Kraków konsekwentnie rozwija infrastrukturę rowerową, stawiając na zrównoważony transport i poprawę jakości życia mieszkańców. Kolejnym krokiem w tym kierunku będzie budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Jancarza. Inwestycję zrealizuje firma BERGER Bau Polska Sp. z o.o., a umowa z Zarządem Dróg Miasta Krakowa, będącym inwestorem przedsięwzięcia, została podpisana w dniu 5 listopada 2025 roku. Wartość kontraktu wynosi 5 464 778,10 zł brutto, a czas realizacji zaplanowano na 10 miesięcy od momentu podpisania umowy.
Projekt obejmuje budowę ścieżki rowerowej wzdłuż północnej strony ulicy Jancarza, od ul. Parnickiego – gdzie połączy się z Krakowskim Szybkim Tramwajem (KST IV) – aż do istniejącej drogi dla rowerów wzdłuż ul. Srebrnych Orłów. Nowy odcinek połączy kluczowe trasy rowerowe miasta: wzdłuż ul. Wiśnickiej, Piasta Kołodzieja, Mikołajczyka oraz ciągi pieszo-rowerowe, tworząc spójny i bezpieczny system komunikacji dla rowerzystów.
– Zakres inwestycji obejmuje także budowę i przebudowę chodników, wykonanie zatok postojowych do równoległego parkowania, a także przebudowę istniejących sieci uzbrojenia terenu kolidujących z inwestycją. Projekt zakłada również modernizację sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach Jancarza–Nagłowicka oraz Jancarza–Wawelska, co pozwoli zwiększyć płynność i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wszystkie prace prowadzone będą w istniejącym pasie drogowym, z zachowaniem ciągłości ruchu dla mieszkańców – mówi Adam Konsek, Dyrektor Oddziału BERGER Bau Polska Sp. z o.o. w Chrzanowie.
Kompleksowa przebudowa infrastruktury
W zakresie robót drogowych BERGER Bau zrealizuje prace przygotowawcze, roboty ziemne, wykonanie podbudów, nawierzchni chodników i ścieżek, montaż elementów ulicznych, oznakowania poziomego i pionowego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).
– W ramach prac wodno-kanalizacyjnych zaplanowano podłączenie hydrantu, przebudowę kanalizacji deszczowej i sieci wodociągowej. Będzie również wykonana budowa kanału technologicznego. Część elektroenergetyczna obejmie przebudowę sieci średniego napięcia oraz modernizację oświetlenia ulicznego z instalacją nowych systemów oświetleniowych i sygnalizacyjnych. Wykonane zostaną także nasadzenia zieleni i nowe trawniki, które wkomponują się w miejski krajobraz i poprawią estetykę przestrzeni publicznej – wyjaśnia Adam Konsek, Dyrektor Oddziału BERGER Bau Polska Sp. z o.o. w Chrzanowie.
Realizacja w trudnych warunkach
Rozpoczęcie robót w terenie zaplanowano po opracowaniu i zatwierdzeniu projektu tymczasowej organizacji ruchu, co powinno nastąpić w grudniu 2025 roku. Pierwszy etap inwestycji obejmie wycinkę drzew i przebudowę infrastruktury branżowej, natomiast w kolejnych miesiącach realizowana będzie konstrukcja ścieżki i układanie nawierzchni bitumicznej.
Najbardziej wymagającym elementem przedsięwzięcia będzie ograniczona przestrzeń robocza, wynikająca z lokalizacji w gęsto zurbanizowanym obszarze. Utrudniony dojazd, konieczność utrzymania ruchu i dojść do posesji, a także niezinwentaryzowana infrastruktura podziemna wymagająca uzgodnień i możliwych korekt projektowych stanowią wyzwanie zarówno logistyczne, jak i techniczne.
W stronę zielonej mobilności
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021–2027, co podkreśla jego znaczenie w kontekście polityki zrównoważonego transportu. Celem inwestycji jest zmniejszenie emisyjności transportu, ograniczenie ruchu samochodowego i zwiększenie udziału niezmotoryzowanych form przemieszczania się.
– Dzięki nowej infrastrukturze mieszkańcy Krakowa i gmin ościennych – takich jak Michałowice, Zielonki czy Kocmyrzów-Luborzyca – zyskają bezpieczny, wygodny i ekologiczny środek komunikacji. Inwestycja ma również wymiar społeczny i estetyczny – nowe przestrzenie pieszo-rowerowe sprzyjają integracji mieszkańców, aktywizacji lokalnych społeczności oraz zwiększają atrakcyjność przestrzeni miejskiej poprzez nowoczesne oświetlenie i uporządkowaną architekturę uliczną – wskazuje Dyrektor Oddziału BERGER Bau Polska Sp. z o.o. w Chrzanowie.
Doświadczenie w budowie tras rowerowych
BERGER Bau Polska Sp. z o.o. ma bogate doświadczenie w realizacji projektów infrastruktury rowerowej w Małopolsce. W ostatnich latach firma zrealizowała m.in. budowę ciągu pieszo-rowerowego w Żuradzie pow. olkuski (2025), odcinek trasy VeloSkawa w Świnnej Porębie (2023), modernizację Plant Mistrzejowickich i Bieńczyckich (2022), ścieżki w Parku Pałacowym w Kościelcu (2021) oraz prace w ramach rekultywacji akwenu Sosina w Jaworznie (2018). Każdy z tych projektów potwierdził kompetencje spółki w zakresie realizacji inwestycji wymagających precyzji, wysokich standardów technicznych i dbałości o estetykę miejską.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.