Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Bergen zatwierdziło plan rozbudowy sieci tramwajowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
18-06-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Bergen zatwierdziło plan rozbudowy sieci tramwajowej
fot. loodtz
Rada miasta Bergen zatwierdziła plany budowy przedłużenia linii tramwajowej Bybanen o 12,7 km. Nowa trasa rozpoczynałaby z Kaigaten w centrum miasta i biegłaby na północ do Vågsbotn w dzielnicy Åsane.

Przyjęty przez radę miasta Bergen plan zagospodarowania przestrzennego dla Bybanen zakłada trasę do Åsane z 14 przystankami. Czas podróży z Torget, czyli centralnej części miasta, do terminala autobusowego w Åsane wyniesie około 17 minut, a do Vågsbotn około 25 minut. Szacuje się, że w 2040 roku linia do Åsane będzie obsługiwać dziennie około 60 000 podróżnych.

Trasę tramwajową do Åsane podzielono na cztery etapy realizacyjne. Ponadto przygotowano także koncepcje planistyczne dla rozwiązań rowerowych w Sandviken, przedłużenia tunelu Fløyfjell oraz stworzenia tymczasowego tunelu technicznego. Działka w Sandviken miałaby zostać wykorzystana na teren budowy.

Odcinek pierwszy z Kaigaten do Sandbrogaten ma mieć ok. 1,6 km długości. Trasa startuje z centrum Bergen i posiada trzy przystanki (Kaigaten, Torget i i Sandbrogaten). Drugi odcinek z Sandbrogaten do tunelu Eidsvåg ma ok. 3,4 km długości. Tramwaj zatrzymywałby się przy kościele Sandviken, na alei Amalie Skrams, przy szpitalu Sandviken oraz Norweskiej Szkole Ekonomii (NHH). Trzeci odcinek – o długości 3,6 km – prowadzi od tunelu Eidsvåg do Tertneskrysset. Na trasie zaplanowano przystanki w Eidsvåg i Tertneskrysset. W trzecim etapie realizacyjnym zawarto także przebudowę drogi E39 oraz trasy rowerowej. Odcinek czwarty z Tertneskrysset do Vågsbotn ma 4,1 km długości. Tramwaj zatrzymywałby się przy terminalu autobusowym Åsane, centrum Åsane, Nyborgu, Langarinden i Vågsbotn. Łącznie daje to trasę o długości 12,7 kilometra.

Rada miasta zatwierdziła także plan przedłużenia tunelu Fløyfjells do Eidsvåg. Ma to uwolnić od ruchu dzisiejszą drogę E39 łączącą dzielnice Sandviken i Eidsvåg i przeznaczyć ją na ruch tramwajowy, lokalny oraz stworzenie ścieżek rowerowych i chodników.

W następstwie decyzji rady miasta, operator sieci tramwajowej Bybanen Utbygging, podpisał umowę o wartości 1,1 mld norweskich koron (ok. 430 mln zł) z konsorcjum CORAV złożonego z firm COWI Norge, Ramboll i Asplan Viak na wykonanie prac projektowych dla budowy linii. Koszt całego projektu szacuje się na 21 mld norweskich koron (ok. 8 mld zł). W ramach tych środków ma powstać 14 przystanków i 5,7 km tunelu, a także 13 km trasy rowerowej i 3 km przedłużenia tunelu drogowego Fløyfjells. Budowa mogłaby rozpocząć się w 2024 roku i zakończyć najwcześniej w 2032 roku.

Przypomnijmy, że w listopadzie 2022 roku w Bergen otwarto zupełnie nową drugą linię tramwajową centrum miasta od przystanku Kaigaten przez Szpital Uniwersytecki Haukeland do ukończonego w sierpniu tego roku dworca autobusowego w miejscowości Fyllingsdalen. Powstało 9 km linii, z czego aż 4 km powstało w tunelach. Na trasie funkcjonuje siedem nowych przystanków, z których jeden jest pod ziemią – Szpital Uniwersytecki Haukeland.


mat. UM Bergen
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Komunikacja

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Jakub Rösler 19 maja 2025

Bytom: Tramwaj wróci pod dworzec kolejowy

Komunikacja

Bytom: Tramwaj wróci pod dworzec kolejowy

Jakub Rösler 15 maja 2025

Warszawa. Pierwszy tramwaj na trasie na Stegny

Komunikacja

Warszawa. Pierwszy tramwaj na trasie na Stegny

Redakcja/inf. pras. 12 maja 2025

Bergen: Nowoczesne podejście do projektowania 9 km lekkiej kolei miejskiej

Przestrzeń

Bergen zamawia sześć tramwajów od Stadlera

Prawo & Finanse

Bergen zamawia sześć tramwajów od Stadlera

Jakub Dybalski 27 września 2019

Zobacz również:

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Komunikacja

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Jakub Rösler 19 maja 2025

Bytom: Tramwaj wróci pod dworzec kolejowy

Komunikacja

Bytom: Tramwaj wróci pod dworzec kolejowy

Jakub Rösler 15 maja 2025

Warszawa. Pierwszy tramwaj na trasie na Stegny

Komunikacja

Warszawa. Pierwszy tramwaj na trasie na Stegny

Redakcja/inf. pras. 12 maja 2025

Bergen: Nowoczesne podejście do projektowania 9 km lekkiej kolei miejskiej

Przestrzeń

Bergen zamawia sześć tramwajów od Stadlera

Prawo & Finanse

Bergen zamawia sześć tramwajów od Stadlera

Jakub Dybalski 27 września 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij