Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach zakończył przetarg na obsługę 24 miejskich elektrobusów Solarisa. Najkorzystniejszą ofertę – wartą 62,4 mln zł – złożyła spółka BP Tour Regio z Lublina, pokonując m.in. MPK Kielce i PKS Gostynin–Skierniewice. Różnica między najtańszą a najdroższą propozycją sięgnęła blisko 30 mln zł.
Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach rozstrzygnął ciągnące się od kilku miesięcy postępowanie, w którym kilkakrotnie wprowadzano zmiany po odwołaniach potencjalnych wykonawców,
na obsługę 24 nowych autobusów elektrycznych Solarisa. Zwycięzcą postępowania została spółka BP Tour Regio z Lublina, która złożyła najtańszą i najwyżej ocenioną ofertę – uzyskując maksymalną liczbę 100 punktów. Umowa z wykonawcą będzie mogła zostać podpisana po upływie ustawowych 10 dni od przekazania informacji o wyborze, jednak
autobusy są jeszcze wciąż w produkcji. Zgodnie z umową miasto powinno otrzymać je w ciągu około 3 miesięcy.
Lublin wygrywa z Kielcami i Tarnobrzegiem
Przypominamy, że w przetargu wystartowało sześć firm. Wszyscy spełnili warunki udziału w postępowaniu, a żadna oferta nie została odrzucona. Oceniano dwa kryteria: cenę (60%) oraz doświadczenie kierowców wyznaczonych do realizacji zamówienia (40%). Każdy z uczestników zadeklarował 40 kierowców spełniających wymagania, dlatego o wyniku decydowała głównie oferta cenowa.
BP Tour Regio uzyskał pełne 60 pkt za cenę, oferując realizację usługi za 62,39 mln zł brutto, i 40 pkt za doświadczenie – w sumie 100 pkt. Drugie miejsce zajęło konsorcjum PKS Gostynin i PKS Skierniewice (97,58 pkt), które zaproponowało 65,01 mln zł, a trzecie – MPK Kielce (95,63 pkt) z ofertą 67,28 mln zł.
Dalsze miejsca zajęły:
- PKS Tarnobrzeg – 94,64 pkt (68,51 mln zł),
- Relobus Transport Polska z Torunia – 82,65 pkt (87,76 mln zł),
- konsorcjum Przewozy Autobusowe Gryf i Robert Opara – 80,98 pkt (91,35 mln zł).
Rozpiętość cenowa między najtańszą a najdroższą propozycją sięgnęła niemal 30 mln zł, co dobrze pokazuje, jak różnie przewoźnicy kalkulują koszty i ryzyka związane z eksploatacją elektrobusów.
Finał przetargu pełnego kontrowersji
Zakończenie postępowania zamyka jeden z bardziej dyskutowanych przetargów w regionie. Od momentu jego ogłoszenia
wykonawcy zgłaszali liczne zastrzeżenia – m.in. MPK Kielce i PKS Gostynin kierowały odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, wskazując na błędy w dokumentacji i potencjalne faworyzowanie wybranych podmiotów.
Po interwencjach ZTM wprowadził szereg zmian: doprecyzowano wymogi dotyczące zaplecza serwisowego, wprowadzono obowiązek autoryzacji Solarisa i udostępniono dodatkową dokumentację techniczną. Mimo to utrzymano m.in. wymóg lokalizacji bazy w granicach miasta i sztywne zasady waloryzacji wynagrodzenia, co nadal budziło kontrowersje.
Ostatecznie wybór BP Tour – prywatnego operatora spoza regionu – kończy wielomiesięczny proces, w którym ścierały się różne wizje organizacji kieleckiej komunikacji. Dla miasta oznacza to, że obsługę 24 nowych autobusów elektrycznych, będących własnością Kielc i nieprzekazanych, powierzono firmie z Lublina.