Stolica Serbii doczeka się swojego metra. Chińskie firmy projektują odcinki I linii metra, do budowy której zakupiły dwie tarcze TBM. Drążenie tuneli rozpocznie się w przyszłym roku.
Od 2021 r. trwa budowa przyszłej zajezdni Makiš. W sierpniu 2024 r. Belgrad podpisał umowę z firmą PowerChina na projekt i budowę I odcinka I linii metra, a w grudniu zeszłego roku – na drugi z trzech odcinków. Te dwie umowy obejmują 15,4 km tuneli 15 stacji. Odcinki te przebiegają od stacji Zeleznik na południu do Karaburmy na północy.
W połowie maja 2025 r. firma PowerChina zawarła umowę z chińską firmą CRCHI na dostawy dwóch zmechanizowanych tarcz TBM. – Zakup maszyn TBM oznacza, że jesteśmy gotowi do drążenia tuneli i budowy metra na jakie zasługuje Belgrad. CRCHI jest największym na świecie producentem tych maszyn, a ponad 15 tarcz jest obecnie zaangażowanych w różne projekty infrastrukturalne w Europie – mówi Andrej Mladenović, szef firmy Belgradzie Metro i Pociągi.
Tarcze TBM mają średnicę niemal 10 m a ich masa to 2000 ton. Dostawa i montaż tarcz spodziewane są odpowiednio w kwietniu i czerwcu 2026 r., a budowa – od tego momentu – zajmie 45 miesięcy.
Za wyposażenie tuneli w systemy sterowania i komunikacji, a także infrastrukturę torową będzie odpowiedzialny Alstom. Producent dostarczy także tabor.
Docelowo w Belgradzie ma powstać sieć trzech linii metra. Pierwsza linia będzie liczyła 21 stacji. Czas przejazdu od stacji Železnik do Mirijevo potrwa 32 minuty. Linię będzie obsługiwać 41 trzyczłonowych pociągów. Druga linia, którą projektuje Egis Rail, połączy Mirijevo i Bežaniję – zaplanowano 24 stacje, a czas przejazdu wyniesie 39 minut. Do obsługi przewidziano 40 pociągów. Pierwsze dwie linie mają być gotowe do 2030 r. Niedawno podpisano umowę z China Railway Design Corporation Serbia na dokumentację projektową i techniczną dla III linii metra. Połączy ona Bežaniję a Banjicę – przewidziano 22 stacje, czas przejazdu potrwa 38 minut, a do jej obsługi zaplanowano 27 pociągów.