Transporte Metropolitans de Barcelona rozpisało dwa przetargi na w sumie 29 autobusów elektrycznych. To jeden z etapów wymiany części taboru w Barcelonie na bardziej ekologiczny. Na razie w stolicy Katalonii jeździ dziewięć elektrobusów – trzy od Solarisa i sześć od Irizara.
O rozpisaniu przetargów poinformowało TBM. Chodzi o dwa osobne zamówienia. Pierwsze dotyczy 23 przegubowych autobusów elektrycznych, a zamawiający chce wydać w tym przypadku ok. 22 mln euro. Drugie to sześć elektrycznych minibusów, które będą jeździły jako Barri Bus, czyli coś w rodzaju lokalnego autobusu dzielnicowego. Na nie TBM chce wydać ok. 2 mln euro.
Autobusy mają trafić do Barcelony na przełomie 2020 i 2021 r.
Zamówienie to okazja dla Solarisa, który już jest obecny ze swoimi pojazdami w Barcelonie. Po mieście jeżdżą trzy przegubowe pojazdy z Bolechowa. Poza tym miasto korzysta z czterech przegubowych pojazdów Irizara, a także dwóch standardowej długości, które hiszpański producent dostarczył tam w 2014 r.
Przetargi są częścią większego planu wymiany najstarszych autobusów w Barcelonie. W latach 2019–21 miasto zainwestuje 115 mln euro, z które kupi 254 autobusy. Dodatkowo kolejne 20 mln euro pochłonie budowa odpowiedniej infrastruktury. Z tego 73,5 mln euro to pożyczka od Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Co będzie w tej liczbie? W sumie 116 autobusów elektrycznych, 63 autobusy hybrydowe i 75 autobusów CNG. Dodatkowo 20 piętrowych autobusów z napędem diesla zostanie zastąpionych przez takie z napędem hybrydowym. Dostawy też są już dokładnie rozpisane. Do końca tego roku do stolicy Katalonii dojedzie 105 autobusów, w kolejnym roku 75, a w 2021 r. następne 74 autobusy.