Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Biało-zielony Jazz dotarł do Gdańska. Na 75-lecie Lechii

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
05-06-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Gdańsk

Podziel się ze znajomymi:

W nocy, z czwartku na piątek 4/5 czerwca, przed gmach Urzędu Miejskiego zajechała pokaźna laweta samochodowa z kolejnym tramwajem dla Gdańska, wyprodukowanym w Bydgoszczy. Ta Pesa Jazz różni się od dostarczonych wcześniej pod względem kolorystycznym – nie jest kremowo-czerwona, lecz biało-zielona.

– Jest to hołd miasta na 75-lecie Lechii Gdańsk, klubu o wielkich zasługach dla naszej społeczności – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.

Patronem tramwaju będzie Roman Rogocz (1926-2013) - napastnik, który trzykrotnie, w latach 1948, 1951 i 1954 wywalczył awans do I ligi. Należał do drużyny, która w 1956 roku zdobyła trzecie miejsce, co aż do lat 80. było największym sukcesem Lechii w rozgrywkach. Łącznie w I lidze Roman Rogocz rozegrał 105 spotkań, zdobywając 25 bramek i dwie, które zaliczono na jego konto, choć ich autorstwo było “niepewne”. W 2005 roku został wybrany najlepszym zawodnikiem 60-lecia Lechii Gdańsk, w roku 2011 otrzymał Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski. Pochowany jest na Cmentarzu Garnizonowym w Gdańsku.

Laweta z bydgoskiej Pesy przyjechała o godz. 1 w nocy. Przed Urzędem Miejskim na Nowych Ogrodach czekała ekipa techniczna Gdańskich Autobusów i Tramwajów z zastępcą prezydenta Gdańska Piotrem Borawskim i prezesem GAiT Maciejem Lisickim, który prywatnie jest wielkim fanem Lechii i kolekcjonerem klubowych pamiątek. – Cieszę się z każdego tramwaju dla Gdańska, ale z tego podwójnie – mówi Maciej Lisicki.

Miejsce rozładunku na Nowych Ogrodach jest nieprzypadkowe – długi prosty odcinek torowiska, a wokół same gmachy użyteczności publicznej, bez budynków mieszkalnych, co ma znaczenie, gdyby w trakcie stawiania tramwaju na tory zdarzył się jakiś hałas.

Operacja stawiania biało-zielonej Pesy na torach przebiegła sprawnie. To ostatni z transzy 15 tramwajów zamówionych w lutym 2018 r. w bydgoskiej fabryce przez Urząd Miejski w Gdańsku. Wkrótce zacznie się realizacja kolejnego kontraktu, co oznacza że do końca roku przyjadą następne tramwaje, ale żaden z nich nie będzie już tak wyjątkowy pod względem kolorystycznym.


W Gdańsku od kilku lat jeździ już jeden tramwaj w barwach Lechii, tzw. dortmund. Nowoczesna Pesa różni się od niego zasadniczo nie tylko pod względem technicznym – biel i zieleń nie są tutaj efektem zastosowania okleiny, ale fabrycznymi kolorami lakieru.

Pesa Jazz to świetnie znany już mieszkańcom Gdańska jednoprzestrzenny, niskopodłogowy, wieloczłonowy tramwaj przegubowy, zaprojektowany i produkowany od 2013 przez zakłady Pesa w Bydgoszczy. Zależnie od typu pojazdu jest w nim 27/28 miejsc siedzących, co wraz z miejscami stojącymi daje 132/207 miejsc. Pięć pierwszych tramwajów Pesa jazz dostarczono do Gdańska w ramach kontraktu podpisanego we wrześniu 2013 r. Biało-zielona Pesa, która właśnie przyjechała do Gdańska jest ostatnim z 15 pojazdów wyprodukowanych w Bydgoszczy w ramach drugiego kontraktu z lutego 2018 r. W sumie Gdańsk ma w swoim taborze od dzisiaj 20 tramwajów Pesa Jazz.

Tramwaje dla Gdańska (128NG) zostały przystosowane do pokonywania wzniesień wynoszących do 6% na długości do 600 m. Jazzy są fabrycznie wyposażone w wysuwane spod spodu pojazdu platformy dla niepełnosprawnych i po cztery rampy odkładane do wnętrza pojazdu. Pojazdy eksploatowane w Gdańsku w ramach dostawy realizowanej od 2019 r. mają opisy w alfabecie Braille’a. Powiększono w nich kabiny motorniczych, w których znalazły się uchwyty na kubek, radio FM, mała lodówka i defibrylator.

Gdańsk jest największym obok Warszawy krajowym nabywcą bydgoskich tramwajów - jest to polityka władz Miasta, mająca na celu wspieranie polskiego przemysłu.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdańsk znów szuka projektanta tramwaju do dworca Wrzeszcz

Przestrzeń

Gdańsk znów szuka projektanta tramwaju do dworca Wrzeszcz

Witold Urbanowicz 12 czerwca 2023

Gdańsk z ofertami na projekt tramwaju do stacji Wrzeszcz

Przestrzeń

150 lat gdańskich tramwajów. Dziś pokonują 15 mln km rocznie

Komunikacja

Gdańsk: Ostatnie tygodnie budowy Nowej Warszawskiej (zdjęcia)

Przestrzeń

Gdańsk: Ostatnie tygodnie budowy Nowej Warszawskiej (zdjęcia)

Redakcja/inf. pras. 25 października 2022

Zobacz również:

Gdańsk znów szuka projektanta tramwaju do dworca Wrzeszcz

Przestrzeń

Gdańsk znów szuka projektanta tramwaju do dworca Wrzeszcz

Witold Urbanowicz 12 czerwca 2023

Gdańsk z ofertami na projekt tramwaju do stacji Wrzeszcz

Przestrzeń

150 lat gdańskich tramwajów. Dziś pokonują 15 mln km rocznie

Komunikacja

Gdańsk: Ostatnie tygodnie budowy Nowej Warszawskiej (zdjęcia)

Przestrzeń

Gdańsk: Ostatnie tygodnie budowy Nowej Warszawskiej (zdjęcia)

Redakcja/inf. pras. 25 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5