BlaBlaCar, czyli start-up, który za pomocą aplikacji łączy ludzi, którzy chcą wspólnie podróżować samochodem, kupił właśnie od francuskich kolei przewoźnika autobusowego OuiBus. To sieć obsługiwana przez 46 autokarów, łącząca duże miasta na znacznym obszarze zachodniej Europy.
Krok, który na pierwszy rzut oka wydaje się niespodziewany, jest tłumaczony przez przedstawicieli BlaBlaCaru potrzebą ekspansji. Dziś z francuskiej aplikacji, którą wymyślono 12 lat temu, korzysta 65 mln ludzi w 22 krajach, w tym w Polsce. To nic innego jak zorganizowany carpooling, czyli podwożenie innych swoim własnym samochodem. Zarejestrowani w systemie kierowcy, którzy chcą się podzielić kosztami benzyny, są łączeni z innymi użytkownikami, którzy jadą w tym samym kierunku i są gotowi dołożyć się do kosztów podróży. Zwykle wychodzi taniej niż podróż pociągiem i szybciej niż podróż autokarem.
BlaBlaCar stał się jednak właśnie operatorem autokarowym. Kupiony przez niego OuiBus to przewoźnik utworzony kilka lat temu przez Koleje Francuskie (SNCF) jako uzupełnienie przewozów kolejowych. Dziś łączy nie tylko główne francuskie miasta, ale realizuje też kursy do Włoch, Niemiec, miast Beneluxu, czy hiszpańskiego San Sebastian. W sumie zatrzymuje się w 300 europejskich miastach.
Transakcja jest jednak dużo bardziej skomplikowana, niż mogłoby się wydawać. SCNF, zanim sprzedały OuiBusa BlaBlaCarowi, wraz z grupą inwestorów… zasiliły BlaBlaCara sumą 114 mln euro.
„Jesteśmy przekonani, że żeby zaoferować więcej połączeń kolejowych musimy jednocześnie zaoferować coś więcej, niż sam pociąg. Konieczna jest możliwość podróży od wyjścia z domu, do punktu docelowego, przy czym kolej ma być tylko osią całej tej operacji” – napisał Guillaume Pepy, szef SNCF.
BlaBlaCar staje się więc częścią większej grupy przewoźników autokarowych (OuiBus od początku tego roku zawiązał porozumienie z brytyjskim National Express i zależną od niego hiszpańską firmą ALSA). To konkurencyjna grupa wobec niemieckiego Flixbusa, też zresztą, oryginalnie, platformy internetowej a nie przewoźnika.