Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Autobusy BRT w Karaczi będą jeździły na… krowią kupę

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-01-06 09:51
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Autobusy BRT w Karaczi będą jeździły na… krowią kupę
fot. Greg, lic. CCA 2.0 Generic./Eleleleven, lic. CC BY-SA 2.0
Budowany właśnie, choć ze sporym opóźnieniem, system Bus Rapid Transit w największym pakistańskim mieście Karaczi, będzie oparty o 200 autobusów hybrydowych napędzanych biometanem. Paliwo będzie produkowane z… łajna pochodzącego od 400 tys. tamtejszych krów.

System BRT w Karaczi miał funkcjonować już od 2017 r. Do dziś jednak nie udało się dokończyć budowy. Obecny termin oddania do użytku pierwszej, tzw. Zielonej Linii określono na 2020 r. Ma liczyć ok. 35 km. Jej uzupełnieniem będzie, również właśnie budowana, Żółta Linia, która z kolei ma mieć długość niecałych 4 km. W planach są trzy kolejne linie.

Inwestycja, którą szacuje się na 583,5 mln dol., jest finansowana z pieniędzy rządowych, ale ok. 49 mln dol. miasto uzyska z Green Climat Fund, który jest funduszem ONZ mającym wspierać ochronę klimatu. Innymi źródłami finansowania są środki przekazane przez prowincję Sindh, w której leży Karaczi i przez Azjatycki Bank Rozwoju. Właśnie w efekcie oenzetowskiego współfinansowania zdecydowano, że BRT będzie obsługiwana przez autobusy hybrydowe zasilane biometanem, czyli paliwem podobnym do CNG, ale uzyskiwanym z przetwarzania odpadów organicznych. Pojazdów ma być w początkowej fazie 200.

W Karaczi tymi odpadami będzie krowia kupa. Zresztą ekologiczny wymiar inwestycja zyskuje w mniejszym stopniu dzięki korzystaniu z ekologicznego paliwa, a bardziej dzięki spożytkowaniu 3,2 tys. ton łajna, które codziennie trafia do Oceanu Indyjskiego i zaoszczędzeniu blisko 200 tys. litrów wody używanych, by je spłukać.

BRT jest w Karaczi bardzo potrzebne. W tej 14-milionowej metropolii, choć trudno w to uwierzyć, nie działa żaden miejski organizator transportu. Mieszkańcy przemieszczają się korzystając głównie z prywatnych minibusów, riksz i taksówek. Przed laty podstawą transportu w mieście była rozbudowana sieć tramwajowa, której historia sięgała jeszcze XIX w., ale zlikwidowano ją w 1975 r.

Budowa Zielonej Linii jest powiązana z przebudową dróg, wzdłuż których będzie prowadziła. Poza infrastrukturą przystankową powstaną bezpieczne przejścia dla pieszych, chodniki i drogi rowerowe, a także infrastruktura dla bike sharingu. W odległości, która będzie pozwalała na skorzystanie z przystanków znajdzie się 1,5 mln mieszkańców. Według założeń BRT ma przewozić 320 tys. pasażerów dziennie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tallin kupi co najmniej 100 autobusów na gaz

Komunikacja

Tallin kupi co najmniej 100 autobusów na gaz

Tomasz Kościelny 30 grudnia 2018

Prezes MZA Warszawa: Redutowa jak budowa stacji metra

Komunikacja

Prezes MZA Warszawa: Redutowa jak budowa stacji metra

Jakub Dybalski 15 września 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5