Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Błażej Moder: Nowym Centrum pokażemy zmiany w Łodzi

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-05-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Błażej Moder: Nowym Centrum pokażemy zmiany w Łodzi
fot. Zorro2212, lic. CC 3.0Budowa Nowego Centrum Łodzi
- Łódź miała przez wiele lat opinię zaniedbanej i upadłej. Gościom Kongresu Kolejowego pokażemy skalę zmian – mówi w rozmowie z nami dyrektor Zarządu Nowego Centrum Łodzi Błażej Moder.

Roman Czubiński: Czym będzie dla Łodzi Nowe Centrum? Jakie będą relacje między tym obszarem a historycznym centrum miasta?

Błażej Moder: Celem Programu Nowego Centrum Łodzi jest wykreowanie nowego obszaru funkcjonalnego centrum miasta, powiązanego z historycznym centrum, opartym na osi ulicy Piotrkowskiej. Program ma nie tylko podnieść komfort życia w mieście, ale jest szansą na przeprowadzenie wielowymiarowego procesu rewitalizacji, który przełoży się na promocję wizerunku miasta w aspekcie lokalnym, krajowym i międzynarodowym.

NCŁ jest największym planem urbanistycznym w historii miasta. Jego zadaniem jest ożywienie martwej przestrzeni w pobliżu nieczynnej elektrowni (EC-1) przy dworcu Łódź Fabryczna. Przestrzeń, uwolniona dzięki wprowadzeniu linii kolejowej i dworca pod ziemię, ma być zagospodarowana przez stworzenie nowego fragmentu miasta. Będzie on powiązaniem rozciętych dotąd torami części śródmieścia, jednocześnie uzupełniając i rozwijając istniejącą, unikatową tkankę miejską przełomu XIX i XX wieku. Jego sercem będzie Rynek, będący elementem systemu przestrzeni publicznych, łączących Nowe Centrum Łodzi z ulicą Piotrkowską. Pierwszymi obiektami Nowego Centrum staną się zrewitalizowane obiekty EC1 i nowy budynek dworca, otoczone przez obiekty komercyjne znajdujące się w Specjalnej Strefie Kultury. Symbolicznym portalem przejścia pomiędzy nowym Centrum, a historyczną strefą wielkomiejską będzie budynek Bramy Miasta według projektu Daniela Libeskinda.

Jaką rolę będzie w NCŁ odgrywał dworzec kolejowy i związany z nim węzeł multimodalny?

– Przebudowa dworca Łódź Fabryczna ma znaczenie kluczowe z punktu widzenia realizacji celów Programu Nowego Centrum Łodzi. Dworzec wraz z infrastrukturą kolejową zostanie przeniesiony 16 metrów pod powierzchnię terenu, a 8 metrów pod ziemią znajdzie się hala główna połączona z całą miejską infrastrukturą transportową.

Węzeł multimodalny i nowy układ komunikacyjny będzie tworzył spójną sieć dróg, umożliwiającą integrację komunikacji drogowej i szynowej. Podstawowym celem projektu jest budowa nowego, zintegrowanego systemu komunikacji miejskiej i regionalnej, połączonej w spójny organizm z krajowym i międzynarodowym systemem transportowym usytuowanym przy dworcu Łódź Fabryczna, znajdującym się w ścisłym centrum miasta.

Część środowiska łódzkich architektów i urbanistów krytykuje projekt planu zagospodarowania NCŁ, uważając dokument za niezgodny ze studium zagospodarowania przestrzennego. Jakie jest stanowisko Zarządu NCŁ w tej sprawie?

– Powyższy zarzut pojawił się w formie uwag do wyłożonego projektu Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Chodziło o klin zieleni, przewidziany przez studium w sąsiedztwie projektowanej ulicy roboczo nazywanej "Nowowęglową". Należy pamiętać, że studium jest dokumentem o dużym stopniu ogólności, które dopiero doprecyzowują miejscowe plany zagospodarowania. Na etapie projektowania układu drogowego wokół dworca, w pasie „Nowowęglowej”, przewidziano pas zieleni, który był odzwierciedleniem zapisów studium, z odpowiednim dostosowaniem do rzeczywistego układu realizowanych inwestycji oraz rzeczywistego zagospodarowania tych terenów. W miejscu, gdzie studium przewidywało ów „klin”, stoją obecnie budynki i nieracjonalnym, a wręcz nierealnym byłoby wyburzanie ich w celu urządzenia zieleni. Stąd też projekt planu racjonalnie i z zachowaniem odpowiednich proporcji doprecyzowywał zapisy studium. Niemniej jednak, pochylając się nad zgłoszoną uwagą i wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, uwzględniono uwagę częściowo i pas zieleni przy projektowanej drodze zostanie w planie poszerzony.

