MZK w Bielsku-Białej zamówił nowy elektryczny miniaturowy autobus Karsan, który od pierwszego kwartału 2026 r. ma obsługiwać głównie przewozy szkolne. To najnowszy element taborowej ofensywy spółki, w ramach której zakontraktowano już 50 nowych pojazdów, w tym 23 zeroemisyjne.
W 2025 r. MZK w Bielsku-Białej podpisało umowy na dostawy łącznie 50 nowych autobusów, z czego 23 to pojazdy zeroemisyjne. To największa od lat wymiana taboru w mieście – większość zakontraktowanych pojazdów wyjedzie na linie do końca 2026 r., wyraźnie obniżając średni wiek floty i podnosząc standard podróży.
Elektryki i wodór jako trzon zmian
Najnowszym „klockiem” w układance jest podpisana 3 grudnia umowa na dostawę elektrycznego midibusa Karsan e-Atak. Pojazd o długości 8,3 m ma zabierać ok. 50 pasażerów, dysponować zasięgiem co najmniej 250 km na jednym ładowaniu i trafi przede wszystkim na przewozy szkolne. Na ulice Bielska-Białej wyjedzie w pierwszym kwartale 2026 r., a zakup finansowany jest ze środków własnych spółki.
Karsan domyka serię większych kontraktów na elektrobusy. Latem MZK zawarł umowy na 12 autobusów elektrycznych klasy MAXI od hiszpańskiej firmy Irizar e-mobility oraz cztery przegubowe elektryki Solaris Bus & Coach. Wszystkie pojazdy mają przyjechać do końca 2026 r., a inwestycja jest współfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy w ramach projektu „Elektryfikacja taboru komunikacji miejskiej na terenie Miasta Bielsko-Biała”.
Równolegle miasto stawia na wodór. W maju MZK zamówił cztery pierwsze autobusy wodorowe Solarisa, a w lipcu dołączył do nich kontrakt na dwa przegubowe „wodorowce” klasy MEGA – łącznie więc do miasta trafi sześć takich pojazdów. Zakup jest częścią projektu „Rozwój przyjaznego środowisku transportu zbiorowego w Bielsku-Białej”, współfinansowanego z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027.
W efekcie w samym 2025 r. MZK zakontraktował łącznie 23 pojazdy zeroemisyjne: 17 elektrycznych (12 MAXI od Irizara, cztery przegubowe Solarisy i jeden midibus Karsan) oraz sześć wodorowych Solarisów.
Nowe diesle i mild hybrid jako pomost
Transformacja taboru nie ogranicza się jednak wyłącznie do pojazdów bezemisyjnych. W kwietniu MZK zamówił cztery autobusy z napędem mild hybrid od Solarisa – trzy standardowe i jeden przegubowy. Ich silniki spalinowe Euro 6 są wspomagane układem elektrycznym z rekuperacją energii, co ma ograniczyć zużycie paliwa i emisje, a jednocześnie zapewnić dynamiczne przyspieszenie na wymagających, górzystych trasach.
Kolejnym elementem strategii jest leasing 19 nowoczesnych autobusów dieslowskich (15 klasy MAXI i cztery przegubowe MEGA), również od Solarisa. Pojazdy spełnią normę Euro 6, otrzymają klimatyzację, dodatkowe tablice wewnętrzne z trasą przejazdu, gniazda USB i pakiet zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Dostawy rozłożono na lata 2026–2029, a po zakończeniu leasingu autobusy przejdą na własność MZK. Spółka podkreśla, że to sposób na płynne przygotowanie się do ustawowego zakazu zakupu nowych autobusów spalinowych po 2026 r. i jednoczesne utrzymanie zróżnicowanego „miksu” napędów.
Modernizacji taboru towarzyszą inwestycje w infrastrukturę. Jesienią 2025 r. MZK podpisał umowę z firmą ZPUE na zaprojektowanie i budowę nowej stacji ładowania dla elektrobusów, która ma obsłużyć m.in. 12 MAXI i cztery przegubowe autobusy elektryczne już zamówione przez spółkę.
Całość pokazuje konsekwentną strategię: Bielsko-Biała szybko zwiększa udział napędów zeroemisyjnych, ale jednocześnie utrzymuje część nowoczesnych autobusów spalinowych i mild hybrid, żeby mieć bezpieczny zapas mocy przewozowej oraz elastyczność operacyjną. Według zapowiedzi MZK, do 2029 r. na ulice miasta ma trafić co najmniej 50 nowych pojazdów, a znaczna część floty będzie już oparta na napędach elektrycznych i wodorowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.