska cesta – Hlavná stanica. Linia w nowej odsłonie zapewni bezpośrednie połączenia w nowych relacjach (m.in. Drotárska cesta – centrum czy stacja kolejowa – zamek).
Trolejbusy odbyły część jazd homologacyjnych w Bańskiej Bystrzycy, gdzie jest inne napięcie w sieci trakcyjnej. Dzięki temu mają dopuszczenie do ruchu w całej Słowacji. Pojazdy mają wszystkie nowoczesne i typowe dla bratysławskiej komunikacji rozwiązania – klimatyzację, wi-fi, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, elektroniczną informację pasażerską z systemem zapowiedzi głosowych, uchylne okna, uchwyty i rurki ze stali nierdzewnej, siedzenia z tzw. sztucznej skóry. Jak
informuje portal Zdopravy, pierwotnie pojazdy miały mieć osprzęt firmy Cegelec, ale ostatecznie – z uwagi na problemy z dostawą komponentów – zastosowano Škoda Electric. Tym samym cena pojazdów wzrosła o około pół miliona euro, do 5,59 mln euro.