Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Bratysława burzy nieukończone metro

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-03-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Historia nigdy nieukończonego metra w Bratysławie dobiega właśnie końca. Trwa burzenie starych tuneli w związku z budową nowych osiedli mieszkaniowych. W przyszłości pojedzie tędy tramwaj.

W latach 70. i 80. XX w. Bratysława intensywnie rozwijała się. Na prawym brzegu Dunaju zaczęto wznosić wielkie osiedle Petržalka, zamieszkiwane obecnie przez ponad 100 tys. osób. To rodziło potrzebę zapewnienia efektywnej i wygodnej komunikacji publicznej.

Początkowo Petrzałkę miała obsługiwać tymczasowa szybka kolej z wykorzystaniem Starego Mostu. Prace ruszyły w okolicach 1985 r., ale szybko stanęły. Władze miasta zdecydowały, że związku z dynamicznym rozwojem osiedla Petrzalka lepsze będzie klasyczne metro. Docelowo powstać miały dwie linie o łącznej długości 29 km (A: Dúbravka – Karlova Ves – centrum – Rača i B Petržalka – centrum – Trnavské mýto – Ružinov). W 1988 r. położono kamień węgielny pod stację Dunaj, znajdującą się na trasie planowanej linii B. Pierwszy odcinek od stacji Luky Juh do stacji Dunaj miał zostać ukończony w 1997 r., a całość – trzy lata później.

Budowa szybko została wstrzymana, bo już w 1990 r. Taka inwestycja w czasach przemian polityczno-gospodarczych okazała się niemożliwa do poprowadzenia. Ostatecznie w kilku miejscach udało się przeprowadzić prace ziemne, powstał też 300-metrowy tunel w rejonie planowanej zajezdni Janikov dvor. Prowadzono też wykopy w rejonie Dunaju. W następnych latach Bratysława myślała o budowie lekkiego metra w stylu francuskiego systemu VAL. Przez lata jednak projektu nie udało się wdrożyć do realizacji.

Ostatecznie w 2003 r. zapadła decyzja o budowie szybkiego tramwaju, połączonego przez Stary Most z istniejącą siecią tramwajową na lewym brzegu. Do realizacji przyjęto wariant z naziemnym przebiegiem oraz kolizyjnymi skrzyżowaniami. Prace ruszyły w 2013 r. Pierwszy 2,4-kilometrowy odcinek do przystanku Junmannova otwarto w 2016 r., a cała linia – z 3,7-kilometrowym odcinkiem do przystanku Janikov dvor – ma zostać ukończona w 2023 r.

Teraz historia bratysławskiego metra definitywnie dobiega końca: od lutego trwają prace związane z burzeniem starych tuneli pod Panónską cestą. Ma to związek z przygotowaniami do realizacji projektu urbanistyczno-deweloperskiego „Południowego miasta”. W przyszłości w miejscu dawniej planowanego metra znajdzie się tramwaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kierowcy SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

Przestrzeń

Kierowcy SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

Mikołaj Kobryński 27 maja 2023

Praga z planem na kolejową promenadę

Przestrzeń

Praga z planem na kolejową promenadę

Witold Urbanowicz 06 maja 2023

15-minutowe miasto niczym getto? Psychoprawica węszy spisek

Przestrzeń

15-minutowe miasto niczym getto? Psychoprawica węszy spisek

Przemysław Farsewicz / Łukasz Malinowski 01 kwietnia 2023

Finlandia: Cztery miesiące tańszych biletów dzięki zerowemu VAT

Komunikacja

W Bratysławie burzą resztki niedokończonego metra pod tramwaj

Przestrzeń

Zobacz również:

Kierowcy SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

Przestrzeń

Kierowcy SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

Mikołaj Kobryński 27 maja 2023

Praga z planem na kolejową promenadę

Przestrzeń

Praga z planem na kolejową promenadę

Witold Urbanowicz 06 maja 2023

15-minutowe miasto niczym getto? Psychoprawica węszy spisek

Przestrzeń

15-minutowe miasto niczym getto? Psychoprawica węszy spisek

Przemysław Farsewicz / Łukasz Malinowski 01 kwietnia 2023

Finlandia: Cztery miesiące tańszych biletów dzięki zerowemu VAT

Komunikacja

W Bratysławie burzą resztki niedokończonego metra pod tramwaj

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5