Rada miasta Bergen zatwierdziła plany budowy przedłużenia linii tramwajowej Bybanen o 12,7 km. Nowa trasa rozpoczynałaby z Kaigaten w centrum miasta i biegłaby na północ do Vågsbotn w dzielnicy Åsane.
Przyjęty przez radę miasta Bergen plan zagospodarowania przestrzennego dla Bybanen zakłada trasę do Åsane z 14 przystankami. Czas podróży z Torget, czyli centralnej części miasta, do terminala autobusowego w Åsane wyniesie około 17 minut, a do Vågsbotn około 25 minut. Szacuje się, że w 2040 roku linia do Åsane będzie obsługiwać dziennie około 60 000 podróżnych.
Trasę tramwajową do Åsane podzielono na cztery etapy realizacyjne. Ponadto przygotowano także koncepcje planistyczne dla rozwiązań rowerowych w Sandviken, przedłużenia tunelu Fløyfjell oraz stworzenia tymczasowego tunelu technicznego. Działka w Sandviken miałaby zostać wykorzystana na teren budowy.
Odcinek pierwszy z Kaigaten do Sandbrogaten ma mieć ok. 1,6 km długości. Trasa startuje z centrum Bergen i posiada trzy przystanki (Kaigaten, Torget i i Sandbrogaten). Drugi odcinek z Sandbrogaten do tunelu Eidsvåg ma ok. 3,4 km długości. Tramwaj zatrzymywałby się przy kościele Sandviken, na alei Amalie Skrams, przy szpitalu Sandviken oraz Norweskiej Szkole Ekonomii (NHH). Trzeci odcinek – o długości 3,6 km – prowadzi od tunelu Eidsvåg do Tertneskrysset. Na trasie zaplanowano przystanki w Eidsvåg i Tertneskrysset. W trzecim etapie realizacyjnym zawarto także przebudowę drogi E39 oraz trasy rowerowej. Odcinek czwarty z Tertneskrysset do Vågsbotn ma 4,1 km długości. Tramwaj zatrzymywałby się przy terminalu autobusowym Åsane, centrum Åsane, Nyborgu, Langarinden i Vågsbotn. Łącznie daje to trasę o długości 12,7 kilometra.
Rada miasta zatwierdziła także plan przedłużenia tunelu Fløyfjells do Eidsvåg. Ma to uwolnić od ruchu dzisiejszą drogę E39 łączącą dzielnice Sandviken i Eidsvåg i przeznaczyć ją na ruch tramwajowy, lokalny oraz stworzenie ścieżek rowerowych i chodników.
W następstwie decyzji rady miasta, operator sieci tramwajowej Bybanen Utbygging, podpisał umowę o wartości 1,1 mld norweskich koron (ok. 430 mln zł) z konsorcjum CORAV złożonego z firm COWI Norge, Ramboll i Asplan Viak na wykonanie prac projektowych dla budowy linii. Koszt całego projektu szacuje się na 21 mld norweskich koron (ok. 8 mld zł). W ramach tych środków ma powstać 14 przystanków i 5,7 km tunelu, a także 13 km trasy rowerowej i 3 km przedłużenia tunelu drogowego Fløyfjells. Budowa mogłaby rozpocząć się w 2024 roku i zakończyć najwcześniej w 2032 roku.
Przypomnijmy, że w listopadzie 2022 roku w Bergen
otwarto zupełnie nową drugą linię tramwajową centrum miasta od przystanku Kaigaten przez Szpital Uniwersytecki Haukeland do ukończonego w sierpniu tego roku dworca autobusowego w miejscowości Fyllingsdalen. Powstało 9 km linii, z czego aż 4 km powstało w tunelach. Na trasie funkcjonuje siedem nowych przystanków, z których jeden jest pod ziemią – Szpital Uniwersytecki Haukeland.
mat. UM Bergen