fot. Lukas 3z, lic. CC BY-SA 3.0Autobus grupy Mobilis
Leżące w województwie warminsko-mazurskim Bartoszyce od trzech lat nie mają już swojego PKS-u. Ten został bowiem zlikwidowany przez swojego ostatniego właściciela, grupę Mobilis. Komunikacja na liniach lokalnych jest wciąż prowadzona przez inne podmioty, ale oferta jest bardzo skromna.
W 2019 r. grupa Mobilis wycofała się z rynku przewozów poza miejskimi obszarami funkcjonalnymi, kończąc działalność operacyjną szeregu swoich spółek, w tym PKS Bartoszyce. Trzy lata później – po bardzo trudnej dla sektora pandemii – komunikacja zbiorowa w powiecie bartoszyckim wciąż odbywa się głównie na podstawie zezwoleń wydawanych przez starostę dotyczących funkcjonowania połączeń komercyjnych. Jak informuje nas samorząd, obecnie funkcjonuje 36 linii, które łączą m.in. Bartoszyce i wszystkie siedziby gmin.
Kursuje tylko w dni nauki szkolnej
– Dodatkowo realizowane są przewozy autobusowe na podstawie zezwoleń wydanych przez marszałka województwa warmińsko-mazurskiego oraz wójtów gmin – stwierdza Tomasz Karólewski, naczelnik Wydziału Komunikacji w Starostwie Powiatowym w Bartoszycach. Część kursów, które wykonywane są na podstawie zezwoleń powiatowych, realizowana jest również w soboty i niedziele. Codziennie – poza wybranymi dniami świątecznymi – dojechać można do Górowa Iławeckiego, Bezled czy Bisztynka.
Na pozostałych trasach autobusy kursują tylko od poniedziałku do piątku, a oferta jest na ogół bardzo skromna i często ogranicza się do dni nauki szkolnej. Z Bartoszyc do Rodnowa pojedziemy dwa razy dziennie w okresie nauki, z Galin do Górowa Iławeckiego – dwa lub trzy razy dziennie w zależności od tego, czy rok szkolny trwa, czy nie. Są linie, na których połączenia realizowane są tylko raz dziennie – dotyczy to na ogół tras nieprzebiegających przez siedzibę powiatu.
Powiat nie sięgnął po środki z FRPA
Nasz rozmówca przyznaje, że okres pandemii miał wpływ na funkcjonowanie transportu zbiorowego. – Nie otrzymaliśmy jednak od przewoźników informacji o odstąpieniu od warunków określonych w udzielonych zezwoleniach – stwierdza. Powiat nie organizuje obecnie ani jednego połączenia autobusowego, które dotowałby ze swojego budżetu. – Linie autobusowe nie są więc dofinansowane z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych – dodaje nasz rozmówca.
Liczba połączeń funkcjonujących w powiecie wydaje się pozornie duża. W rzeczywistości większość z nich funkcjonuje jednak tylko w celu dowozu uczniów do szkół, a oferta nawet z ich punktu widzenia jest uboga. Trzeba mieć bowiem szczęście, by móc powrócić do domu nie o jednej, ustalonej porze, a w zależności od tego, kiedy kończy się lekcje lub zajęcia dodatkowe czy zwykłe spotkania koleżeńskie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.