Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Bratysława burzy nieukończone metro

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-03-10 15:05
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Bratysława burzy nieukończone metro
fot. Miroslav Pokorný
Bratysława burzy nieukończone metro
Bratysława burzy nieukończone metro
Bratysława burzy nieukończone metro
Bratysława burzy nieukończone metro
Bratysława burzy nieukończone metro
Bratysława burzy nieukończone metro
Historia nigdy nieukończonego metra w Bratysławie dobiega właśnie końca. Trwa burzenie starych tuneli w związku z budową nowych osiedli mieszkaniowych. W przyszłości pojedzie tędy tramwaj.

W latach 70. i 80. XX w. Bratysława intensywnie rozwijała się. Na prawym brzegu Dunaju zaczęto wznosić wielkie osiedle Petržalka, zamieszkiwane obecnie przez ponad 100 tys. osób. To rodziło potrzebę zapewnienia efektywnej i wygodnej komunikacji publicznej.

Początkowo Petrzałkę miała obsługiwać tymczasowa szybka kolej z wykorzystaniem Starego Mostu. Prace ruszyły w okolicach 1985 r., ale szybko stanęły. Władze miasta zdecydowały, że związku z dynamicznym rozwojem osiedla Petrzalka lepsze będzie klasyczne metro. Docelowo powstać miały dwie linie o łącznej długości 29 km (A: Dúbravka – Karlova Ves – centrum – Rača i B Petržalka – centrum – Trnavské mýto – Ružinov). W 1988 r. położono kamień węgielny pod stację Dunaj, znajdującą się na trasie planowanej linii B. Pierwszy odcinek od stacji Luky Juh do stacji Dunaj miał zostać ukończony w 1997 r., a całość – trzy lata później.

Budowa szybko została wstrzymana, bo już w 1990 r. Taka inwestycja w czasach przemian polityczno-gospodarczych okazała się niemożliwa do poprowadzenia. Ostatecznie w kilku miejscach udało się przeprowadzić prace ziemne, powstał też 300-metrowy tunel w rejonie planowanej zajezdni Janikov dvor. Prowadzono też wykopy w rejonie Dunaju. W następnych latach Bratysława myślała o budowie lekkiego metra w stylu francuskiego systemu VAL. Przez lata jednak projektu nie udało się wdrożyć do realizacji.

Ostatecznie w 2003 r. zapadła decyzja o budowie szybkiego tramwaju, połączonego przez Stary Most z istniejącą siecią tramwajową na lewym brzegu. Do realizacji przyjęto wariant z naziemnym przebiegiem oraz kolizyjnymi skrzyżowaniami. Prace ruszyły w 2013 r. Pierwszy 2,4-kilometrowy odcinek do przystanku Junmannova otwarto w 2016 r., a cała linia – z 3,7-kilometrowym odcinkiem do przystanku Janikov dvor – ma zostać ukończona w 2023 r.

Teraz historia bratysławskiego metra definitywnie dobiega końca: od lutego trwają prace związane z burzeniem starych tuneli pod Panónską cestą. Ma to związek z przygotowaniami do realizacji projektu urbanistyczno-deweloperskiego „Południowego miasta”. W przyszłości w miejscu dawniej planowanego metra znajdzie się tramwaj.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Ostrawa rezygnuje z biletów papierowych. Wrocław następny?

Komunikacja

Ostrawa rezygnuje z biletów papierowych. Wrocław następny?

Jakub Dybalski 11 marca 2019

Zgierz: Działa tylko jeden ze zdemolowanych biletomatów

Komunikacja

Zgierz: Działa tylko jeden ze zdemolowanych biletomatów

Kasper Fiszer 11 marca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5