Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Bratysława planuje znaczną rozbudowę sieci trolejbusowej

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2021-06-06 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Bratysława planuje znaczną rozbudowę sieci trolejbusowej
fot. Linie29, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
Bratysława rozważa rozbudowę systemu trolejbusowego o 16 km nowych linii. Zmodernizowanych ma także zostać dotychczasowa sieć na długości 10 km. Do obsługi mają posłużyć trolejbusy hybrydowe o długości aż 24 metrów.

Przedsiębiorstwo Transportu Publicznego Bratysława poinformowało, że Unia Europejska zaakceptowała złożone do dofinansowania plany projektów krajowych, w tym także rozbudowę sieci trolejbusowej w stolicy kraju. Ogłoszono już przetarg na zaprojektowanie budowy nowych linii trolejbusowych w mieście. Celem jest zastąpienie połączeń autobusowych bardziej przyjaznym dla środowiska transportem oraz usprawnienie komunikacji dla pasażerów w stolicy. Łączna szacunkowa wartość prac projektowych to prawie 3,3 mln euro netto.

Bratysławskie Przedsiębiorstwo Transportowe (DPB) wraz z miastem planuje budowę 16 km nowych linii trolejbusowych oraz modernizację 10 km już istniejących. Dzisiejsza sieć ma rozpiętość ponad 200 km, którą obsługuje ponad 120 pojazdów.

Trolejbusy hybrydowe do obsługi sieci

– Jak zapowiadaliśmy podczas jesiennych testów trolejbusów hybrydowych, jednym z naszych celów jest rozbudowa sieci trolejbusowej o kolejne części Bratysławy. Będziemy wykorzystywać pojazdy hybrydowe, które część trasy pokonają pod siecią jezdną, a dalszą na akumulatorach. Oprócz usprawnienia funkcjonowania transportu publicznego oczekujemy, że projekt poprawi dostępność i jednocześnie zmniejszy wpływ komunikacji na środowisko, ponieważ trolejbusy zastąpią autobusy spalinowe – przekazał Martin Rybanský, prezes DPB.

Planowana nowa sieć trolejbusowa ma być technicznie gotowa do obsługi większych pojazdów. Po udanych testach jesienią 2020 roku, w planach jest zakup 24-metrowych megatrolejbusów hybrydowych.

W ramach projektu przewidziano także powstanie nowej 8-metrowej wiaty i elektronicznych tablic informacyjnych na przystanku ZOO w kierunku Patrónki, a także elektronicznych tablic informacyjnych na przystankach Habánsky mlyn, Suchý mlyn, Magurská, Bárdošova, Stromová.

Jak się zmieni komunikacja trolejbusowa

Inwestycja w Bratysławie umożliwi zastąpienie autobusów trolejbusami na linii nr 32. Po połączeniu tej linii z linią 204 zapewnione będą częstsze połączenie z dzielnicą Kramáre. Modernizacja linii trolejbusowej planowana jest na odcinku od węzła Patrónka, przez Kramáre do krańca Hlavná stanica. Sieć trolejbusowa powstanie także przed dworcem głównym. Łączna długość nowych i zmodernizowanych linii trolejbusowych na tym odcinku wyniesie 17,35 km. Szacunkowa kwota inwestycji to 21 mln euro.

Nowy odcinek sieci trolejbusowej będzie prowadził przez Trenčianską (od końcowego przystanku Mliekarenská), Bajkalską, następnie połączy się z istniejącą linią przez Prievozską. Dalej zaplanowano budowę nowego odcinka ulicą Hraničną do wschodniej części dzielnicy Mlynské nivy. Inwestycja umożliwi zastąpienie linii 209 nową, przedłużoną linią trolejbusową, która połączy tę część miasta z dzielnicą Trnavský mýto i obiektami szpitalnymi w dzielnicy Kramáre. Szacunkowa długość budowy to 3,50 km, a szacunkowa kwota inwestycji to 5,8 mln euro.

Kolejny nowy odcinek będzie przebiegać przez ulicę Karadžičovą. Obecnie na tym odcinku kursuje linia 210, obsługiwana przez trolejbusy z częściowo spalinowym napędem, który umożliwia jazdę poza sieć trakcyjną. Szacunkowa długość nowej linii trakcyjnej to 2,05 km. Inwestycja w przyszłości umożliwi zastąpienie linii 210 nową linią nr 40, która połączy ważne węzły Hlavná stanica, Račianske mýto, Krížna, Autobusová stanica oraz Šafárikovo námesti.

Ostatni projekt przewiduje, że nowa linia trolejbusowa będzie prowadziła przez Bulharską, Galvaniho, Ivanską cestą do Avion Shopping Park. Przewidywana długość nowej linii to 2,80 km. Zmodernizowanych zostanie również 950 metrów istniejącej linii trolejbusowej. Po zmianach linia 61 będzie przekierowana przez Trnávkę, a po ukończeniu linii trolejbusowej zostaną uruchomione tutaj trolejbusy hybrydowe. Projekt szacowany jest na 7 milionów euro.





Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Solaris z umową na dostawy autobusów do Chełma

Komunikacja

Solaris z umową na dostawy autobusów do Chełma

Witold Urbanowicz 04 czerwca 2021

Bratysława kupuje 50 trolejbusów trzech długości

Przestrzeń

Bratysława kupuje 50 trolejbusów trzech długości

Witold Urbanowicz 23 kwietnia 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5