Partnerzy serwisu:
Komunikacja

BikeU: Olsztyn ma potencjał na rower miejski

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2017-12-13 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

BikeU: Olsztyn ma potencjał na rower miejski
fot. BikeU
Udane wdrożenia systemów roweru miejskiego w polskich miastach powodują, że coraz śmielej myśli się o jego wprowadzeniu tam, gdzie jeszcze go nie ma. Często inicjatywę przejmują nawet sami mieszkańcy, którzy tak jak w Olsztynie, poprzez budżet partycypacyjny próbują taki system w mieście stworzyć. Miasto na razie wnioski takie wstrzymuje, bo twierdzi, że sprawę analizuje i konsultuje z producentami systemów roweru miejskiego. O tym czy jest szansa na alternatywny środek komunikacji w Olsztynie i czy w tak rekreacyjnym regionie ma to w ogóle sens, rozmawiamy z Marcinem Jeżem, dyrektorem ds. rozwoju BikeU.

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl: Władze Olsztyna sygnalizowały, że analizują pomysł uruchomienia w mieście systemu roweru miejskiego. Poinformowano, że w tej sprawie konsultowano się z firmami rowerowymi. Czy z BikeU prowadzono jakieś rozmowy w tej sprawie?

Marcin Jeż, dyrektor ds. rozwoju BikeU:
Tak, odbyliśmy rozmowy z Olsztynem tak jak i pozostali gracze na rynku wypożyczalni miejskich. Przedstawiliśmy wyliczenia ile taki system może kosztować oraz przedstawiliśmy również propozycję związaną chociażby z systemem demo. Nasza propozycja zawisła jednak w próżni.

Na spotkaniu z miastem nie padły żadne deklaracje?

Rozmowy na dzisiaj nie przyniosły rezultatów. Dlatego wszystkie doniesienia prasowe traktujemy jako czyste domniemania. Czekamy na jasny, klarowny sygnał: "tak chcemy spróbować i poznać możliwości techniczne".

Olsztyn położony jest w regionie bardzo rekreacyjnym, gdzie większość mieszkańców jednak rower posiada. Czy w takim miejscu jest szansa dla roweru miejskiego?


Olsztyn jest dużym ośrodkiem. Nie pytamy tutaj czy będzie sukces, bo wiemy, że ten sukces powinien być, gdyż to miasto z odpowiednim potencjałem. Oczywiście, geograficzne uwarunkowania sprawiają, że z takiego systemu może korzystać większa liczba turystów. Standardowo jednak w systemach rowerowych głównym użytkownikiem jest użytkownik miejski. W związku z tym zakładamy, że głównymi – ok. 80% – odbiorcami będą olsztynianie. Jeżeli stacje byłyby w dobry sposób skomunikowane w centrum z dostępem do zaplecza oraz infrastruktury turystycznej przy jeziorach to można byłoby liczyć także na turystów. Warto byłoby także pomyśleć nad takimi rozwiązaniami, by mieszkańcy mieli preferencyjne stawki wypożyczeń. Z kolei dla turystów przygotowana zostałaby dodatkowa taryfa, co pozwoliłoby w jakiś sposób dofinansowywać funkcjonowanie systemu. Uważam, że Olsztyn ma bardzo duży potencjał – zarówno pod względem liczby użytkowników, możliwości rozwojowych systemu a także w zakresie liczby turystów, którzy odwiedzają miasto i mogliby z roweru skorzystać.

Patrzymy tutaj w stronę turystów, ale z doświadczenia jako turysta wiem że jednak do systemu trzeba się zazwyczaj rejestrować, co skutecznie trochę zniechęca do skorzystania z rowerów. Czy są szanse stworzenia takiego systemu, że turyści niemieccy, bo Olsztyn to miasto poniemieckie, mogliby liczyć na swobodę korzystania?

Oczywiście, że tak, są w tej chwili praktykowane i stosowane rozwiązania właśnie w Krakowie. Tacy partnerzy jak hotele mają podpisane z nami umowy. Dzięki temu goście tych placówek mogą skorzystać z roweru, bazując na ważnym noclegu. Do tego noclegu trzeba oczywiście dopisać kwoty, które są potrzebne do tego, żeby można było z systemu skorzystać. Hotel nie musi nam gwarantować bezpieczeństwa w przypadku uszkodzenia lub skradzenia roweru. Jest to wyłączne ryzyko operatora. Zatem takie rozwiązania są dostępne w zasięgu ręki. Kraków jest tego dobrym przykładem, gdzie mamy wiele hoteli i dużych sieci hotelowych skupionych w naszym programie B2B.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Częstochowski Rower Miejski wystartował

Komunikacja

Częstochowski Rower Miejski wystartował

Dominik Wójcik 05 grudnia 2017

Białostocki rower miejski z rekordem. Zapowiedź rozbudowy systemu

Komunikacja

Białostocki rower miejski z rekordem. Zapowiedź rozbudowy systemu

Przemysław Farsewicz 04 grudnia 2017

Chiny. „Piracki” rower publiczny zbankrutował

Mobilność

Chiny. „Piracki” rower publiczny zbankrutował

Jakub Dybalski 20 listopada 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5