Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Autosan z umową dla wojska i planami na autobusy ekologiczne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-11-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Autosan z umową dla wojska i planami na autobusy ekologiczne
fot. PGZ
W środę w fabryce Autosan w Sanoku, w obecności wiceministra obrony Bartosza Kownackiego oraz członka zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej Adama Lesińskiego, odbyła się uroczystość podpisania umowy na dostawę 28 autobusów pasażerskich dla Wojska Polskiego. Autosan zrealizuje kontrakt o wartości 22,35 mln zł brutto dla Drugiej Regionalnej Bazy Logistycznej z Warszawy. Po podpisaniu umowy łączna liczba zakontraktowanych w tym roku przez producenta autobusów przekroczyła już 120.

Przetarg ogłoszony we wrześniu był dla Autosanu okazją do zatarcia złego wrażenia po katastrofie związanej z wcześniejszym o kilka miesięcy, podobnym przetargiem dla wojska, który wygrał MAN, bo Autosan spóźnił się ze złożeniem oferty, w dodatku wątpliwe było, czy sanocka firma jest w ogóle w stanie zbudować wymagane autobusy.

Tym razem producent, choć zaoferował autobusy bez kilku udogodnień, które zaproponował MAN, to przedstawił ofertę przede wszystkim o wiele korzystniejszą finansowo, nie tylko w porównaniu z założeniami zamawiających żołnierzy, ale też w porównaniu z konkurencyjną ofertą. Wojsko było gotowe wydać na pojazdy 33,4 mln zł brutto. Wyda ponad 11 mln zł mniej.

„Komuś zależało żeby Autosanu nie było”

„Dwa lata temu rząd Prawa i Sprawiedliwości podjął decyzję o ratowaniu Autosana. Wiedzieliśmy wtedy, że zakład będzie częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej i będzie prowadził produkcję dla wojska. W ostatnich kilku miesiącach niektóre media próbowały zbudować wizerunek firmy, który jest kompletnie nieprawdziwy. Komuś zależało na tym, żeby Autosanu w ogóle nie było, żeby polskie autobusy nie jeździły po polskich drogach” – cytuje Kownackiego PGZ w informacji prasowej.

„Polska armia dostaje autobusy spełniające wszystkie wymogi, oszczędzając przy tym kilka milionów złotych. W ciągu najbliższych lat polska armia potrzebować będzie jeszcze ponad 200 autobusów. Mam nadzieję, że Autosan w tych postępowaniach wystartuje i życzę mu sukcesów” – dodał wiceminister, przy czym warto wspomnieć, że sanockie autobusy nie mają osobnego pomieszczenia dla drugiego kierowcy, systemu hamowania awaryjnego czy systemu ostrzegania przed zmianą pasa, co było punktowane w ocenie ofert. Przewaga jeśli chodzi o cenę oferty zapewniła jednak Autosanowi wygraną.

Zaoferowany model Lider 10 zawiera jednak elektroniczny układ sterujący rozdziałem siły hamowania, ogrzewaną elektrycznie przednią szybę oraz światła doświetlające zakręty.

Autosan pójdzie w ekologię?

Autosan powoli wychodzi ze stanu upadłości likwidacyjnej, w którym znajdował się przez ponad 3 lata. W 2016 r. wszedł w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, a do Sanoka popłynęły pieniądze. Huta Stalowa Wola S.A. i PIT – RADWAR S.A. (udziałowcy firmy) udzieliły Autosanowi pożyczek właścicielskich w równych kwotach po 13,45 mln zł. Kolejnej pożyczki – 13,5 mln zł – udzieliła PGZ, która zastosowała także poręczenia na 2,1 mln, stanowiące zabezpieczenie gwarancji ubezpieczeniowych udzielanych w związku z zawieranymi przez Autosan kontraktami. Pieniądze się przydają, choć przedstawiciele związków zawodowych zaznaczają, że przydałoby się więcej.

Lista zamówień spółki na dziś to ponad 120 autobusów, które zostaną dostarczone w latach 2018–2019. Lesiński zapowiedział na przyszły rok rozbudowę mocy produkcyjnych zakładu i nacisk na pojazdy z napędami ekologicznymi.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dlaczego Płock stawia na wodór?

Mobilność

Dlaczego Płock stawia na wodór?

Damian Kelman 06 marca 2025

Włoski rynek autobusowy pobił rekord kraju!

Komunikacja

Włoski rynek autobusowy pobił rekord kraju!

Damian Kelman 11 stycznia 2025

Bielsko-Biała: Znamy oferty w przetargu na 8 autobusów [AKTUALIZACJA]

Komunikacja

Zobacz również:

Autosan. Autobusy czy wojsko?

Komunikacja

Autosan. Autobusy czy wojsko?

Paulina Piziorska 06 lutego 2025

Autosan proponuje elektrobus z bateriami oddzielonymi przegubem

Przestrzeń

Autosan kończy gazowy kontrakt dla Warszawy

Komunikacja

Autosan kończy gazowy kontrakt dla Warszawy

Jakub Rösler 05 grudnia 2023

Pozostałe z wątku:

Dlaczego Płock stawia na wodór?

Mobilność

Dlaczego Płock stawia na wodór?

Damian Kelman 06 marca 2025

Włoski rynek autobusowy pobił rekord kraju!

Komunikacja

Włoski rynek autobusowy pobił rekord kraju!

Damian Kelman 11 stycznia 2025

Bielsko-Biała: Znamy oferty w przetargu na 8 autobusów [AKTUALIZACJA]

Komunikacja

Zobacz również:

Autosan. Autobusy czy wojsko?

Komunikacja

Autosan. Autobusy czy wojsko?

Paulina Piziorska 06 lutego 2025

Autosan proponuje elektrobus z bateriami oddzielonymi przegubem

Przestrzeń

Autosan kończy gazowy kontrakt dla Warszawy

Komunikacja

Autosan kończy gazowy kontrakt dla Warszawy

Jakub Rösler 05 grudnia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij