Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Autobusów elektrycznych będzie przybywać szybciej niż elektrycznych aut osobowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
11-04-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Autobusów elektrycznych będzie przybywać szybciej niż elektrycznych aut osobowych
fot. Solaris Bus & Coach S.A., lic. CC BY-SA 4.0Autobus elektryczny Solarisa
Rozwój elektromobilności jest nieunikniony i stanowi wielką szansę dla polskich miast – przekonuje Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych. Nie oznacza to przy tym braku nowych problemów, jakie pojawią się wraz ze wzrostem znaczenia silnika elektrycznego. Jednym z najważniejszych jest możliwość wystąpienia blackoutów w przypadku równoczesnego ładowania dużych flot autobusowych.

– Uważam, że elektromobilność to przyszłość, w której kierunku powinniśmy iść. Przed zmianami technologicznymi się nie wygra, a mamy szanse, by polskie miasta były liderami tej techologii – przekonywał podczas Kongresu Technologii Miejskich Krzysztof Bolesta z Fundacji Promocji Pojazdóe Elektrycznych. Wysnuł on wizję, zgodnie z którą w roku 2050 silnik elektryczny będzie dominującym źródłem napędu samochodów na terenie Polski.

Kolejne miasta pójdą drogą Warszawy i Zielonej Góry

– Wyszliśmy od deklaracji rządowej, że w 2025 r. będzie milion pojazdów elektrycznych – stwierdził prelegent. Ocenił on ten cel jako „superambitny”. Podkreślił on jednak równocześnie, że w tym samym roku będzie ok. 16 mln pojazdów z napędami tradycyjnymi, co obrazuje wciąż stosunkowo niewielką prognozowaną rolę napędu elektrycznego. Szacuje on, że mniej więcej tyle samochodów pozostaje w eksploatacji – choć oficjalne dane dotyczące liczby pojazdów zarejestrowanych mówią o ponad 20 mln aut, ich spora część zdaniem prelegenta nie jest już w ruchu, ale nie została wyrejestrowana.

Krzysztof Bolesta prognozował przy tym, że szybciej niż wymiana samochodów osobowych na elektryczne będzie przebiegać analogiczny proces dotyczący taboru autobusowego. – Warszawa zadeklarowała, że nie będzie już kupować Diesli. Zielona Góra przechodzi zaś całkowicie na wozy elektryczne – argumentował prelegent, sugerując, że podobne decyzje będą podejmować kolejne samorządy.

Największe wyzwania to ładowarki i strefy czystego transportu

Przedstawiciel FPPE przypomniał przy tym, że Ministerstwo Energii chce, by już w przyszłym roku funkcjonowało 6400 publicznych ładowarek samochodów elektrycznych. Obecnie działa ok. 800 takich punktów, więc zdaniem Krzysztofa Bolesty nie panuje się w tym zakresie dużego skoku. Realne potrzeby mają być jednak o wiele większe niż założone przez resort.

– Jeśli spodziewamy się miliona aut elektrycznych, to już w przyszłym roku powinno być ok. 127 tys. ładowarek (nie tylko publicznych) – ocenił prelegent. Koszt niezbędnych inwestycji w zakresie ładowarek do roku 2030 sięga w jego opinii ok. 10 mld zł. – Budowa ładowarek jest jednym z głównych wyzwań, drugim jest zaś promocja stref czystego transportu – ocenił. Mówił, że przykład strefy z Krakowa pokazuje, że skuteczne ustanowienie takiej strefy jest obecnie praktycznie niemożliwe.

Brak planowania ładowania autobusów doprowadzi do blackoutów?

Inną istotną trudnością może okazać się także ładowanie autobusów. – Jeśli ich flota będzie ładować się naraz, to pojawi się naprawdę spory problem dla systemu energetycznego – wskazywał Krzysztof Bolesta. Samorządy będą musiały więc ściśle współpracować z dostawcami energii w zakresie planowania ładowań. W przeciwnym wypadku może bowiem dochodzić do tzw. blackoutów.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Przestrzeń

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Witold Urbanowicz 15 września 2023

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Przestrzeń

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Witold Urbanowicz 28 sierpnia 2023

Łomża ponawia przetarg na autobusy elektryczne

Komunikacja

Września rozstrzyga przetarg na autobus elektryczny

Komunikacja

MPK Kraków odbiera kolejne 22 elektrobusy. Razem ma ich już 99

Komunikacja

Zobacz również:

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Przestrzeń

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Witold Urbanowicz 15 września 2023

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Przestrzeń

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Witold Urbanowicz 28 sierpnia 2023

Łomża ponawia przetarg na autobusy elektryczne

Komunikacja

Września rozstrzyga przetarg na autobus elektryczny

Komunikacja

MPK Kraków odbiera kolejne 22 elektrobusy. Razem ma ich już 99

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5