Rozbudowa Bybanen – systemu lekkiej kolei miejskiej w Bergen – będzie kosztowała ponad pół miliarda euro. Firmie Sweco, która podjęła się zaprojektowania trasy wraz z potrzebną infrastrukturą, dzięki wykorzystaniu nowych technologii Bentleya, udało się na wstępie wyeliminować ok. 25 proc. błędów konstrukcyjnych. Projekt został zaprezentowany podczas konferencji Year of Infrastructure 2019 w Singapurze.
W marcu 2000 roku norweski rząd zdecydował, że potrzebuje systemu kolei miejskiej, który byłby podstawą transportu publicznego w Bergen i służył zarówno mieszkańcom, jak i odwiedzającym miasto. Etap pierwszy szybkiego tramwaju Bybanen został otwarty w 2010 roku. Obecnie linia liczy 20 kilometrów i łączy centrum miasta z lotniskiem Bergen w Flesland.
Teraz władze Bergen planują nową, 9-kilometrową rozbudowę systemu kosztem 6,2 mld koron norweskich (ponad 590 mln euro). Dzięki temu Bybanen umocni się jako jeden z kluczowych elementów rozwijającego się miasta. W zakres projektu wejdzie osiem nowych przystanków, a także miejsce postojowe i zajezdnia, znajdujące się pod ziemią.
Projektowaniem linii zajmuje się Sweco Nederland B.V. Wykorzystując częściowo istniejącą linię tramwajową w Bergen, firma opracuje dokumentację dla całej infrastruktury towarzyszącej (drogi, ścieżki rowerowe i ciągi dla pieszych), przebudowy kolizji, a także przeobrażeń otaczających obszarów publicznych (w tym parków), a także przenoszenie i dostosowywanie istniejącej infrastruktury. Prace będą również wymagać powstania dwóch nowych tuneli o łącznej długości około 5 km.
Firma uznała, że skala projektu wymaga nowoczesnego podejścia i wykorzystania nowych technologii, związanych z integracją danych i zarządzaniem nimi. Sweco pracowało na wspólnej platformie danych (ang. CDE – Common Data Environment), opartej na ProjectWise, i aplikacjach Bentley, w tym OpenRail Designer i OpenBuildings Designer. Ta strategia umożliwiła zajmującym się projektem członkom międzynarodowego zespołu z pięciu krajów i 18 dziedzin, stały dostęp do dokładnych informacji. Zespół zidentyfikował potencjalne problemy na wczesnym etapie procesu projektowania, zmniejszając tym samym liczbę błędów konstrukcyjnych o 25 proc.
Sweco wykorzystało narzędzie OpenRail Designer do umieszczenia w projekcie szerokich obiektów, takich jak podkłady, skrzynki odwadniające, kanały i urządzenia przytorowe. Korzystając z GenerativeComponents, zespół opracował skrypty do automatyzacji projektu, oszczędzając około 500 godzin. Z kolei dzięki technologii, związanej z cyfrowym bliźniakiem (iTwin firmy Bentley), firma była w stanie zwizualizować zmiany.
– Rozwiązanie firmy Bentley umożliwiło Sweco zaprojektowanie rozbudowy systemu lekkiej kolei Bergen„ za pierwszym razem ”, i znaczną oszczędność czasu oraz kosztów w tym skomplikowanym projekcie – opowiada Christiaan Post, specjalista 3D w Sweco Nederland BV. – Krótko mówiąc, praca była łatwiejsza i bardziej wydajna – podsumowuje.
Pierwsze tramwaje na linii Fyllingsdalen mają pojechać w 2022 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.