Jakim zainteresowaniem ze strony potencjalnych inwestorów cieszy się NCŁ?

– Bardzo dużym. Olbrzymim impulsem była transakcja sprzedaży nieruchomości pod budowę Bramy Miasta, która ma szansę stać się symbolem Nowego Centrum. Inwestorzy dostrzegają duży potencjał Łodzi i znając rynek i specyfikę branży, wiedzą, iż obecnie jest najlepszy moment do podejmowania decyzji o tym, czy w ramach Nowego Centrum chcą zaistnieć. Za kilka lat będzie na to zdecydowanie za późno, gdyż przestrzeń będzie już w dużym stopniu zagospodarowana.

Dzięki uwolnieniu przestrzeni pokolejowej i poprzemysłowej w tej części miasta Łódź uzyskała duże tereny, które umożliwiają realizację inwestycji na dużą skalę. Trudno byłoby je zrealizować w centrum miasta z uwagi na ograniczoną podaż miejsca. Nasi goście przyjeżdżający do Łodzi są pod dużym wrażeniem zakresu inwestycji już trwających oraz projektów, które są przed nami. Gdy pokazywaliśmy projekty Nowego Centrum Łodzi na targach nieruchomości, nie wszyscy podchodzili do nich z przekonaniem. Bardzo łatwo zaprojektować i wyskalować na mapie coś, co niekoniecznie musi mieć realny wymiar w kontekście realizacji. Gdy jednak ci sami inwestorzy gościli w Łodzi i mieli możliwość spoglądania na ogrom prac w Nowym Centrum, zainteresowanie zaczęło się przeradzać w konkretne projekty inwestycyjne.

Co może dziś zagrozić sukcesowi projektu NCŁ?

– Obecnie skupiamy uwagę na procesie uchwalenia Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego dla obszaru NCŁ. MPZP stanowią niezwykle ważny dokument z punktu widzenia potencjalnych inwestorów. Dla każdego, kto planuje ulokować swój kapitał w określonym miejscu, niezwykle istotne są zasady, na jakich będzie mógł ten proces realizować, oraz pewność, że jego plany będą możliwe w założonych parametrach. MPZP dają taką pewność i dzięki nim o wiele łatwiej zachęcać do lokowania inwestycji w mieście, z uwagi na jasne i czytelne zasady w kwestii realizacji planów inwestorów. Ponadto MPZP są podstawowymi dokumentami kształtowania przestrzeni miasta.

Bez miejscowych planów miasto ma ograniczone możliwości wpływania na przestrzeń i rodzi to niebezpieczeństwo realizacji inwestycji przez podmioty prywatne wbrew założeniom urbanistycznym miasta, a także w sposób uniemożliwiający prawidłową realizację Programu Nowego Centrum Łodzi.

Zasiada Pan w Radzie Programowej Kongresu Kolejowego. W jaki sposób impreza może pomóc w wypromowaniu Łodzi?

- Kongres Kolejowy w Łodzi ma szansę pokazać uczestniczącym w nim gościom skalę zmian, jakie zachodzą w mieście. Budowę NCŁ nazywa się popularnie operacją na otwartym sercu miasta, jednak inaczej czyta się o tym w gazecie czy ogląda wizualizacje, a inaczej spogląda się na kilkunastohektarowy obszar trwającej przebudowy dworca.

