Rada okręgu Vestland podjęła decyzję o zamknięciu linii trolejbusowej w Bergen. Powodem są – zdaniem władz – wysokie koszty modernizacji starzejącej się infrastruktury, których ponoszenie nie jest uzasadnione w obliczu rozwoju technologii autobusów elektrycznych. Tym samym historia jedynego systemy trolejbusowego Norwegii – po kilkudziesięciu latach od uruchomienia – dobiegnie końca .
Decyzja o zamknięciu sieci trolejbusów zapadła zdecydowaną większością głosów. – Przeprowadzone oceny pokazują, że najlepszym rozwiązaniem jest obecnie planowane przejście na autobusy bateryjne. Jest to rozwiązanie zarówno bardziej ekonomiczne, jak i przyszłościowe. W ten sposób zapewniamy wysoką jakość transportu publicznego, jednocześnie zwiększając jego elastyczność i niezawodność dla pasażerów – twierdzi szef regionu Jon Askeland.
Na razie nie zapadła decyzja kiedy dokładnie – do 2030 r. – trolejbusy zjadą z ulic Bergen. Termin będzie przedmiotem dalszych analiz i ustaleń.
Oszczędność na infrastrukturze trolejbusowej
„Pojawienie się technologii autobusów bateryjnych w ciągu ostatniej dekady stworzyło realną alternatywę dla trolejbusów, jeśli chodzi o rozwiązania bezemisyjne w komunikacji. Dzięki rozwojowi technologicznemu elektrobusy są obecnie uważane za bardziej niezawodne niż trolejbusy. Chociaż autobusy bateryjne mają nieco wyższe koszty eksploatacji niż trolejbusy, jest to z nawiązką rekompensowane przez brak konieczności ponoszenia kosztów utrzymania infrastruktury trolejbusowej” – przekonują władze regionu.
Głównym powodem zamknięcia sieci jest koszt modernizacji starzejącej się infrastruktury. Jak podaje starostwo, występują duże zaległości w pracach utrzymaniowych między centrum Bergen a Birkelundstoppen – duża liczba słupów wymaga wymiany. Przeprowadzenie prac, gwarantujących przedłużenie żywotności sieci o kolejne 50 lat, to wydatek rzędu ok. 200 mln koron, do tego dochodzą bieżące prace konserwacyjne o wartości blisko 50 mln koron. Przy czym, co warte podkreślenia, pomimo decyzji o stopniowym wycofaniu trolejbusów i tak konieczne będzie wymienienie części słupów. – Dodatkowym efektem będzie uporządkowanie ulic i poprawa stanu chodników itp. po usunięciu infrastruktury zasilającej – dodaje burmistrz.
Warto wskazać, że likwidacja trolejbusów nie oznacza prostej oszczędności w postaci braku konieczności poniesienia sporych wydatków na modernizację infrastruktury. Według szacunków demontaż infrastruktury tramwajowej, zakup nowych autobusów oraz budowa infrastruktury do ładowania elektrobusów to wydatek 50-160 koron w zależności od przyjętego roku zakończenia eksploatacji trolejbusów (w 2030 r. kończy się obecna umowa na przewozy – w tym przypadku zakup nowych pojazdów byłby elementem nowej wieloletniej umowy przewozowej, w związku z czym w wyliczeniach przyjęto wartość zero koron na autobusy zastępcze).
Została jedna linia
Pierwsza linia trolejbusowa w Bergen została uruchomiona w 1950 r. Sieć była stopniowo rozbudowywana, zastępując sukcesywnie zamykane linie tramwajowe. Obecnie w Bergen funkcjonuje jedna linia trolejbusowa – nr 6 – łącząca Birkelundstoppen i Lyngbø. Ostatni nowy odcinek został oddany zaledwie trzy lata temu. Długość trasy to 13 km, z czego 2 km stanowi odcinek bez sieci trakcyjnej.
Na sieć składają się siedem podstacji, 44 km przewodów sieci trakcyjnej, 800 słupów trakcyjnych i 320 mocowań do budynków. Modernizacji wymagają podstacje i słupy, zwłaszcza z lat 80. XX w. i starsze. Na trasie można spotkać także maszty z 1912 r., które pierwotnie służyły tramwajom.
Linia, z której korzysta rocznie 3,75 mln pasażerów, zajmuje trzecie miejsce pod względem liczby podróżnych w regionie Vestland. Trasę obsługuje 10 Solarisów przegubowych z osprzętem Škody, które kupiono w 2019 r. – są one wyposażone w akumulatory, umożliwiające przejechanie do 11 km bez zasilania z sieci trakcyjnej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.