Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Bergen zatwierdziło plan rozbudowy sieci tramwajowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
18-06-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Bergen zatwierdziło plan rozbudowy sieci tramwajowej
fot. loodtz
Rada miasta Bergen zatwierdziła plany budowy przedłużenia linii tramwajowej Bybanen o 12,7 km. Nowa trasa rozpoczynałaby z Kaigaten w centrum miasta i biegłaby na północ do Vågsbotn w dzielnicy Åsane.

Przyjęty przez radę miasta Bergen plan zagospodarowania przestrzennego dla Bybanen zakłada trasę do Åsane z 14 przystankami. Czas podróży z Torget, czyli centralnej części miasta, do terminala autobusowego w Åsane wyniesie około 17 minut, a do Vågsbotn około 25 minut. Szacuje się, że w 2040 roku linia do Åsane będzie obsługiwać dziennie około 60 000 podróżnych.

Trasę tramwajową do Åsane podzielono na cztery etapy realizacyjne. Ponadto przygotowano także koncepcje planistyczne dla rozwiązań rowerowych w Sandviken, przedłużenia tunelu Fløyfjell oraz stworzenia tymczasowego tunelu technicznego. Działka w Sandviken miałaby zostać wykorzystana na teren budowy.

Odcinek pierwszy z Kaigaten do Sandbrogaten ma mieć ok. 1,6 km długości. Trasa startuje z centrum Bergen i posiada trzy przystanki (Kaigaten, Torget i i Sandbrogaten). Drugi odcinek z Sandbrogaten do tunelu Eidsvåg ma ok. 3,4 km długości. Tramwaj zatrzymywałby się przy kościele Sandviken, na alei Amalie Skrams, przy szpitalu Sandviken oraz Norweskiej Szkole Ekonomii (NHH). Trzeci odcinek – o długości 3,6 km – prowadzi od tunelu Eidsvåg do Tertneskrysset. Na trasie zaplanowano przystanki w Eidsvåg i Tertneskrysset. W trzecim etapie realizacyjnym zawarto także przebudowę drogi E39 oraz trasy rowerowej. Odcinek czwarty z Tertneskrysset do Vågsbotn ma 4,1 km długości. Tramwaj zatrzymywałby się przy terminalu autobusowym Åsane, centrum Åsane, Nyborgu, Langarinden i Vågsbotn. Łącznie daje to trasę o długości 12,7 kilometra.

Rada miasta zatwierdziła także plan przedłużenia tunelu Fløyfjells do Eidsvåg. Ma to uwolnić od ruchu dzisiejszą drogę E39 łączącą dzielnice Sandviken i Eidsvåg i przeznaczyć ją na ruch tramwajowy, lokalny oraz stworzenie ścieżek rowerowych i chodników.

W następstwie decyzji rady miasta, operator sieci tramwajowej Bybanen Utbygging, podpisał umowę o wartości 1,1 mld norweskich koron (ok. 430 mln zł) z konsorcjum CORAV złożonego z firm COWI Norge, Ramboll i Asplan Viak na wykonanie prac projektowych dla budowy linii. Koszt całego projektu szacuje się na 21 mld norweskich koron (ok. 8 mld zł). W ramach tych środków ma powstać 14 przystanków i 5,7 km tunelu, a także 13 km trasy rowerowej i 3 km przedłużenia tunelu drogowego Fløyfjells. Budowa mogłaby rozpocząć się w 2024 roku i zakończyć najwcześniej w 2032 roku.

Przypomnijmy, że w listopadzie 2022 roku w Bergen otwarto zupełnie nową drugą linię tramwajową centrum miasta od przystanku Kaigaten przez Szpital Uniwersytecki Haukeland do ukończonego w sierpniu tego roku dworca autobusowego w miejscowości Fyllingsdalen. Powstało 9 km linii, z czego aż 4 km powstało w tunelach. Na trasie funkcjonuje siedem nowych przystanków, z których jeden jest pod ziemią – Szpital Uniwersytecki Haukeland.


mat. UM Bergen
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań. 1 etap Tramwaju na Ratajczaka prawie gotowy

Przestrzeń

Poznań. 1 etap Tramwaju na Ratajczaka prawie gotowy

Jakub Rösler 09 listopada 2023

Tramwaje Warszawskie zmieniają założenia ws. torowiska na Banacha

Przestrzeń

Olsztyn. Dodatkowe prace za 12 mln zł dla tramwajowego wykonawcy

Przestrzeń

Bergen: Nowoczesne podejście do projektowania 9 km lekkiej kolei miejskiej

Przestrzeń

Bergen zamawia sześć tramwajów od Stadlera

Prawo & Finanse

Bergen zamawia sześć tramwajów od Stadlera

Jakub Dybalski 27 września 2019

Zobacz również:

Poznań. 1 etap Tramwaju na Ratajczaka prawie gotowy

Przestrzeń

Poznań. 1 etap Tramwaju na Ratajczaka prawie gotowy

Jakub Rösler 09 listopada 2023

Tramwaje Warszawskie zmieniają założenia ws. torowiska na Banacha

Przestrzeń

Olsztyn. Dodatkowe prace za 12 mln zł dla tramwajowego wykonawcy

Przestrzeń

Bergen: Nowoczesne podejście do projektowania 9 km lekkiej kolei miejskiej

Przestrzeń

Bergen zamawia sześć tramwajów od Stadlera

Prawo & Finanse

Bergen zamawia sześć tramwajów od Stadlera

Jakub Dybalski 27 września 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5