Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Beroud, PKP S.A.: Tylko 10 największych dworców na siebie zarabia

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Beroud, PKP S.A.: Tylko 10 największych dworców na siebie zarabia
Fot. Polskie Koleje PaństwoweDworzec kolejowy Warszawa Centralna
Debatę strategiczną, odbywającą się podczas niedawnego Kongresu Kolejowego 2025, nie zdominował jedynie temat Kolei Dużych Prędkości. Było też o dworcach kolejowych, których utrzymanie okazuje się nie do końca rentowne i obciążające budżet państwowego zarządcy.

Polskie Koleje Państwowe na swojej stronie internetowej wskazują, że zarządzają blisko 2 tys. dworców kolejowych, z czego ponad 500 obsługuje ruch pasażerski. Pośród nich jest aktualnie 17 obiektów kategorii "Premium", które posiadają szereg usług towarzyszących pasażerom w czasie podróży. Wątek utrzymania dworcach kolejowych pojawił się w czasie Kongresu Kolejowego 2025 w Warszawie.

Większość dworców w Polsce nie ma potencjału komercyjnego

Prezes PKP S.A. Alan Beroud już na wstępie swojego wystąpienia zaznaczył, że z dworcami kolejowymi w Polsce jest problem. – Nie ma koncepcji na finansowanie dworców. Każdy przez nas wyremontowany dworzec i każdy dworzec przez nas oddany, on generalnie kosztuje od czterech do szesnastu razy więcej.

I dodał: – Tak naprawdę w Polsce, jeżeli chodzi o dworce, które na siebie zarabiają to jest 10 największych dworców i one mają potencjał komercjalizacyjny. Taki, który pozwala na to, żeby faktycznie utrzymać funkcję dworcową z wynajmowanych lokali.

Jak usłyszeliśmy, pozostałe obiekty, szczególnie dworce w małych miejscowościach, nie mają takiego potencjału i "nigdy takiego potencjału mieć nie będą".

Potrzebny jest model utrzymania dworców kolejowych


W związku z tym potrzebny jest model utrzymania dworców. Jak zaznaczył Beroud, w Europie są dwa modele utrzymania dworców. – Jeden model to jest model, który zrzuca większość tych kosztów na przewoźników, czyli tak zwana opłata dworcowa. My w tej chwili jako PKP przekrywamy mniej więcej opłatą dworcową jakieś 20 do 30 proc. kosztu utrzymania dworców. Także mamy jedną z najniższych opłat dworcowych w całej Europie – opisał pierwszy.

I kontynuował, opisując drugi z nich. – Drugi model to jest oczywiście jakiś model utrzymania tak zwanej infrastruktury usługowej, czyli tak naprawdę dotacja państwowa i u nas tej dotacji państwowej nie ma w ogóle. Więc troszeczkę jako PKP jesteśmy w takiej sytuacji, kiedy zjadamy swój własny ogon, utrzymujemy dworce przez nas wyremontowane poprzez sprzedaż nieruchomości.

Szef PKP zauważył, że "chyba nie o to chodzi i nie taki powinien być ten model". – My ileś koncepcji w tej chwili przygotowaliśmy. Trwają rozmowy z Departamentem Kolejnictwa Ministerstwa Infrastruktury, w jaki sposób ten model mógłby być zbudowany. Stwierdził dalej, że "wymaga to również koncepcji na to, jak powinien być finansowany Fundusz Kolejowy". – Co do zasady też za bardzo nie mamy koncepcji i Fundusz Kolejowy nie pozwala na pokrycie wszystkich kosztów, które jako kolej mamy.

Dworce opłacane z handlu emisją dwutlenku węgla?

Alan Beroud, który jest od niedawna jest także przewodniczącym Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (Community of European Railway and Infrastructure Companies – CER) stwierdził, że “jest taka koncepcja, żeby gospodarki krajowe były w części finansowane ze środków z ETS-u". Dla przypomnienia jest to Europejski System Handlu Emisjami.

– Kolej jest tak naprawdę jednym ze środków transportu, który najmniej emituje, jeżeli chodzi o ślad węglowy, najmniej emituje tych zanieczyszczeń. Europa stanęła w takim momencie, kiedy nagle okazało się, że system ETS-u i system finansowania [kolei] zamiast wpływać pozytywnie na europejską kolej, która jest w dużej mierze europejska (...) Wydaje środki z ETS-u na wsparcie samochodów elektrycznych i temu podobnych zabawek, które są produkowane w Chinach i w Stanach Zjednoczonych – ocenił prezes PKP.

Swoje wystąpienie spuentował następująco: – Moja inicjatywa jako przewodniczącego CER jest taka, żeby przy rewizji ETS-u w 2026 roku było to uwzględnione i żeby jakiś procent tych środków z ETS-u trafiał do gospodarek krajowych, a potem tak jak w przypadku Polski, żeby był ten procent środków z ETS-u przeznaczany na fundusz kolejowy.

Alan Beroud wskazał na koniec, że "to spowodowałoby, że bylibyśmy w stanie utrzymywać infrastrukturę kolejową i infrastrukturę dworcową, na co na chwilę obecną brakuje środków".
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP S.A. ze specjalną akcją na dworcach

Komunikacja

PKP S.A. ze specjalną akcją na dworcach

PKP S.A. 02 grudnia 2025

Gare de Mons – Dworzec-most Calatravy za 480 mln Euro!

Komunikacja

Gare de Mons – Dworzec-most Calatravy za 480 mln Euro!

Paulina Piziorska 24 listopada 2025

Dworzec Szklarska Poręba Górna doceniony

Komunikacja

Dworzec Szklarska Poręba Górna doceniony

PKP S.A. 10 października 2025

126-letni dworzec w Suwałkach przechodzi metamorfozę

Komunikacja

Zobacz również:

PKP S.A. ze specjalną akcją na dworcach

Komunikacja

PKP S.A. ze specjalną akcją na dworcach

PKP S.A. 02 grudnia 2025

Gare de Mons – Dworzec-most Calatravy za 480 mln Euro!

Komunikacja

Gare de Mons – Dworzec-most Calatravy za 480 mln Euro!

Paulina Piziorska 24 listopada 2025

Dworzec Szklarska Poręba Górna doceniony

Komunikacja

Dworzec Szklarska Poręba Górna doceniony

PKP S.A. 10 października 2025

126-letni dworzec w Suwałkach przechodzi metamorfozę

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij