Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Branża parkingowa: Uwolnić stawki w Strefach Płatnego Parkowania

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2015-10-08 11:29
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Branża parkingowa: Uwolnić stawki w Strefach Płatnego Parkowania
fot. Joymaster, domena publiczna
Usunięcie z Ustawy o Drogach Publicznych zapisów ograniczających maksymalnej stawki za godzinę parkowania w SPP to główny postulat przedstawicieli operatorów parkingowych i samorządów. Wnioski z ich debaty, zorganizowanej podczas konferencji „Parkingi 2015 – zarządzanie, biznes, technologia”, zostaną przekazane do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

W dyskusji zabierali głos przedstawiciele samorządów dużych polskich miast (Warszawa, Wrocław) oraz operatorów parkingów. Dyrektor łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu, którego udział również przewidziano, nie był obecny na tej części konferencji. Moderator – Adam Jędrzejewski z Fundacji „Polska Parkuje” – pytał panelistów o stosunek do ustawowej regulacji górnej granicy stawki za parkowanie. Uczestnicy dyskusji zgodnie stwierdzili, że sam mechanizm centralnego określania ceny jest czymś niespotykanym i odbiera samorządom jedno z narzędzi do kształtowania polityki transportowej. Ponadto ustalona w 2004 r. wartość 3 zł za godzinę parkowania jest, w ich ocenie, rażąco niska w stosunku do wartości 12,5 metra kwadratowego (taką powierzchnię przeciętnie zajmuje samochód osobowy) najlepszego gruntu w centrum miasta (a w takich okolicach powstają zwykle Strefy Płatnego Parkowania).

– Co ciekawe, regulacje dotyczą tylko stawek godzinowych, ale już nie abonamentów. Zaprosiliśmy do udziału w debacie przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, ale żaden z nich nie przybył. Może to świadczyć o tym, że temat przed wyborami jest politycznie niewygodny – powiedział moderator. Warto przypomnieć, że kontrowersyjne zapisy wprowadzono za rządów SLD, a choć od tego czasu ekipy rządowe zmieniały się dwukrotnie, przepisów tych nie zmienił ani gabinet PiS, ani PO.

Według zastępcy dyrektora Departamentu Infrastruktury i Gospodarki Urzędu Miejskiego we Wrocławiu Zbigniewa Komara samorządowcy powinni zastanowić się nad sposobem przekonywania posłów do zmiany prawa. – Nie powinniśmy odnosić się do inflacji. Jej wskaźnik odzwierciedla wzrost cen, a stawka za godzinę parkowania nie jest opłatą za usługę, lecz narzędziem polityki transportowej. Oprócz przepisu, o którym mówimy, utrudnieniem w jej prowadzeniu jest nieczytelne oznakowanie oraz brak możliwości efektywnej egzekucji – argumentował. Przy pomocy zmiany wysokości stawki można zwiększać lub zmniejszać rotację miejsc parkingowych (jak stwierdził mówca, jej optymalna wartość w godzinach niedoboru miejsc wynosi 80-85%).

Z poglądem Komara nie zgodził się moderator. – Parkowanie w strefie płatnego parkowania można uznać za usługę. Tak samo traktujemy przecież na przykład przejazdy komunikacją miejską. A siła nabywcza społeczeństwa rośnie – przekonywał. Również inni dyskutanci wykorzystywali transport publiczny jako punkt odniesienia, podkreślając, że nikomu nie przyszłoby do głowy ustawowe określenie maksymalnej ceny biletu na autobus czy tramwaj.

Prezes zarządu City Parking Group Michał Wikliński zwrócił uwagę, że uwolnienie stawek jest najbardziej potrzebne w dużych ośrodkach. – W zarządzaniu strefami płatnego parkowania znaczenie powinna mieć także ekonomia. Warto też pamiętać o przykładzie miejscowości turystycznych, między innymi nad morzem. Przepisy uniemożliwiają dziś pobieranie opłat za parkowanie w dni wolne od pracy, tymczasem to właśnie wtedy ruch samochodów jest tam największy – wypunktował.

Prezes Pracowni Planowania i Projektowania Systemów Transportu ALTRANS Stanisław Albricht uznał, że rozszerzanie stref płatnego parkowania jet często decyzją nie merytoryczną, lecz polityczną, podejmowaną pod naciskiem mieszkańców terenów granicznych na zewnątrz strefy, którzy skarżą się na wzrost liczby parkowanych samochodów. – Uwolnienie stawek umożliwiłoby większe różnicowanie opłat w poszczególnych częściach strefy, co mogłoby częściowo rozwiązać ten problem – stwierdził. Z tezą o traktowaniu strefy przez mieszkańców jako formy przywileju zgodził się Komar. – We Wrocławiu czasem w jednym mieszkaniu w strefie melduje się kilkanaście osób tylko po to, by uzyskać abonament – poinformował. Według Reksnisa warszawski magistrat rozważa zasadę, według której do jednego mieszkania przypisano by tylko jedno miejsce parkingowe. – Na razie to jednak tylko pomysł. Spodziewamy się silnego oporu społecznego – powiedział dyrektor.

– Skoro politycy na szczeblu centralnym prawdopodobnie boją się podjąć niepopularną decyzję i uwolnić stawki, należy liczyć się z tym, że tak samo będą postępować samorządowcy – skomentował przysłuchujący się rozmowie partner w Zespole Doradców Gospodarczych „TOR” Tadeusz Syryjczyk. Zwrócił także uwagę na to, że ważnym czynnikiem decydującym o korzystaniu przez kierowców z systemu Park&Ride jest sprawność komunikacji miejskiej.

Pytania z sali dotyczyły, między innymi, sposobów zarządzania strefami płatnego parkowania oraz miejskimi parkingami kubaturowymi. W Warszawie obiektami typu Park&Ride administruje Zarząd Transportu Miejskiego. – Ma to uzasadnienie, ponieważ system opłat jest ściśle powiązany z komunikacją publiczną. Za okazaniem ważnego skasowanego biletu 24-godzinnego lub dłuższego kierowca jest zwalniany z opłaty za parking – tłumaczył dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy Mieczysław Reksnis. Aby zachęcić kierowców do przesiadania się na transport publiczny, władze stolicy planują też budowę kolejnych parkingów wzdłuż linii kolejowych.

Łódzka konferencja „Parkingi 2015 – zarządzanie, biznes, technologia” była wydarzeniem towarzyszącym Kongresowi Infrastruktury Polskiej w Łodzi.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Interparking Polska: Rynek parkingowy w Polsce ma przyszłość

Przestrzeń

Interparking Polska: Rynek parkingowy w Polsce ma przyszłość

Roman Czubiński 16 października 2015

Warszawa. W planach jedno miejsce parkingowe na jeden lokal

Przestrzeń

Warszawa. W planach jedno miejsce parkingowe na jeden lokal

Jakub Dybalski 07 października 2015

Rzeszów. Asseco stworzy strefę płatnego parkowania

Przestrzeń

Rzeszów. Asseco stworzy strefę płatnego parkowania

Jakub Dybalski 19 maja 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5