Partnerzy serwisu:
Komunikacja

BMZ: Jakie perspektywy rynku baterii do elektrobusów?

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2017-12-07 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

BMZ: Jakie perspektywy rynku baterii do elektrobusów?
fot. Ursus
Rozwojowi produkcji autobusów elektrycznych w Polsce i Europie może zaszkodzić ograniczona dostępność baterii – uważa prezes zarządu BMZ Tomasz Wołk-Jankowski. Zdaniem prezesa źródłem tego problemu jest zdominowanie rynku ogniw litowo-jonowych przez niewielką liczbę potężnych światowych graczy. Potrzebę zmiany tego stanu zauważyła także Komisja Europejska.

W ocenie prezesa BMZ wciąż zbyt mało uwagi w debatach o elektromobilności poświęca się kwestii ceny baterii. – Jeszcze kilka lat temu na każdym spotkaniu sprzedażowym cena ogniw z roku na rok spadała. Ostatnio przestała spadać, a wręcz w niektórych przypadkach się podnosi – zauważył Wołk-Jankowski. Za przyczynę uznał raptowny wzrost popularności technologii litowo-jonowej, stosowanej nie tylko w autobusach, ale i np. w produkowanych masowo elektronarzędziach. – Tymczasem producentów – poza Chinami, gdzie działa ich kilka tysięcy, ale tą jakością nie jesteśmy zainteresowani – nie jest wielu. Mamy czterech dużych graczy światowych: LG, Panasonica, Samsunga i Sony. Większego wyboru obecnie – jeśli chodzi o naprawdę masową, komercyjną skalę i stabilną jakość – nie ma. Taki stan jest zagrożeniem – stwierdził szef BMZ.

Dostępność musi być gwarantowana

Z biegiem czasu rozwiązaniem mogą okazać się nowe technologie, jednak prezes BMZ ostrożnie podchodzi do informacji na ten temat. – Praktycznie co pół roku ktoś ogłasza przełom w dziedzinie baterii, nawet już nie litowo-jonowych, tylko sodowych lub cynkowo-powietrznych. Droga od badań laboratoryjnych do możliwości użycia na skalę przemysłową jest jednak daleka – uzasadnił.

Oprócz ceny baterii problemem jest ich dostępność. – Najnowszy wodorowo-elektryczny autobus Ursusa ma nasze baterie. Ta technologia była testowana już ok. 10 lat temu. Po raz pierwszy w historii Polski jesteśmy takim przodownikiem w dziedzinie nowych technologii. Dziś należy przede wszystkim przedsięwziąć w Polsce strategiczne działania, aby zapewnić dostępność baterii dla naszych producentów. Światowi producenci samochodów już ją sobie zabezpieczają – podkreślił Wołk-Jankowski.

Rozwiązanie na szczeblu europejskim?

– Koncern LG Chem przygotowuje się do uruchomienia fabryki ogniw litowych w Biskupicach Podgórnych pod Wrocławiem. Samsung otwiera taki zakład na Węgrzech, więc konkurencja będzie za progiem. Powinniśmy razem z partnerami europejskimi podjąć szeroko zakrojone działania na rzecz otwarcia produkcji w pierwszym etapie ogniw cylindrycznych, w następnym – być może – pryzmatycznych, stosowanych już przez nas do autobusów – wzywał przedstawiciel BMZ. Zaznaczył, że proces ten będzie wymagał ogromnych inwestycji, know-how i dużej ilości czasu. – Im wcześniej jednak zaczniemy, tym szybciej skończymy – podsumował.

Do słów przedstawiciela BMZ odniósł się dyrektor Departamentu Programów Sektorowych w Polskim Funduszu Rozwoju Włodzimierz Hrymniak. – Z ryzyka uzależnienia od dostawców pozaeuropejskich zdaje sobie sprawę Komisja Europejska, która postrzega to jako jedno z ogromnych wyzwań. 11 października odbyło się spotkanie przedstawicieli KE, biznesu motoryzacyjnego i największych gospodarek europejskich, w tym Polski. Strona polska zadeklarowała udział w paneuropejskim konsorcjum związanym z budową fabryki ogniw. Staramy się pilnować jako kraj, by zająć w tym łańcuchu miejsce kreujące wartość większą, niż prosta siła robocza – zapewnił reprezentant PFR. Jak dodał, drugim potencjalnym problemem są zagadnienia związane z infrastrukturą ładowania.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
USA. Elektrobus przejechał prawie 1800 km na jednym ładowaniu

Mobilność

USA. Elektrobus przejechał prawie 1800 km na jednym ładowaniu

Jakub Dybalski 21 września 2017

Gdynia planuje zakup 85 autobusów i trolejbusów

Komunikacja

Gdynia planuje zakup 85 autobusów i trolejbusów

jd/inf. pras. 14 lipca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5