Solaris dostarczy do Barcelony na przełomie obecnego i kolejnego roku 14 przegubowych autobusów elektrycznych. Dodatkowo 9 pojazdów tej samej długości trafi tam z fabryk Irizara. Polska i baskijska firma podzieliły się przetargiem wartym 20,7 mln euro brutto.
Gdy w sierpniu rozpisano przetarg,
pisaliśmy, że to okazja dla polskiego producenta, którego elektrobusy są już w Barcelonie doskonale znane. A celem jest całkowite zelektryfikowanie linii H16, po której już dziś jeżdżą 3 elektryczne solarisy i 4 elektryczne irizary.
Barceloński przewoźnik o rozstrzygnięciu przetargu poinformował na początku lutego. Do stolicy Katalonii trafi 14 autobusów Urbino 18 w wersji elektrycznej i 9 przegubowych i2e od Irizara. Wszystkie mają trafić do odbiorcy na przełomie 2020 i 2021 r.
Autobusy mają być wyposażone w pantografy, które umożliwią szybkie ładowanie w czasie jazdy po mieście. W Barcelonie położono nacisk na dostępność pojazdów dla osób z trudnościami w poruszaniu się, szczególnie w tylnej części pojazdu, ale też na bezpieczeństwo. Pojazdy mają być wyposażone w system kamer asystujący kierowcy, pokazujący m.in. „martwe strefy”. Podobne ułatwienie testują między innymi Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie.
Przetarg jest elementem większych zakupów. Do końca 2021 r. Barcelona chce kupić 266 autobusów o napędzie elektrycznym, hybrydowym i gazowym. Na ten cel zaplanowano ponad 115 mln euro. Do 2030 r. wszystkie barcelońskie autobusy będą już korzystały tylko z tych trzech napędów.