Partnerzy serwisu:
Komunikacja

BMZ: Jakie perspektywy rynku baterii do elektrobusów?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-12-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
BMZ: Jakie perspektywy rynku baterii do elektrobusów?
fot. Ursus
Rozwojowi produkcji autobusów elektrycznych w Polsce i Europie może zaszkodzić ograniczona dostępność baterii – uważa prezes zarządu BMZ Tomasz Wołk-Jankowski. Zdaniem prezesa źródłem tego problemu jest zdominowanie rynku ogniw litowo-jonowych przez niewielką liczbę potężnych światowych graczy. Potrzebę zmiany tego stanu zauważyła także Komisja Europejska.

W ocenie prezesa BMZ wciąż zbyt mało uwagi w debatach o elektromobilności poświęca się kwestii ceny baterii. – Jeszcze kilka lat temu na każdym spotkaniu sprzedażowym cena ogniw z roku na rok spadała. Ostatnio przestała spadać, a wręcz w niektórych przypadkach się podnosi – zauważył Wołk-Jankowski. Za przyczynę uznał raptowny wzrost popularności technologii litowo-jonowej, stosowanej nie tylko w autobusach, ale i np. w produkowanych masowo elektronarzędziach. – Tymczasem producentów – poza Chinami, gdzie działa ich kilka tysięcy, ale tą jakością nie jesteśmy zainteresowani – nie jest wielu. Mamy czterech dużych graczy światowych: LG, Panasonica, Samsunga i Sony. Większego wyboru obecnie – jeśli chodzi o naprawdę masową, komercyjną skalę i stabilną jakość – nie ma. Taki stan jest zagrożeniem – stwierdził szef BMZ.

Dostępność musi być gwarantowana

Z biegiem czasu rozwiązaniem mogą okazać się nowe technologie, jednak prezes BMZ ostrożnie podchodzi do informacji na ten temat. – Praktycznie co pół roku ktoś ogłasza przełom w dziedzinie baterii, nawet już nie litowo-jonowych, tylko sodowych lub cynkowo-powietrznych. Droga od badań laboratoryjnych do możliwości użycia na skalę przemysłową jest jednak daleka – uzasadnił.

Oprócz ceny baterii problemem jest ich dostępność. – Najnowszy wodorowo-elektryczny autobus Ursusa ma nasze baterie. Ta technologia była testowana już ok. 10 lat temu. Po raz pierwszy w historii Polski jesteśmy takim przodownikiem w dziedzinie nowych technologii. Dziś należy przede wszystkim przedsięwziąć w Polsce strategiczne działania, aby zapewnić dostępność baterii dla naszych producentów. Światowi producenci samochodów już ją sobie zabezpieczają – podkreślił Wołk-Jankowski.

Rozwiązanie na szczeblu europejskim?

– Koncern LG Chem przygotowuje się do uruchomienia fabryki ogniw litowych w Biskupicach Podgórnych pod Wrocławiem. Samsung otwiera taki zakład na Węgrzech, więc konkurencja będzie za progiem. Powinniśmy razem z partnerami europejskimi podjąć szeroko zakrojone działania na rzecz otwarcia produkcji w pierwszym etapie ogniw cylindrycznych, w następnym – być może – pryzmatycznych, stosowanych już przez nas do autobusów – wzywał przedstawiciel BMZ. Zaznaczył, że proces ten będzie wymagał ogromnych inwestycji, know-how i dużej ilości czasu. – Im wcześniej jednak zaczniemy, tym szybciej skończymy – podsumował.

Do słów przedstawiciela BMZ odniósł się dyrektor Departamentu Programów Sektorowych w Polskim Funduszu Rozwoju Włodzimierz Hrymniak. – Z ryzyka uzależnienia od dostawców pozaeuropejskich zdaje sobie sprawę Komisja Europejska, która postrzega to jako jedno z ogromnych wyzwań. 11 października odbyło się spotkanie przedstawicieli KE, biznesu motoryzacyjnego i największych gospodarek europejskich, w tym Polski. Strona polska zadeklarowała udział w paneuropejskim konsorcjum związanym z budową fabryki ogniw. Staramy się pilnować jako kraj, by zająć w tym łańcuchu miejsce kreujące wartość większą, niż prosta siła robocza – zapewnił reprezentant PFR. Jak dodał, drugim potencjalnym problemem są zagadnienia związane z infrastrukturą ładowania.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5