Łódź była przez wiele lat niedoinwestowana i upowszechniła się opinia o niej jako o mieście zaniedbanym i upadłym. To zaczęło się zmieniać na przestrzeni ostatnich lat. Inwestycje infrastrukturalne otwierają przed Łodzią wielką szansę na cywilizacyjny krok naprzód, za którym z pewnością pójdzie zmiana wizerunku miasta. Ring autostradowy, budowa nowego układu drogowego w mieście, przebudowa dworca, tunel średnicowy, Łódzka Kolej Aglomeracyjna – to inwestycje, które zmienią funkcjonowanie Łodzi. Za tym wszystkim idzie oczywiście także rewitalizacja kamienic w strefie wielkomiejskiej dla poprawy komfortu życia mieszkańców i zwiększania estetyki miasta. Tym wszystkim chcemy się pochwalić naszym gościom i mam nadzieję, że nie tylko sami dostrzegą ogrom zmian, ale także podzielą się tymi opiniami z innymi.

Głównymi tematami obrad będą: inwestycje infrastrukturalne w unijnej perspektywie budżetowej 2014-2020, konkurencyjność przewozów pasażerskich oraz nowo powoływane wojewódzkie spółki kolejowe. Które z tych zagadnień uważa Pan za najważniejsze dla Łodzi i regionu?

Uważam, że każde z tych zagadnień jest niezwykle ważne. Inwestycje infrastrukturalne w unijnej perspektywie budżetowej 2014-2020 z punktu widzenia Łodzi wydają się najbardziej istotne. Choć wiele inwestycji jest już w realizacji, to wiele jest jeszcze przed nami. Czekamy na budowę wspomnianego tunelu średnicowego, który będzie ważnym elementem powstającej właśnie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Łodzianie z uwagą śledzą informacje na temat przygotowań do uruchomienia kolei dużych prędkości przez Łódź. Istotnym tematem jest remont linii kolejowej na trasie Łódź-Warszawa – jest to trasa o bardzo dużym natężeniu i z punktu widzenia mieszkańców Łodzi pracujących w stolicy czas przejazdu na niej to sprawa wielkiej wagi. Z pewnością także zakup nowego taboru oraz wykorzystanie już zakupionego do obsługi połączeń do i przez Łódź to temat interesujący mieszkańców. Ważną inwestycją, na którą czeka Łódź, będzie także planowana budowa drogi S-14, która domknie ring drogowy wokół miasta. Domknięcie ringu dróg szybkiego ruchu wokół Łodzi będzie wymagało doprowadzenia do nich dróg dojazdowych, przy których budowie wsparcie finansowe będzie istotne.

Kongres Kolejowy (w tym roku odbędzie się 9 października w Łodzi) to największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne poświęcone branży transportu szynowego w naszym kraju. Podczas zeszłorocznej edycji w Warszawie spotkało się ponad 600 przedstawicieli biznesu, menadżerowie, jak również politycy najwyższego szczebla i samorządowcy, zainteresowani rozwojem transportu kolejowego i jego pozytywnym wpływem na całość polskiej gospodarki. III Kongres Kolejowy cieszył się także ogromnym zainteresowaniem mediów, nie tylko tych branżowych, ale także ogólnopolskich. Wydarzenie stało się okazją dla dziennikarzy do pozyskania kluczowych informacji na temat bieżących wydarzeń w sektorze. Kongres Kolejowy 2014 będzie pierwszą odsłoną największego spotkania przedstawicieli branży kolejowej z politykami szczebla centralnego i lokalnego, która odbędzie się poza Warszawą. Głównymi tematami obrad będą inwestycje infrastrukturalne w unijnej perspektywie budżetowej 2014-2020, konkurencyjność przewozów pasażerskich oraz nowo powoływane wojewódzkie spółki kolejowe.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Łódź: Odbiory drogi podziemnej w Nowym Centrum

Przestrzeń

Łódź: Odbiory drogi podziemnej w Nowym Centrum

Roman Czubiński 19 czerwca 2022

Bydgoszcz wyprowadza tranzyt z centrum

Komunikacja

Bydgoszcz wyprowadza tranzyt z centrum

jd, inf. pras. 19 marca 2015

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Łódź: Odbiory drogi podziemnej w Nowym Centrum

Przestrzeń

Łódź: Odbiory drogi podziemnej w Nowym Centrum

Roman Czubiński 19 czerwca 2022

Bydgoszcz wyprowadza tranzyt z centrum

Komunikacja

Bydgoszcz wyprowadza tranzyt z centrum

jd, inf. pras. 19 marca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5