Przewoźnik Keolis Norge zamówił 88 autobusów elektrycznych od chińskiego producenta Yutong. Autobusy zostaną wyprodukowane przez skandynawski oddział Yutonga.
Zamówienie Keolis Norge to najw3ieksze jednorazowe zamówienie autobusów elektrycznych w tym kraju, choć już wcześniej przewoźnicy kupowali po kilkadziesiąt pojazdów z tym napędem np. do Oslo.
Do Bergen trafi 88 autobusów Yutong E12. Każdy będzie miał po 12 metrów długości, 34 miejsca siedzące i baterie o bardzo dużej pojemności (422 kWh). Podobne pojazdy są użytkowane w duńskim Roskilde, a niedawno setka z nich trafiła do chilijskiego Santiago. Dostawy do Bergen mają się zakończyć w przyszłym roku, ale pierwszy, testowy model ma tam trafić już w styczniu.
Zakupy są efektem dziesięcioletniego kontraktu na przewozy w regionie Bergen jaki do 2030 r. będzie realizować Keolis Norge. Rocznie autobusy przewoźnika mają w sumie przejeżdżać ok. 7 mln km. Częścią umowy jest wymóg, by 75 proc. taboru stanowiły pojazdy elektryczne. Stąd zakupy od Yutonga, ale też podpisana niedawno
umowa z Solarisem na 10 przegubowych trolejbusów.
Umowa w Norwegii bardzo przypomina jeszcze większą
umowę jaką holenderski oddział Keolisa podpisał niedawno w tym kraju. Tam również chodzi o dziesięcioletnią obsługę autobusową trzech regionów i podobnie wymogiem jest elektryfikacja znacznej części floty. Dlatego tamtejszy Keolis zamówił jednorazowo aż 259 elektrycznych autobusów różnych długości od BYD-a.