Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
Prawo & Finanse

Białystok: FRPA nie może konkurować z komunikacją miejską

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2022-04-21 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Białystok: FRPA nie może konkurować z komunikacją miejską
fot. UM Białystok
Dotacje z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w niektórych przypadkach szkodzą rynkowi, skłaniając samorządy do rozbijania integracji taryfowej i pogarszania jakości usługi. Należy dopracować zasady działania funduszu, by do takich sytuacji nie dochodziło – mówi zastępca prezydenta Białegostoku Zbigniew Nikitorowicz.

Okazją do wystąpienia był VII Europejski Kongres Samorządów w Mikołajkach. Wydarzenie zorganizowano w dniach 11-12 kwietnia. Jednym z organizatorów wydarzenia był ZDG TOR.

W ostatnich latach, po uruchomieniu FRPA, dwie podbiałostockie gminy zrezygnowały z usług miejskiej komunikacji autobusowej na rzecz prywatnych, tańszych przewoźników. Nowa formuła, dzięki dopłatom do każdego wozokilometra, jest dla nich tańsza. W efekcie jednak – jak twierdzi Nikitorowicz – obniżył się zarówno standard taboru (linie obsługują przeszło 20-letnie pojazdy niespełniające współczesnych norm ekologicznych), jak i jakość przewozów (brakuje m. in. integracji taryfowej z liniami miejskimi).

– Wójtowie zrezygnowali z linii podmiejskich, kursujących od prawie 30 lat. W ten sposób postępuje fragmentacja sieci komunikacyjnej. Jest to działanie przeciwskuteczne – komentuje wiceprezydent Białegostoku. W jego ocenie FRPA nie powinien być konkurencją dla przewozów miejskich i podmiejskich – sytuacja, w której działają takie mechanizmy, to patologia.

Zdaniem Nikitorowicza spójny system transportu zbiorowego, obejmujący kolej, komunikację miejską i autobusowe przewozy lokalne, powinien opierać się na dopłatach lub podatku komunikacyjnym. – Tylko w ten sposób będzie można zapewnić mało opłacalne przewozy np. w małych podlaskich wsiach – stwierdził wiceprezydent. Zaleci też zmianę priorytetów, jeśli chodzi o inwestycje infrastrukturalne. – Gdy budujemy wspaniałe drogi, ludzie przesiadają się na samochody. Spada więc zapotrzebowanie na transport zbiorowy i pogarsza się jego opłacalność – przypomniał.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5