Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Bergen: Nowoczesne podejście do projektowania 9 km lekkiej kolei miejskiej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-10-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
mat. Sweco
Rozbudowa Bybanen – systemu lekkiej kolei miejskiej w Bergen – będzie kosztowała ponad pół miliarda euro. Firmie Sweco, która podjęła się zaprojektowania trasy wraz z potrzebną infrastrukturą, dzięki wykorzystaniu nowych technologii Bentleya, udało się na wstępie wyeliminować ok. 25 proc. błędów konstrukcyjnych. Projekt został zaprezentowany podczas konferencji Year of Infrastructure 2019 w Singapurze.

W marcu 2000 roku norweski rząd zdecydował, że potrzebuje systemu kolei miejskiej, który byłby podstawą transportu publicznego w Bergen i służył zarówno mieszkańcom, jak i odwiedzającym miasto. Etap pierwszy szybkiego tramwaju Bybanen został otwarty w 2010 roku. Obecnie linia liczy 20 kilometrów i łączy centrum miasta z lotniskiem Bergen w Flesland.

Teraz władze Bergen planują nową, 9-kilometrową rozbudowę systemu kosztem 6,2 mld koron norweskich (ponad 590 mln euro). Dzięki temu Bybanen umocni się jako jeden z kluczowych elementów rozwijającego się miasta. W zakres projektu wejdzie osiem nowych przystanków, a także miejsce postojowe i zajezdnia, znajdujące się pod ziemią.

Projektowaniem linii zajmuje się Sweco Nederland B.V. Wykorzystując częściowo istniejącą linię tramwajową w Bergen, firma opracuje dokumentację dla całej infrastruktury towarzyszącej (drogi, ścieżki rowerowe i ciągi dla pieszych), przebudowy kolizji, a także przeobrażeń otaczających obszarów publicznych (w tym parków), a także przenoszenie i dostosowywanie istniejącej infrastruktury. Prace będą również wymagać powstania dwóch nowych tuneli o łącznej długości około 5 km.

Firma uznała, że skala projektu wymaga nowoczesnego podejścia i wykorzystania nowych technologii, związanych z integracją danych i zarządzaniem nimi. Sweco pracowało na wspólnej platformie danych (ang. CDE – Common Data Environment), opartej na ProjectWise, i aplikacjach Bentley, w tym OpenRail Designer i OpenBuildings Designer. Ta strategia umożliwiła zajmującym się projektem członkom międzynarodowego zespołu z pięciu krajów i 18 dziedzin, stały dostęp do dokładnych informacji. Zespół zidentyfikował potencjalne problemy na wczesnym etapie procesu projektowania, zmniejszając tym samym liczbę błędów konstrukcyjnych o 25 proc.

Sweco wykorzystało narzędzie OpenRail Designer do umieszczenia w projekcie szerokich obiektów, takich jak podkłady, skrzynki odwadniające, kanały i urządzenia przytorowe. Korzystając z GenerativeComponents, zespół opracował skrypty do automatyzacji projektu, oszczędzając około 500 godzin. Z kolei dzięki technologii, związanej z cyfrowym bliźniakiem (iTwin firmy Bentley), firma była w stanie zwizualizować zmiany.

– Rozwiązanie firmy Bentley umożliwiło Sweco zaprojektowanie rozbudowy systemu lekkiej kolei Bergen„ za pierwszym razem ”, i znaczną oszczędność czasu oraz kosztów w tym skomplikowanym projekcie – opowiada Christiaan Post, specjalista 3D w Sweco Nederland BV. – Krótko mówiąc, praca była łatwiejsza i bardziej wydajna – podsumowuje.

Pierwsze tramwaje na linii Fyllingsdalen mają pojechać w 2022 r.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Francuzi testują tramwaje w przewozie poczty

Komunikacja

Francuzi testują tramwaje w przewozie poczty

Przemysław Farsewicz 25 września 2024

Madryt: Drzwi peronowe na linii metra. Wstęp do automatyzacji

Komunikacja

Luksemburg rozszerza sieć tramwajową

Komunikacja

Luksemburg rozszerza sieć tramwajową

Roman Czubiński 13 lipca 2024

Bergen zatwierdziło plan rozbudowy sieci tramwajowej

Przestrzeń

Bergen zatwierdziło plan rozbudowy sieci tramwajowej

Przemysław Farsewicz 18 czerwca 2023

Bergen zamawia sześć tramwajów od Stadlera

Prawo & Finanse

Bergen zamawia sześć tramwajów od Stadlera

Jakub Dybalski 27 września 2019

Zobacz również:

Francuzi testują tramwaje w przewozie poczty

Komunikacja

Francuzi testują tramwaje w przewozie poczty

Przemysław Farsewicz 25 września 2024

Madryt: Drzwi peronowe na linii metra. Wstęp do automatyzacji

Komunikacja

Luksemburg rozszerza sieć tramwajową

Komunikacja

Luksemburg rozszerza sieć tramwajową

Roman Czubiński 13 lipca 2024

Bergen zatwierdziło plan rozbudowy sieci tramwajowej

Przestrzeń

Bergen zatwierdziło plan rozbudowy sieci tramwajowej

Przemysław Farsewicz 18 czerwca 2023

Bergen zamawia sześć tramwajów od Stadlera

Prawo & Finanse

Bergen zamawia sześć tramwajów od Stadlera

Jakub Dybalski 27 września 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij