Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Belgrad przymierza się do budowy metra

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2020-07-30 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Belgrad przymierza się do budowy metra
fot. Aleksandar, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commonsstacja kolejowa Vukov Spomenik
Stolica Serbii jest jednym z większych europejskich miast pozbawionych metra. Egis, na bazie porozumienia z rządem Francji, przygotuje studium wykonalności sieci metra składającej się z trzech linii. Prace przy budowie miałyby się rozpocząć pod koniec przyszłego roku.

Belgrad, liczący 1,167 mln mieszkańców, od dawna myśli o budowie metra. Na przestrzeni lat były czynione różne przymiarki, ale bez większych efektów – zresztą metro nie jest jedyną inwestycją, której przygotowanie zajmuje w stolicy Serbii wiele czasu. Wystarczy wspomnieć chociażby ciągnącą się od lat 70. XX w. przebudowę belgradzkiego węzła kolejowego.

Teraz czyniony jest kolejny krok w kierunku realizacji wizji metra. Strona serbska podpisała umowę z firmą Egis na studium wykonalności sieci metra. Opracowanie ma być gotowe w ciągu 18 miesięcy, a za jego realizację zapłaci francuski rząd.

Goran Vesić, wiceburmistrz Belgradu, zwraca uwagę, że miasto czeka na metro od pół wieku i w zasadzie nie ma roku, w którym temat nie byłby obecny. – Teraz, krok po kroku, dochodzimy do upragnionego celu, jakim jest rozpoczęcie budowy belgradzkiego metra pod koniec przyszłego roku. Wiem, że wielu obywatelom wydaje się to science fiction, ponieważ długo czekali na metro, ale tak się stanie – zapewnia Vusić. W tej chwili miasto czeka na uchwalenie na jesieni masterplanu kolejowego, a także planu zagospodarowania dla obszaru Makiško polje.

W sumie sieć ma składać się z trzech linii o długości 60 km, składającej się z 60 stacji. – Każda stacja zostanie zaprojektowana przez grupę lokalnych architektów, bo chcemy dać szansę naszym architektom, umożliwić im zdobycie doświadczenia i pozostawienie trwałego śladu w tkance miejskiej – mówi Vusić.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tramwaje Śląskie wyremontują tory na granicy Zabrza i Gliwic

Przestrzeń

Tramwaje Śląskie wyremontują tory na granicy Zabrza i Gliwic

Witold Urbanowicz 30 lipca 2020

Igława otrzyma trolejbusy bateryjne

Komunikacja

Igława otrzyma trolejbusy bateryjne

Witold Urbanowicz 30 lipca 2020

Rusza remont skrzyżowania Hetmańskiej i Dmowskiego w Poznaniu

Przestrzeń

Rusza remont skrzyżowania Hetmańskiej i Dmowskiego w Poznaniu

Redakcja/inf. pras. 30 lipca 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5