fot. Pere López, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsVia Catalana
Odcinki dwóch tras dla samochodów w Barcelonie będą konsekwentnie zamykane na weekendy. Władze miasta zdecydowały, że w niedziele ulice Diagonal i Passeig de Gracia będą w pełni dostępne dla pieszych. To nowa koncepcja, której celem jest przekształcenie Barcelony w miasto przyjazne piechurom.
Odcinek komunikacyjnej arterii Diagonal pomiędzy Plaza Francesc Macia i Plaza de las Glories będzie zamykany dla ruchu samochodowego w każdą niedzielę i w święta między godziną 9 a 17. Będzie to pilotaż programu, w ramach którego Barcelona ma stać się miastem przyjaznym pieszym. Zamykany będzie również odcinek ulicy Passeig de Gracia – między Cinc d'Oros oraz Gran Via. Odcinek będzie dostępny dla pieszych również między 9 a 17.
Wszystko dla mieszkańców
Zamiast samochodów odcinki zamkniętych ulic mają być przede wszystkim deptakami, ale znajdą się na nich również krzesła, stoły, leżaki, które będzie można wypożyczyć. Odcinek ulicy Diagonal ma również zamienić się w miejsce, które w niedziele będzie tętniło życiem kulturalnym – mają tam odbywać się animacje dla mieszkańców oraz turystów, spektakle, czy gry zespołowe. Miasto przewidziało również miejsce na działania animacyjne organizacji pozarządowych.
Ulica Diagonal liczy około 10 km i przecina całe miasto. Zamykany będzie jej centralny odcinek – blisko 3 km. Ulica Passeig de Gracia, znana m.in. ze słynnych barcelońskich butików i charakterystycznych kamienic, będzie zamykana w całości. Po raz pierwszy zamknięcia mają funkcjonować za nieco ponad miesiąc – na początku marca. Jeśli pomysł spotka się z zainteresowaniem mieszkańców i turystów, projekt zostanie rozszerzony o kolejne odcinki dróg na terenie miasta.
Kierowcy nie ucierpią
Według władz Barcelony, projekt nie powinien być uciążliwy dla osób poruszających się samochodami. Przede wszystkim natężenie ruchu aut w niedziele jest zdecydowanie mniejsze niż w dni powszednie, dlatego specjaliści nie prognozują w związku z zamknięciami korków. Alternatywą dla kierowców, którzy chcą ominąć centrum, jest autostradowa obwodnica Barcelony, natomiast w ruchu w samym centrum miasta – sieć mniejszych, głównie jednokierunkowych ulic i uliczek przecinających co kilkadziesiąt metrów arterię komunikacyjną miasta, którymi swobodnie będzie można objechać zamykany odcinek ulicy Diagonal.
Rozwiązania tego typu coraz częściej są stosowane na świecie. Od lat w taki właśnie sposób funkcjonują wybrane ulice Londynu, Nowego Jorku, czy Paryża. Przykłady można znaleźć również w kolumbijskim mieście Medellín, czy w największym mieście Ameryki Południowej – São Paulo.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.