Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Czeskie tramwaje w niemieckim mieście a sprawa polska

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
21-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
21-11-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Czeskie tramwaje w niemieckim mieście a sprawa polska
fot. Tomasz Gieżyński.
Nowe tramwaje dwukierunkowe dla Bonn produkowane przez Škodę w końcu mają homologację. Oznacza to, że strona niemiecka ma już podstawy do sprzedaży używanych wagonów R1.1 na rzecz MPK Poznań, co zresztą sama przyznaje. Z kolei Poznań wciąż chce kupić wspomniane wagony. Czy transakcja dojdzie do skutku? Škoda Škoda

MPK Poznań od dawna jest zainteresowane zakupem używanych tramwajów R1.1 z Bonn. Poznański przewoźnik planuje nabycie całej serii dwukierunkowych tramwajów – 24 sztuk, które mają się przydać z powodu planów rozwoju sieci tramwajowej w oparciu o krańcówki, a nie klasyczne pętle. Pierwszym zadaniem realizowanym w ten sposób ma być wydłużenie trasy tramwajowej w rejon szpitali przy Lutyckiej.

Škody mają homologację

Obecnie MPK dysponuje 33 tramwajami dwukierunkowymi, z których 20 to nowoczesne Moderusy Gamma, 10 to Moderusy Beta a trzy pozostałe to stare i sprawdzone Helmuty - wozy GT8. Przewoźnik zamówił już 30 następnych Gamm, z których pierwsze powinny zostać dostarczone w przyszłym roku. Nie wyczerpie to jednak potrzeb MPK i miasta. Dlatego sprowadzenie niemieckich R1.1 jest ważne i pożądane. Niestety cała operacja przesuwa się w czasie.

Głównym powodem tej sytuacji są opóźnienia w dostawach i uzyskaniu homologacji przez nowe tramwaje dla niemieckiego miasta, które produkuje Škoda. Producent zdobył zamówienie na wagony już w 2019 roku, a pierwszy tramwaj z tego zamówienia jest w Bonn od stycznia ubiegłego roku. Jak dowiadujemy się jednak od niemieckiego przewoźnika, sprawa homologacji w końcu została rozwiązana.

– Testy i jazdy próbne wypadły pomyślnie. Urząd Dozoru Technicznego skontrolował pojazdy pod koniec października i właśnie udzielił nam homologacji – mówi nam Silke Elbern z Stadtwerke Bonn GmbH.

Przedstawicielka niemieckiego przewoźnika poinformowała nas również, że aktualnie w Bonn są już trzy tramwaje od Škody, a strona niemiecka spodziewa się wkrótce dostawy kolejnego, czwartego wagonu. Jak na razie Bonn zamówił 28 tramwajów od Škody, z czego 26 w ramach podstawy zamówienia, a miasto wciąż może domówić jeszcze 10 następnych tramwajów. Jeden z pojazdów był prezentowany podczas niedawnych targów InnoTrans w Berlinie.

Bonn: Możemy już rozmawiać o sprzedaży R1.1

Silke Elbern zapytaliśmy również o potencjalną sprzedaż tramwajów R1.1 do Poznania oraz to, kiedy mogłaby ona dojść do skutku. Oto, jaką odpowiedź uzyskaliśmy.

– Do tej pory SWB Bus und Bahn i Poznań omówiły specyfikację techniczną i dostępność tramwajów (R1.1 – przyp. red.). Teraz, dzięki uzyskaniu zgody i dopuszczeń naszych nowych tramwajów do ruchu możliwe stało się podjęcie i rozstrzygnięcie następnych kroków w tym również potencjalnej sprzedaży tramwajów – mówi ogólnie przedstawicielka SWB.

Z powodu odsuwania się w czasie całej transakcji prezes MPK Poznań, Krzysztof Dostatni mówił nam w sierpniu bieżącego roku, że porozumienie między Poznaniem a Bonn może ostatecznie nie dojść do skutku, bo MPK być może skupi się już na zakupach wyłącznie nowych tramwajów. Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka prasowa MPK Poznań pytana teraz o możliwą transakcję odpowiada, że przewoźnik wciąż jest zainteresowany wspomnianą transakcją.

– Spółka byłaby zainteresowana tramwajami z Bonn jeżeli tamtejszy przewoźnik zdecyduje się na ich sprzedaż i jeśli cena będzie dla poznańskiego przewoźnika przystępna. Z naszych informacji wynika jednak, że tramwaje nadal są eksploatowane – mówi dość ogólnie Smogulecka.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań i remont torów wzdłuż alei Wielkopolskiej

Komunikacja

Poznań i remont torów wzdłuż alei Wielkopolskiej

Jakub Rösler 13 listopada 2024

Poznań. Tramwaj do Rynku Wschodniego a Rubież pilniejsza niż Umultowo

Komunikacja

Poznań. Piątkowska i Połabska bez tramwajów. Przez kamienicę

Komunikacja

Poznań. Torowy remont przy Reymonta i powrót tramwajów na Junikowo

Komunikacja

Poznań planuje remont kolejnego torowiska

Komunikacja

Poznań planuje remont kolejnego torowiska

Jakub Rösler 16 sierpnia 2024

R1.1 z Bonn wciąż nie dla Poznania. Zakup nieco się oddala

Komunikacja

Zobacz również:

Poznań i remont torów wzdłuż alei Wielkopolskiej

Komunikacja

Poznań i remont torów wzdłuż alei Wielkopolskiej

Jakub Rösler 13 listopada 2024

Poznań. Tramwaj do Rynku Wschodniego a Rubież pilniejsza niż Umultowo

Komunikacja

Poznań. Piątkowska i Połabska bez tramwajów. Przez kamienicę

Komunikacja

Poznań. Torowy remont przy Reymonta i powrót tramwajów na Junikowo

Komunikacja

Poznań planuje remont kolejnego torowiska

Komunikacja

Poznań planuje remont kolejnego torowiska

Jakub Rösler 16 sierpnia 2024

R1.1 z Bonn wciąż nie dla Poznania. Zakup nieco się oddala

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5